LukijaltaTällä palstalla julkaistaan lukijoiden mielipidekirjoituksia.

Terveysasemien puhelinpalvelu on valitettavasti ruuhkautunut

Nimimerkki ”Miten käy hiilijalanjäljen” kirjoitti Vantaan Sanomissa (Lukijan areena 1.6.) asioimisestaan terveysasemalla. On todella ikävä kuulla, että kirjoittaja oli joutunut palaamaan Vantaalle mökkipaikkakunnaltaan Mäntyharjulta, sillä asia olisi voitu hoitaa mökkipaikkakunnan terveysasemalla.

Maksusitoumuksemme sisältää INR-näytteenoton ja vastausten kyselyn lisäksi myös lääkityksen annostuksen muuttamisen tarvittaessa.

Asiakkaamme saavat terveysasemillamme kirjalliset INR-maksusitoumuksen ohjeet, joissa kerrotaan myös tästä toisella paikkakunnalla asioimisesta, mutta ymmärrämme, että paperin ohjeet voivat unohtua mielestä ja ohje hukkua. Siksi olisikin tärkeää, että asian voisi varmistaa terveysasemiemme puhelinpalvelusta, joka on valitettavasti ruuhkautunut.

Suosittelemme kuitenkin, että asiakkaamme odottaisivat puhelimessa kärsivällisesti vuoroaan tai jättäisivät palveluun takaisinsoittopyynnön niinä päivinä, jolloin takaisinsoitto on käytössä. Jos puhelun katkaisee ja yrittää soittoa uudelleen, joutuu jonottamisen aloittamaan alusta.

Tilanteen helpottamiseksi olemme rekrytoineet puhelinpalveluun kolme uutta sairaanhoitajaa ja kahta ollaan rekrytoimassa.

Jonottaminen ymmärrettävästi kiristää hermoja ja asiasta tekee mieli avautua puhelimeen vastaavalle hoitajalle. Pyydän kuitenkin ystävällisesti, että puhelimessa keskityttäisiin varsinaiseen asiointiin ja vastattaisiin hoitajan kysymyksiin. Pitkän palautteen antaminen puhelimessa pidentää kaikkien vuoroaan odottavien jonotusaikoja. Toki otamme palautetta mielellämme vastaan ja sen voi jättää kätevästi asiointi.vantaa.fi -palvelussa.

Oman terveysaseman ollessa suljettuna saa terveysneuvontaa myös Päivystysavun numerosta 116 117.

Piia Vuorela

terveyspalvelujen johtaja

Vantaan kaupunki

Lukijalta

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet