Marika Lumme

Romaani vai älylaite käteen?

(PÄÄKIRJOITUS) Vantaalaisten peruskoululaisten taidot luetun ymmärtämisessä ovat heikentyneet (VS 22.5.). Tuoreen tutkimuksen mukaan tulokset luetun ymmärtämisessä ovat laskeneet 3., 6. ja 9. luokan oppilailla. Karkeasti voi sanoa luetun ymmärtämisen heikentyneen lapsilla läpi peruskoulun.

Vantaan perusopetuksen johto kokee huolta asiasta, ja aivan aiheesta. Aina kun käyrät kääntyvät alaspäin on syytä pysähtyä pohtimaan mitä on tehty, ja onko jotain mitä voidaan tehdä asian parantamiseksi.

Vantaa ei toki ollut heikkenevissä tuloksissa poikkeus, vaan yksi muista. Valtakunnallisesti suunta luetun ymmärtämisessä on läpi Suomen samansuuntainen. Vantaan tuloksia selittää kaupungin mukaan oppilaiden monikulttuurisuus. Toinen merkittävä syy lienee pätevä valtaosaan myös muista kunnista: lukuharrastuksen väheneminen.

Vantaan perusopetuksen johtaja Ilkka Kalo kertoo kaupungin ponnistelevan asian eteen, mutta älylaitteet kiinnostavat lapsia enemmän kuin romaanit. Tuttu asia myös kirjastoissa.

Ristiriitaa tuo digitaalisuuden lisääntyminen koulun arjessa. Perusopetuksen opetussuunnitelmassa tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen on yksi laaja-alaisen osaamisen alue. Vantaa on satsannut hankkimalla esimerkiksi perusopetukseen chromebookkeja ja tabletteja niin paljon, että suunnilleen jokaisella oppilaalla on tällainen käytössä.

Digitaalisen oppimisen -tutkimuksen tuore loppuraportti kertoo opettajan oman kiinnostuksen ja osaamisen vaikuttavan siihen kuinka paljon laitteita kouluissa käytetään (VS 25.5.). Kaupunki aikoo satsata opettajien koulutuksiin ja näppärään sähköiseen järjestelmään koulujen käyttöön.

On viisasta, että digitaalisuuteen panostetaan, koska se on kiinteä osa elämäämme. Toisaalta tasapainoilu romaanien ja älylaitteiden ei helpotu. Tärkeintä lienee se, mitä älylaitteilla tehdään. Ehkä vastaus voisi olla sekä että, eikä joko tai.

Marika Lumme

[email protected]

toimittaja

Marika Lumme

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet