Armi Suojanen

Vielä on matkaa pyöräilykaupungiksi

Satunnainen työmatkapyöräilijä törmää matkallaan ärsyttäviin asioihin, jotka ovat tuttuja joka päivä pyöräileville. Jo lyhyellä reitillä huomaa, että Vantaalla on vielä paljon parannettavaa, jotta se voi kutsua itseään pyöräilykaupungiksi.

Jotta työmatkalaisia saataisiin pyöräilemään enemmän ja siten edistämään terveyttään ja vähentämään yksityisautoilua, monen asian pitää muuttua.

Ensinnäkin, pyörätiet eivät voi poukkoilla tien puolelta toiselle miten sattuu. Kaikki ylimääräiset tienylitykset sapettavat, koska ne pidentävät matka-aikaa ja tekevät liikkumisesta töksähtävää.

Pyöräilijää eivät saisi yllättää vaaralliset kuopat tai omituiset kolot, joita on siellä täällä pyöräteillä. Myös roudan aiheuttamat railot voivat olla vaarallisia.

Joillakin reiteillä asfalttiin on yhtäkkiä leikattu neliö, jonka keskellä on soraa ja reunat ovat röpelöisen terävät. Mitähän näillä neliöillä tehdään?

Viiltävät kanttikivet ovat oma lukunsa. Sellaisia ei enää asenneta lainkaan pyöräilijöiden kiusaksi, mutta reunakiviä on vielä monissa paikoissa.

Joissakin kohdissa reuna on matala, mutta kapea. Siinä käy sitten niin, että pyöräilijät tähtäävät juuri siihen matalaan osaan ja peräkanaa ajavat voivat törmäillä, jos molemmat eivät ennakoi kohtaa. Vielä pitäisi väistää vastaan ajaviakin, huh.

Jos liikennevaloja on matkalla paljon ja vihreää valoa varten pitää aina nousta painamaan nappia, kiertotie houkuttaa, samoin punaisia päin ajaminen. Siihen pitäisi tepsiä uusi Cross cycle -sovellus, joka ikään kuin ”painaa nappia” ennakoivasti pyöräilijän puolesta.

Tätä pitää ehdottomasti kokeilla. Samoin ensi viikolla vihdoin käyttöön saatavia kaupunkipyöriä.

Vaan onhan se pyöräily kivaa. Valottomissa risteyksissä polkijan saa erityisen iloiseksi, kun autoilija hiljentää ajoissa ja osoittaa, että huomasin sinut, anna mennä.

Ja lopuksi, pyöräilijät, huomioikaamme muut kanssakulkijat ja katsokaamme taakse ennen kääntymistä.

Armi Suojanen

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet