Mia LindströmKirjoittaja on Vantaan Sanomien päätoimittaja.

Tuoko ratikka hyviä veronmaksajia?

(PÄÄKIRJOITUS) Vantaan ratikka, jonka jatkosuunnittelun aloittamisesta valtuusto joulukuussa päättää, on herättänyt vantaalaisissa syksyn mittaan monenlaisia tunteita. Hyvä niin, sillä keskustelua isosta hankkeesta kaivataan.

Monesta asiasta voi olla eri mieltä, mutta yksi on varmaa. Vantaalle muuttaa jatkossakin yhä enemmän ihmisiä.

Jos kaupungin ratikkaselvityksiä ja suunnitelmia katsoo, voi helposti nähdä, miten ja mihin kaupungin on ajateltu kasvavan. Ratikan mahdollistamana Hakunilan alueelle voisi tulla 3 800 asukasta lisää, Tikkurilaan 7 500 uutta asukasta ja Aviapoliksen suuralueelle peräti 14 100 vuoteen 2050 mennessä. Esimerkiksi Aviapolikseen on suunnitteilla kokonaan uusia paikallisia keskuksia.

Kaupunki uskoo ratikan muuttavan mielikuvia itäisestä Vantaasta positiivisempaan suuntaan ja lieventävän alueiden eriytymistä. Esimerkiksi Hakunila ja Länsimäki eivät ole hyötyneet samalla tavalla esimerkiksi kehäradan imusta. Toiveissa on, että ratikka nostaisi näiden alueiden arvoa.

On hyvä muistaa, että viime vuodet Vantaa on kasvanut raiteiden ympärille. Kaupungin mukaan kehäradan asemien läheisyyteen on vuodesta 2014 sijoittunut 49,7 prosenttia rakennetusta kerrosalasta.

Tämä valaa uskoa myös ratikan vetovoimaan, joka kaupungin tekemien selvitysten mukaan olisi erilaisia bussivaihtoehtoja suurempi.

Olennaista on tietysti se, ovatko ratikka ja ratikkareitin ympärille tulevaisuudessa rakentuvat asuintalot ja yritykset niin vetovoimaisia, että ne tuovat Vantaalle nykyistä parempituloisia veronmaksajia. Tätä on vaikea arvioida.

Selvää on kuitenkin se, että voimakas asuinrakentaminen ja uudet asukkaat tuovat Vantaalle myös kustannuksia. Lakisääteiset palvelut on pystyttävä järjestämään kaikille, jotta asukkaista myös pystytään pitämään kiinni.

Mia Lindström

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet