LukijaltaTällä palstalla julkaistaan lukijoiden mielipidekirjoituksia.

Apotti hoi – älä jätä!

Soitin tiistaina 6. elokuuta noin kello 10 Vantaan terveysneuvontaan saadakseni sairaanhoitajan neuvoa ongelmaani. Jätin takaisinsoittopyynnön (sen voi jättää maanantaista keskiviikkoon).

Kaivattu soitto tuli sitten keskiviikkona 7. elokuuta vähän ennen kolmea, jolloin olin jo joutunut ongelmani omin päin ratkaisemaan – kaikeksi onneksi samoin kuin hoitaja olisi neuvonut.

Hoksasin sitten, että tästähän voi myös varata ajan terveyskeskukseen. Tarvitsin paitsi ”kolmivuotistarkastusta” (niin kauan on kulunut viime verikokeista) myös allergisen astman tutkimuksia minulle vaikean kolme kuukautta kestäneen piha- ja putkiremontin jälkeen. Aika löytyi 30. syyskuuta, mikä on tähänastinen odotushistoriani pituusennätys (edellinen oli 7 viikkoa).

Puhelimen toisessa päässä ollut sairaanhoitaja ansaitsee kiitokset asiallisuudestaan ja kärsivällisyydestään. Kun lopuksi ihmettelin tämän systeemin järjettömyyttä, hän vain totesi vielä odottavan lukuisia takaisinsoittopyyntöjä, siis ilmeisesti edellispäiväisen soittoni kello 10 jälkeen tulleita!

Ei ole mitään mieltä siinä, että samassa numerossa toimii keskitetysti kaikki terveysneuvonta ja ajanvaraus.

Ajan voisin itsekin varata sujuvasti netistä, vaikka olenkin ikäihminen, mutta neuvoja ei pitäisi siirtää nettiin, jossa väärinkäsitykset ovat herkempiä. Sairaanhoitaja osaa myös tehdä ammattitaitoisia täydentäviä kysymyksiä, mitä kone ei osaa. Puhelinpalvelu on säilytettävä sujuvana myös netittömien vuoksi.

Sirpa Palonen,

eläkeläinen,

Vantaa

Lukijalta

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet