Mikko HeinoKirjoittaja on Länsiväylän päätoimittaja.

Raitioteiden renessanssi

(PÄÄKIRJOITUS) Yksi pääkaupunkiseudun monista raidehankkeista siirtyy suunnittelupöydiltä ja kokoussaleista myös käytännön toteutukseen, kun raidejokerin rakennustyöt käynnistyvät kesäkuussa. Espoon kaupunginvaltuusto hyväksyi osaltaan pikaraitiotien tarkennetun hankesuunnitelman vapun alla maanantaina. Helsingin kaupunginvaltuusto näytti vihreää valoa jo aiemmin tänä vuonna.

Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen yhdistävän 25 kilometrin mittaisen raidejokerin hintalappu on tällä hetkellä 386 miljoonaa euroa, josta Helsingin osuus 268 ja Espoon 118 miljoonaa euroa. Liikennöinnin on määrä alkaa vuonna 2024.

Uuden käsittelykierroksen aiheutti tammikuun uuden hinta-arvion yli 90 miljoonan euron kululisäys. Tällä viikolla Espoon kaupunginvaltuustossa kriittisissä puheenvuoroissa korostettiin – osin länsimetron rakentamiseen viitaten – hankkeen kalleutta sekä myös sitä, että pikaraitiotie palvelee länsimetron tapaan vain osaa espoolaisista.

Jos raidejokeri valmistuu ajallaan, niin samoihin aikoihin saattaa käynnistyä pääkaupunkiseudun seuraavan raitiotieyhteyden rakentaminen. Vantaan kaupunki ajaa voimakkaasti niin sanottua Vantaan ratikkaa, jonka reitti kulkisi parinkymmenen kilometrin matkan Länsimäestä Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Vantaa listasi hallitusohjelmatavoitteissaan, että uuden hallituksen olisi edistettävä hanketta niin, että ratikka olisi valmis vuoden 2030 tienoilla.

Ilman arvostelua ei ratikkahanke ole edennyt Vantaallakaan. Noin 300 miljoonan euron hanketta on kritisoitu kalliiksi, ja myös matkustajamäärien riittävyys on nostettu esiin.

Raitioteiden renessanssi ei kuitenkaan ole pelkästään pääkaupunkiseudun asia. Tampereella raitiolinja aloittaa liikennöintinsä elokuussa 2021, ja Turussa väitellään, pitäisikö 1970-luvun alussa kertaalleen raitiovaunuistaan luopuneessa kaupungissa palata taas raitiotieaikaan.

Mikko Heino

Mikko Heino

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet