Minna Airamaa

Peruskouluissa tarvitaan tukea

(PÄÄKIRJOITUS) Syyslukukausi alkaa useissa kouluissa torstaina. Monelle oppilaalle ja opettajalle se on iloinen tapahtuma: kesän jälkeen on mukava nähdä koulu- ja työkavereita ja uudet haasteet innostavat.

Moni kuitenkin aloittaa syksyn pala kurkussa. Edessä on paluu kuormittavaan ja levottomaan ympäristöön, jossa työ, oli se sitten opettamista tai oppimista, kärsii. Erilaisille oppilaille ja oppijoille ei ole tarjolla riittävästi tukea. Pahimmillaan kouluissa ovat kortilla sekä henkinen että fyysinen turvallisuus.

Tuen tarve kouluissa sai arvovaltaisen puolustajan, kun presidentti Tarja Halonen otti aiheeseen kantaa Suomiareenassa heinäkuussa. "Jos oppimistasoltaan ja -halultaan hyvin erilaisia nuoria laitetaan samaan luokkaan, myös heihin keskittyvää henkilökuntaa pitäisi olla riittävästi", Halonen muistutti Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n isännöimässä keskustelussa.

Halonen viittasi inkluusioon eli malliin, jossa erityistä tukea tarvitsevat oppilaat sijoitetaan erityisryhmien sijaan normaaliin luokkaan. Mallista on pääkaupunkiseudullakin kokemusta Vantaan ja Helsingin kouluissa. Espoossa mallia kokeillaan laajamittaisemmin tänä syksynä.

OAJ on vaatinut kouluihin lisää tukea pitkään. Järjestön kyselyn mukaan vain kolme prosenttia opettajista oli sitä mieltä, että oppimisen tuen resurssit ovat kunnossa. "Monissa kunnissa erityisluokista ja pienryhmistä on luovuttu ja oppilaat on siirretty suuriin opetusryhmiin ilman tukea tai erityisopettajaa", puheenjohtaja Olli Luukkainen muistutti viimeksi keskiviikkona.

Koulutus on tärkeää ja harva kiistää koulujen tuen tarvetta. Hallitusohjelmakin lupaa nostaa Suomen koulutustason takaisin maailman kärkeen. On syytä toivoa, että kauniit puheet myös toteutuvat. Maailman parhaaksi kehutun peruskoulun soisi olevan olevan myös paikka, jonne jokaisen on mukava palata loman jälkeen.

 

Minna Airamaa

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet