Mia LindströmKirjoittaja on Vantaan Sanomien päätoimittaja.

Mihin suuntaan kaupunki kasvaa?

(PÄÄKIRJOITUS) Tarvitaanko Vantaalle ratikkaa vai ajaisiko jonkinlainen pidempi sähkönivelbussi saman asian, mutta olisi kustannuksiltaan halvempi? Tätä pohditaan Vantaalla, jossa valtuutetut päättävät loppuvuoden aikana ratikan jatkosuunnittelusta.

Tekninen lautakunta jätti tiistaisessa kokouksessaan ratikan yleissuunnitelman niin sanotusti pöydälle. Asiaan palataan ylimääräisessä kokouksessaan kahden viikon päästä.

Tämän jälkeen on kaupunginhallituksen ja lopulta valtuuston vuoro päättää nelisen vuotta kestävästä jatkosuunnittelusta, joka on tähtää ratikan toteutumiseen.

Suuret, vuosien päähän kurkottavat liikennehankkeet ovat haastavia asioita. Paitsi, että kasvavan Vantaan täytyy pohtia joukkoliikenteen tarpeita tulevaisuudessa, on päättäjien tarkasteltava kaupungin kehitystä laajemminkin.

Mihin suuntaan kaupunki kasvaa ja miten? Miltä Vantaa näyttää vajaan kymmenen vuoden kuluttua, kun ratikka voisi toteutuessaan aloittaa liikennöintinsä? Entä vuonna 2050? Minne voisi rakentaa lisää asuntoja, entä tilaa yrityksille? Miten otetaan huomioon ympäristöasiat?

Selvää on, että etenkin kasvava Aviapoliksen alue tarvitsee nykyistä sujuvamman kulkuyhteyden, jotta sekä asukkaiden että rakennuttajien kiinnostus aluetta kohtaan säilyy.

Bussilinja 562 on matkustajamäärällä mitattuna Vantaan suosituimpia bussilinjoja, mutta samalla yksi parjatuimmista. Linja tuntuu jo nyt olevan kapasiteettinsa äärirajoilla, sillä bussit ovat usein ruuhkaisia ja myöhästelevät.

Tulevaisuudessa ratikan reittiä on tarkoitus ”harjoitella” siten, että linja 562 muuttuu runkolinjaksi 570 ja se pysähtyy jatkossa puolella nykyisistä pysäkeistä. Tämä tapahtuu arviolta elokuussa 2021. Silloin voi omakohtaisesti kokeilla, olisiko bussista ratikan korvaajaksi.

Mia Lindström

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet