Paikalliset

Viivästyykö kehärata? Glykoli yhä iso haitta Helsinki-Vantaan asematyömaalla

ONGELMAKOHDE Lentoaseman alle tulevaa juna-asemaa rakennetaan yötä päivää vaikeissa olosuhteissa valmistumisaikataulun pitämiseksi.

Kahäradan pitäisi valmistua ensi heinäkuussa. Helsinki-Vantaalle rakennettavan juna-aseman työt kuitenkin takkuavat glykolihaittojen vuoksi.

Johanna Erjonsalo

Glykoliongelma aiheuttaa edelleen vakavaa haittaa Helsinki-Vantaan lentoaseman alle tulevan juna-aseman rakennustöille. Pahimmassa tapauksessa töiden viivästykset uhkaavat siirtää kehäradan käyttöönottoa määräajan ylitse.

– Aikataulu on kriittinen. Nyt ei ole kuin yksi vaihtoehto, pusketaan eteenpäin ja katsotaan miten käy. Vielä ei ole aika nostaa handuja pystyyn ja sanoa, että ei onnistu, projektipäällikkö Juha Kansonen Liikennevirastosta sanoo.

Kansonen kuvaa tilannetta vaikeaksi. Töitä paiskitaan kahdessa vuorossa ja osin myös yöaikaan, jotta asema kyetään ottamaan käyttöön määräaikaan mennessä.

– Kaikkien yhteinen tahto on, että kehärata saadaan ajoissa valmiiksi.

Hän ei halua arvioida, kuinka iso riski juna-aseman viivästyminen on.

– Tässä on niin monta liikkuvaa osaa. Jos riski alkaisi toteutua, siitä ilmoitettaisiin, hän sanoo.

Kehäradan on määrä valmistua ensi heinäkuussa. Radan varrella Kivistössä avataan samaan aikaan Vantaan asuntomessut.

Lentoaseman maaperästä tunnelirakenteisiin valuva glykolipitoinen vesi on aiheuttanut rakentajille päänvaivaa jo pitkään.

Glykoli ei ole myrkyllistä, mutta teräs- ja betonirakenteet alkavat rapautua altistuessaan sen hajoamistuotteille.

Tämän vuoksi aseman tunnelirakenteita eristetään glykolivuotojen vuoksi.

Pusketaan eteenpäin ja katsotaan miten käy. Vielä ei ole aika nostaa handuja pystyyn.”

 

 

Työn alla oleva kriittinen kohta on Kansosen mukaan lentoaseman lippuhallin itäpäässä. Kyseinen kohta on pituudeltaan 40 metriä molemmissa tunneleissa.

 

– Työt tehdään käsityönä, erittäin ahtaissa ja vaikeissa olosuhteissa. Tämä kaikki vie todella paljon aikaa, mutta jos ne voitaisiin tehdä toisin, ne olisi jo tehty.

Eristystyöt haittaavat myös muita työmaan toimintoja.

– Työt ovat logistisesti erittäin pahassa paikassa, ne estävät esimerkiksi radan teräsrakenteiden kiinnitystä. Sen vuoksi teräsrakenteet kiinnitetään yöaikaan betonin kuivuessa seinärakenteissa, Kansonen kuvaa.

Kun nämä kohteet ovat valmiina, glykolin suojarakenteet tunneliosuudella ovat Kansosen mukaan kunnossa.

Olisiko mahdollista ottaa kehärata käyttöön ilman lentoaseman juna-asemaa?

– Rata on tehty matkustajille, ei sitä ilman asemia käyttöön oteta, Kansonen kuittaa.

Glykoli hajoaa
ja hapertaa

Helsinki-Vantaan lentoaseman alle louhittavassa kehäradan tunnelissa havaittiin kesällä 2010 laajoja mikrobikasvustoja noin 400 metrin pituudelta.

Mikrobikasvustot käyttävät tunneliin maaperästä vuotavaa glykolia ravinteenaan ja hajottavat sitä.

Glykolin hajoamistuotteet saavat aikaan teräs- ja betonimateriaalien korroosiota.

Lentoaseman alle rakennettava juna-asema on valtion omaisuutta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Glykoli heikentää kehäradan tunnelin rakenteita16.2.2011 14.20
Lentokentän päästöt huolestuttavat – glykolijäämät valuvat vesistöihin13.3.2014 12.54
Glykolivuoto keskeyttää Kehäradan tunnelityöt30.9.2010 14.05
Ratatunnelin kupliva kasvusto voi aiheuttaa miljoonalaskun6.10.2010 09.08
Finavialle ei syytettä Helsinki-Vantaan glykolijutussa27.4.2011 10.54
Kehärata joutuu painamaan jarrua 7.9.2012 12.31
Kehärata etenee – kolme isoa urakkaa valmistui29.8.2014 12.13
Kehäradan ensimmäinen uusi asema valmistui9.10.2013 16.26
Kehäradan hinta-arvio nousi jälleen6.6.2013 16.35

Kommentit (36)

Kommentit

Vantaalla onnistuu

Vantaalla onnistuu tällainenkin: järjestetään asuntomessut heinäkuussa Kivistössä, mutta kehärata valmistuu vasta joulukuussa. Kaikkien taimingien äiti! Vantaan kaupunki voisi maksaa asuntomessujen kävijöiden taksimaksut. Se olisi niin Vantaata.

Kivasti olet saanut nuo

Kivasti olet saanut nuo lentokentän glykoliongelmatkin Vantaan kaupungin ongelmaksi. Mistä oletkaan keksinyt tuon täysin poikkeavan näkökulman kommentointiisi? On tosiaan niin Vantaata, niin Vantaata.

http://www.vantaansanomat.fi

http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/295080-tallaista-on-ajo-asuntomessujen-kuskittoman-sahkobussin-kyydissa-katso-video

Todellisuudessa valmistuu

Todellisuudessa valmistuu vasta vuonna 2016. Jotenkin tuntuu täysin epäreallistiselta tuo 1.7.2015 aikataulu. Kun kerta näin mittavat vahingot on tämä glykoli saanut aikaan työmaalla. Kovasti työntekijät jaksavat uskoa, että valmistuu ajallaan, mutta taitaa käydä samoin kuin Länsimetron kanssa. Hanke viivästyy ja viivästyy entisestään. Alunperin Kehäradan piti valmistua jo heinäkuussa 2014. Vaan eipä valmistunut ajallaan.

Tuo heinäkuu 2014 aikataulu

Tuo heinäkuu 2014 aikataulu siirtyi, kun silloinen ministeri päätti ottaa kehäradalta rahat oman vaalipiirinsä jonkun syrjäisen tienpätkän ja siinä olevan sillan korjaamiseen. Eipä vaikea arvata kuka tämä tunnettu kepulainen vahvasti kotiinpäin vetävä siltarumpupoliitikko on... Kyseessä ei siis ollut töiden myöhästyminen.

Kuka se oli?

Kuka se oli?

Oilisihan Vantaa voinut

Oilisihan Vantaa voinut senkin maksaa, niin kuin on maksanut muutkin valtiolle kuuluvat tie- ja siltahankkeet!

Kyllä Vantaa maksaakin.

Kyllä Vantaa maksaakin. Vantaahan maksaa reippaasti tulontasausta muille kunnille, kuten muutkin varakkaat kunnat ja tuo kunta, joka sai Kehäradalle varattua rahaa, on kuntien välisessä tulontasauksessa saamapuolella.

Kun ei kerta valmistu, niin

Kun ei kerta valmistu, niin jättäkää tekemättä. Ei se kuitenkaan valmistu tuo Kehärata.

Kehärata on täysin turha. Se

Kehärata on täysin turha. Se ei tee muuta kuin kuljettaa paskasakkia Pohjois-Vantaan saastaisiin mamuslummeihin. Kaikkien kannalta olisi parasta että ne mamuslummit eristettäisiin muusta maailmasta, vähän kuten ebola-kylät. Odotellaan muutama kymmenen vuotta ja sitten on slummien ongelmat loppuneet.

Tässä asiassa Finavia/

Tässä asiassa Finavia/ Helsinki-Vantaan lentokenttä on suurin syyllinen. On ollut jo kauan tiedossa, että glykoolia ei tule päästää luontoon koska se aiheuttaa haittaa. Kentällä olisi pitänyt järjestää hulevesien puhdistaminen ja kerääminen kuntoon uhkasakon voimin. Nyt glykoolia on päässyt maaperään ja luontoon sekä sitä valuu myös kentän ulkopuolelle. Mutta Vantaan kaupunki on myös laiminlyönyt valvontavelvollisuutensa, kuten näköjään tapoihin kuuluu. Kaikki rakentaminen ja muu jätetään hunningolle ja vahingot maksatetaan veronmaksajilla. Tästä jatkuvasta pelleilystä ei kukaan pitkän päälle jää voitolle - vaikka valtapuolueet niin kuvittelevatkin. Olisiko politikkojen aika tehdä jonkinlainen ryhtiliike? Sellainen, jossa virkamiehet laitetaan kuriin?

Varsinkin lasten hunningolle

Varsinkin lasten hunningolle jättämisestä Vantaalla on taas hyvä esimerkki Kartanonkosken koulun korjaaminen. On edesvastuutonta, että lapset joutuvat käymään koulua samanaikaisesti kun sitä remontoidaan. Mittaukset osoittavat, että myrkkyjä on ilmassa ja korjaukset lisäävät niitä ja pölyongelmia. Virkamiehet ja opetuslautakunta eivät uhraa ajatustakaan sille, että lapset pitäisi korjausten ajaksi siirtää väistötiloihin. Olisiko nyt korkea aika ottaa betonin kosteusmittaukset kouluissa Vantaan omiin käsiin. "Luotto"rakentaja YIT:hen ei voi enää luottaa.

Miten tällä on mitään

Miten tällä on mitään tekemistä Kehäradan Glykoli-ongelman kanssa?? Tästä puutttuu enää nimim. Sosterin Imaani, niin johan on taas normimeininki.

Vantaa tulee liittää

Vantaa tulee liittää Helsinkiin samantien. Loppuu se ylivelkaantuminen kuin seinään ja saadaan homekoulut korjattua!

Luuletko tosiaan, että

Luuletko tosiaan, että liitoksen myötä velanotto loppuisi ja homekoulut saataisiin kuntoon tuosta vain? Helsinki ottaa Vantaata enemmän lainaa koko ajan, ja vieläpä syömävelkaakin jota Vantaa ei ota. Erityisen hankalaksi mm velanoton kannalta tilanne muuttuu, kun Helsinki ei enää voi jatkossa tulouttaa mm sähkölaitoksensa huimia voittoja itselleen. Helsingin velkakanta euroina on muuten huomattavasti suurempi kuin Vantaan. Helsinki on vaikeuksissa omien homekoulujensa kanssa jo nyt. Paranisiko tilanne, jos liitoksen myötä tulisi uusia homekouluja?

Harmillista, että näihin

Harmillista, että näihin vastauksiin ei saada vastauksia. Tai itse asiassa, voi olla näihin saadaan vastaukset hyvinkin pian. Kun Vantaan kouluista yli 50 % on käyttökelvottomia, niin sopiva kantelu aluevalvontavirastolle aiheuttaisi sen, että nämä terveydelle vaaralliset koulut laitetaan käyttökieltoon. Jonka jälkeen Vantaa EI selviä lakisääteisistä velvollisuuksistaan ja joutuu valtion huostaan sekä pakkoliitetyksi halukkaaseen naapuriin. Niitä lienee vain yksi ja se on Helsinki. Mitäs jos soittaisin asianajajalleni?

Mikä estää sinua tekemästä

Mikä estää sinua tekemästä 'sopivaa kantelua'? Kun kerran olet tietoinen asiasta, niin minusta kantelun tekeminen on jopa kansalaisvelvollisuutesi meitä muita vantaalaisia kohtaan. Ei mikään täällä valittamalla parane. Eli soitapa asianajajallesi pikaisesti. Jos tilanne kerran on niin vakava kuin kerrot, niin aikaa viivyttelyyn ei todellakaan ole, älä siis jätä kansalaisvelvollisuuttasi meitä muita kohtaan noudattamatta.

Mikä estää tekemästä sopivaa

Mikä estää tekemästä sopivaa kantelua? Oma etu, tietenkin. Asianajaja maksaa 200 € tunti. Miksi minä maksaisin asiasta, jota varten meille on valittu valtuutetut hoitamaan homman. Ja se pienen pieni toivonpilkahdus, että järki jossain vaiheessa voittaa. Ja tietysti se inhoittava asenne, että kun päätökset ja tosielämä ovat törmäyskurssilla, on kerta kaikkiaan jännää nähdä, mitä tapahtuu. Ei yksi mies sotaa kaipaa...

Ei kanteluun tarvita

Ei kanteluun tarvita lakimiestä. Kanteluhan on valittamista viranomaisen toiminnasta ja siitä saa narista ihan vapaasti kuka tahansa. Vasta jos lähdet siviilioikeudellisesti hakemaan itsellesi korvauksia jostain, tarvitset juristin ajamaan asiaasi.

YLE.FI kertoo "..

YLE.FI kertoo "...viranomaispäätös sulkee Ehnroosin koulun Mäntsälässä". Ihan kuin Vantaallakin. Jään odottamaan ilolla.

Ei loppuisi. Mutta ainakin

Ei loppuisi. Mutta ainakin loppuisi YIT:n rahankuppaaminen. Ja pääsisi eroon erinäisistä Vantaan politikoista. Sellaisista, jotka eivät aja alueensa asiaa vaan ajavat omaa ja puolueensa kärkimiehen asiaa. Ei niin, että Stadissa olisi yhtään paremmin, mutta petturi on pahempi kuin vihollinen.

Kyllä Helsingissäkin

Kyllä Helsingissäkin poliitikot valitsevat kaupunkilaiset ihan kuten Vantaallakin. Jos tulee valituksi huono poliitikko ja petturi, niin sitä vahinkoa joutuu valitettavasti kestämään seuraaviin vaaleihin asti. Ei Helsingissä ole sen kummempia keinoja saada nämä petturit vastuuseen kesken kauden kuin Vantaallakaan. Oman alueen poliitikot sielläkin joutuvat saman kysymyksen eteen monessa eri tilanteessa eli ajaako vain oman alueensa asiaa vai joutuuko joskus huomioimaan muutakin. Luulen, että näin vantaalaisnäkökulmasta voi yhdistetyssä Helsingissä olla vaikeampi saadakaan oman alueen poliitikkoa läpi.

Oilisihan Vantaa voinut

Oilisihan Vantaa voinut senkin maksaa, niin kuin on maksanut muutkin valtiolle kuuluvat tie- ja siltahankkeet! Vantaalaiset päättäjät ovat nössöjä, kun ei vaadita valtiolta teiden, siltojen ym. rakentamiseen rahoitusta, kuten muut kunnat, etenkin lähinaapurikuntamme, sinne sitä valtion rahaa uppoaa joka hankkeeseen. Vantaalaisia kun ei koskaan pääse hallitukseen ministereiksi, että voisi pitää oman kunna puolia, kuten näyttää menevän, että ministerit hoitavat valtiolta rahoituksen oman kunnan hankkeisiin, niin kuin kepulainen ministeri, joka nappasi kehäratahankkeesta rahat oman kunnan tien parannukseen. Tosin vantaalaiset eivät varmaankaan pitäisi oman kunnan puolia, vaan laitetaan vantaalaiset veronmaksajat maksamaan kaikki hankkeet ja säästetään valtion rahat muille.

Totta, on harmillista että

Totta, on harmillista että olemme valinneet niin huonot päättäjät Vantaalle. No uusia vaaleja tulee... Yhtä harmittavaa on se, että emme ole äänestäneet vantaalaisia poliitikkoja eduskuntaan yhtä paljon kuin naapurimme. Ehkäpä olemme äänestäneet jopa naapurikaupunkien poliitikkoja uskoen, että he ajavat myös vantaalaisten asiaa kun rahaa on jaossa pk-seudulle. Ministeriksi vantaalaista ei saada ellemme me itse nosta vantaalaisia poliitikkoja eri yhteyksissä eduskuntaan ja muihin kaupungin kannalta merkityksellisiin paikkoihin. No onneksi seuraavissa vaaleissa voimme korjata tämän. Kannattaakin miettiä ketä vantaalaista poliitikkoa seuraavissa vaaleissa äänestää ja nimenomaan siltä kannalta onko tällä ehdokkaalla uskottavuutta, tai voisiko saada uskottavuutta, myös valtakunnan tasolla.

Harmillista, että Vantaa on

Harmillista, että Vantaa on olemassa. Pakkoliitos Helsinkiin ja HETI!!! Ennemmin tai myöhemmin ylivelkaantunut Vantaa pakkoliitetään Helsinkiin. Ja hyvä niin! Tätä ei kyllä Vantaalainen veronmaksaja pysty yksinkertaisesti ymmärtämään. Ei vaikka väännettäisiin rautalangasta. Tällaisia pässejä kuin "Niin Vantaalainen" on ei toivottavasti ole kovin montaa. Onneksi ei sentään Eduskunnassa ole kovin montaa Vantaalaista kansanedustajaa saati ministeriä. Kuvitellaan ikäänkuin kaikki olisi hyvin niin kauan kun ei liitytä naapuri kuntaan, vaikka kaupungin talous olisi kuinka kuralla. Niin Vantaalainen olet kyllä yksi harvoja idiootteja joita olen koskaan täällä keskustelupalstalla huomannut. Valitettavasti! Sellaista paskaa oli tuokin, että Helsinki ottaa Vantaata enemmän lainaa. Mitä, jos pidettäisiin tosiasiat mielessä.

"Tällaisia pässejä kuin "Niin

"Tällaisia pässejä kuin "Niin Vantaalainen" on ei toivottavasti ole kovin montaa." Kyllä meitä taitaa olla, mielestäni "Niin Vantaalainen" on täällä kirjoittanut hyvinkin asiaa. "Niin Vantaalainen olet kyllä yksi harvoja idiootteja joita olen koskaan täällä keskustelupalstalla huomannut. Valitettavasti!" Ja mitähän nämä kommenttisi kertovat sinusta? Kumpi teistä on ollut asiallisempi näissä keskusteluissa? Minä en ainakaan missään tapauksessa halua mitään liitosta Helsinkiin, koska lähes miljoonan asukkaan hallinnoiminen olisi käytännössä mahdotonta ja päätöksenteko karkaisi Helsingin keskustaan. Luuletko, että perustöölöläinen valtuutettu korvaansa lotkauttaisi vantaalaisten ongelmiin?

Jos ei liitosta niin ainakin

Jos ei liitosta niin ainakin paljon puhuttanut ja kuohuttanut metropolihallinto voisi kenties olla ratkaisu tähän Vantaaseen ja sen lukuisiin ongelmiin. Tätähän on hallituksessa ehdotettu ja toivottavasti menee joskus läpi. Niin tervetullut parannus se olisi nykytilanteeseen. Kansanäänestystä ei tällaisista asioista kannata järjestää. Meillä on hallitus, joka kansan valitsemilla valtuutetuilla äänestää asiasta.

Sitä olenkin aina ihmetellyt,

Sitä olenkin aina ihmetellyt, kun vantaalaiset äänestävät eduskuntavaaleissa naapurikuntien ehdokkaita, espoolaisia, nurmijärveläisiä ym., eivät he edusta vantaalaisia. Eräs naapurikuntalainen olikin joskus sanonut, että on tyytyväinen, kun sai niin paljon vantaalaisten ääniä ja pääsikin eduskuntaan, mutta jos vantaalaiset luulevat, että hän jotenkin pitää vantaalaisten puolia tai edustaa heitä, niin hän ei todellakaan tee. Toivottavasti seuraavissa eduskuntavaaleissa olisi toisin, äänestettäis vantaalaisia, toivottavasti sitten olisi myöskin ehdolla edustuskelpoisia, joista voisi valita äänestettävän.

Kyllä se Kehärata-hanke

Kyllä se Kehärata-hanke viivästyi nimenomaan sen glygolivuodon takia. Ei siihen mitkään ministerit ole vaikuttaneet sen myöhästymiseen. Vuonna 2010 uutisoitiin joka lehdessä kuinka glygolivuoto uhkaa Kehäradan valmistumista. Toivottavasti saataisiin kuitenkin aikataulussa valmiiksi eli 1.7.2015. Pitäisi Kivistön asuntomessuille päästä silloin. Olisi pitänyt rakentaa jo 60-vuotta sitten. Silloin kun Seutulan lentokenttä valmistui 1952 Helsingin olympialaisia varten.

Kyllä se Kehärata-hanke

Kyllä se Kehärata-hanke viivästyi nimenomaan sen glygolivuodon takia. Ei siihen mitkään ministerit ole vaikuttaneet sen myöhästymiseen. Vuonna 2010 uutisoitiin joka lehdessä kuinka glygolivuoto uhkaa Kehäradan valmistumista. Toivottavasti saataisiin kuitenkin aikataulussa valmiiksi eli 1.7.2015. Pitäisi Kivistön asuntomessuille päästä silloin. Olisi pitänyt rakentaa jo 60-vuotta sitten. Silloin kun Seutulan lentokenttä valmistui 1952 Helsingin olympialaisia varten.

Näin se aika 'kultaa muistot'

Näin se aika 'kultaa muistot' eli ikävät asiat unohtuu. Kehäradan valmistuminen siirtyi vuodella ihan suunnitellusti ja siitä syystä, että silloinen keskisuomalainen ministeri otti rahaa pois kehäratahankeelta oman vaalipiirinsä tie- ja siltahankkeen (Kärkistensalmen silta). Kyllä tästä uutisoitiin mediassa kovastikin ja keskustelua käytiin nimenomaan kotiinpäinvetämisestä. Glykolilöydöt on toinen myöhästyttävä asia, mutta se ei ole suunniteltu.

Kyl kaikki on nyt pielessä!

Kyl kaikki on nyt pielessä!

Kyllä siitä glygolista ovat

Kyllä siitä glygolista ovat varmaan lähiseudun asukkaat valittaneet menneisyydessä. Näin uskon! Ja mitään ei taas tietysti ole tehty asian eteen ja tutkimiseksi. Asia painettu taas lie villaisella, kuten kaikki muukin ympäristöön ja kiinteistöjen kuntoon, kuten home, liittyvät valituset. Se on vaan niin, että minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

Koko pääkaupunkiseudun

Koko pääkaupunkiseudun vesihuolto on Päijänne-tunnelin varassa. Tuo tunneli kulkee kolmoskiitoradan alla. Jos glykoli on vaaraksi kehäradalle, niin miten on meidän vettä juovien terveyden laita?

Onneksi kyse on

Onneksi kyse on propyleeniglykoliista, jota käytetään lentokentillä lentokoneiden jäänpoistoon. Ei ole myrkyllistä, mutta lyhytaikainen altistus ärsyttää silmiä ja toistuva tai pitkäaikainen ihokosketus voi aiheuttaa ihon herkistymisen. Vähäisissä määrin ainetta käytetään elintarvikkeissa lisäaineiden ja aromien kantaja-aineena. Propyleeniglykolin E-koodi on E1520. Se, miksi tämä on vaarallista tunnelille, on se että aine ruostuttaa metallit hyvin helposti - varsinkin kun bakteerit ovat glykolia sopivasti hajoittaneet. Jos Helsingin tai Vantaan vesijohdot poksahtelevat, niin tiedätte mistä se voi johtua.

Voi olla, että kun liikenne

Voi olla, että kun liikenne Kehäradalla on alkanut saattaa jossain vaihteessa tulla yllätyksiä ja sitten on taas biomönjää tunnelissa. Kiva sitten on matkustella lentokentälle, kun liikenne radalla ei toimi. On varmasti ollut jo vuosikymmenet lentokentän maaperässä tämä glykoli ja lisää vaan valuu tämän käytön myötä. Tämän pitäisi olla törkeä ympäristörikos, mutta mitään ei asialle ole tehty. Uutisissa oli juttua muutama vuosi sitten, että glykolia voi myös juoda sellaisenaan ja telkkarissa näytettiin, kuinka toimittaja joi huikan glykolia. On varmaankin jo haudassa. Epäilen vahvasti. Sen verran vahvaa ainetta tuntuu olevan.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu