Televisiopuuma odottaa kahviseuraa

Televisiossa pyörii mainos, jossa kohtuullisen muodokas nainen venyttelee alusvaatteissa sängyllä ja katselee sen jälkeen kaihoisasti ikkunasta ulos kuin odottaen satakiloista mustaa miestä kuumille päiväkahveille.

Kahvin lisäksi tarjolla on torttua, viestii nainen viehkeästi katsoessaan kohti kameraa.

Voi toki olla, että putkiaivomiehenä olen ymmärtänyt mainoksen viestin väärin. Ehkä siinä tosiaan vain mainostetaan rintoja kohottavia liivejä ilman minkäänlaista seksismiä tai naisen esineellistämistä.

On luultavasti silkka vahinko, että kameran eteen venyttelemään valittu puuma on saanut luontoäidiltä enemmän kuin normitytön puseron sisään mahtuu.

Jos ymmärrätte, mitä tarkoitan.

Kiusallista on kuitenkin se, että mainos tulee parhaaseen katseluaikaan ja antaa monelle pienelle ja vähän isommallekin pikkujyrkille vääristyneen kuvan naisesta – ja maailmasta.

Kasvuiässä olevat pojat elävät herkkää aikaa. Heille naisen esittäminen kuolaamisen kohteena – eli siis vahvasti eroottisena olentona – antaa väärän kasvualustan miehuuteen.

Visuaalisesti mainos on toki upea, mutta sen keskiössä ovat liikaa naisen raskaan sarjan identtiset kaksoset – eikä tuote, jota mainostetaan.

Kaikki naiset eivät myöskään voi olla dollypartoneita, vaikka mainos niin antaa ymmärtääkin.

Ihmettelen, miksi katkerien ja kateellisten tätien joukko ei ole jo vaatinut mainoksen kieltämistä naista halventavana. Kiellettiinhän Suomessa aikoinaan naista esineellistävänä mainos, jossa isotissinen nainen esitteli maalipöniköitä.

Maaleissa ei ollut kuluttajan näkökulmasta vikaa, ja ne kestivät muistini mukaan isältä pojalle, mutta tytön rintavarustusta pidettiin ”turhana katseenvangitsijana ilman yhteyttä markkinoitavaan tuotteeseen”.

Naiseksi kasvanut maalarityttö kuvasi jupakkaa myöhemmin lehtihaastattelussa lattarintaisten naisten kostoksi.

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet