LukijaltaTällä palstalla julkaistaan lukijoiden mielipidekirjoituksia.

Terveysasemalta saatu akuuttiaika vaihtui yli kahden kuukauden jonotukseen

Puolisoni kävi perjantaina 23. elokuuta Myyrmäen terveyskeskuksessa vuotuisella terveydenhoitajan kontrollikäynnillä. Hän mainitsi samalla uutena ilmenneistä sydänvaivoista.

Terveydenhoitaja lupasi konsultoida omalääkäriä ja soittaa takaisin tiistaina 27. elokuuta. Tulikin tekstiviesti akuuttiajasta lääkärille jo torstaiksi 29. elokuuta, minkä lisäksi terveydenhoitaja vielä soitti ja varmisti aikatiedon tulleen.

Vau, ajattelimme, että tämähän toimii hienosti.

Ilo oli kuitenkin lyhytaikainen. Vastaanotolle lähtöä tehdessään mieheni sai puhelun ajan peruuntumisesta, 40 minuuttia ennen vastaanottoaikaa! Uusi aika siirrettiin marraskuun alkuun toteamuksella: jos tulee ongelmia, käänny päivystyksen puoleen. Olimme kuin puulla päähän lyötyjä!

Miten sydänoireinen ihminen voidaan laittaa odottamaan yli kaksi kuukautta lääkäriaikaa, joka on jo saatu pikaisena! Omalääkärin ollessa poissa meille olisi käynyt lääkäri kuin lääkäri antamaan lähetteen jatkotutkimuksiin.

Sydänvaivojen kanssa ei halua odottaa kuukausitolkulla tutkimista, eikä mennä edes päivystykseen tuntien jonotukseen. Olisi ollut myös vähintään korrektia perua aika aikaisemmin kuin 40 minuuttia ennen vastaanottoaikaa.

Kun vielä puhelimella ei ajanvaraukseen pääse ja takaisinsoittopyyntöjä ei voi toistaiseksi jättää, jää jäljelle ikuinen jonottaminen. Heikoilla on potilas ainakin Länsi-Vantaalla.

Onneksi yksityiselle lääkärille pääsee vielä nopealla aikataululla, vaikka eläkeläisenä ei kyseiseen vaihtoehtoon haluaisi kustannussyistä mielellään turvautua.

Pitikö muuten soten tuoda muutos tähän ongelmaan siten, että asiakas pääsisi myös kunnallista tietä hoitoon silloin, kun siihen on tarve, eikä vasta kuukausien päästä?

Tuohtunut ja huolestunut puoliso

Lukijalta

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet