
Kahäradan pitäisi valmistua ensi heinäkuussa. Helsinki-Vantaalle rakennettavan juna-aseman työt kuitenkin takkuavat glykolihaittojen vuoksi.
Glykoliongelma aiheuttaa edelleen vakavaa haittaa Helsinki-Vantaan lentoaseman alle tulevan juna-aseman rakennustöille. Pahimmassa tapauksessa töiden viivästykset uhkaavat siirtää kehäradan käyttöönottoa määräajan ylitse.
– Aikataulu on kriittinen. Nyt ei ole kuin yksi vaihtoehto, pusketaan eteenpäin ja katsotaan miten käy. Vielä ei ole aika nostaa handuja pystyyn ja sanoa, että ei onnistu, projektipäällikkö Juha Kansonen Liikennevirastosta sanoo.
Kansonen kuvaa tilannetta vaikeaksi. Töitä paiskitaan kahdessa vuorossa ja osin myös yöaikaan, jotta asema kyetään ottamaan käyttöön määräaikaan mennessä.
– Kaikkien yhteinen tahto on, että kehärata saadaan ajoissa valmiiksi.
Hän ei halua arvioida, kuinka iso riski juna-aseman viivästyminen on.
– Tässä on niin monta liikkuvaa osaa. Jos riski alkaisi toteutua, siitä ilmoitettaisiin, hän sanoo.
Kehäradan on määrä valmistua ensi heinäkuussa. Radan varrella Kivistössä avataan samaan aikaan Vantaan asuntomessut.
Lentoaseman maaperästä tunnelirakenteisiin valuva glykolipitoinen vesi on aiheuttanut rakentajille päänvaivaa jo pitkään.
Glykoli ei ole myrkyllistä, mutta teräs- ja betonirakenteet alkavat rapautua altistuessaan sen hajoamistuotteille.
Tämän vuoksi aseman tunnelirakenteita eristetään glykolivuotojen vuoksi.
Pusketaan eteenpäin ja katsotaan miten käy. Vielä ei ole aika nostaa handuja pystyyn.”
Työn alla oleva kriittinen kohta on Kansosen mukaan lentoaseman lippuhallin itäpäässä. Kyseinen kohta on pituudeltaan 40 metriä molemmissa tunneleissa.
– Työt tehdään käsityönä, erittäin ahtaissa ja vaikeissa olosuhteissa. Tämä kaikki vie todella paljon aikaa, mutta jos ne voitaisiin tehdä toisin, ne olisi jo tehty.
Eristystyöt haittaavat myös muita työmaan toimintoja.
– Työt ovat logistisesti erittäin pahassa paikassa, ne estävät esimerkiksi radan teräsrakenteiden kiinnitystä. Sen vuoksi teräsrakenteet kiinnitetään yöaikaan betonin kuivuessa seinärakenteissa, Kansonen kuvaa.
Kun nämä kohteet ovat valmiina, glykolin suojarakenteet tunneliosuudella ovat Kansosen mukaan kunnossa.
Olisiko mahdollista ottaa kehärata käyttöön ilman lentoaseman juna-asemaa?
– Rata on tehty matkustajille, ei sitä ilman asemia käyttöön oteta, Kansonen kuittaa.
Glykoli hajoaa
ja hapertaa
Helsinki-Vantaan lentoaseman alle louhittavassa kehäradan tunnelissa havaittiin kesällä 2010 laajoja mikrobikasvustoja noin 400 metrin pituudelta.
Mikrobikasvustot käyttävät tunneliin maaperästä vuotavaa glykolia ravinteenaan ja hajottavat sitä.
Glykolin hajoamistuotteet saavat aikaan teräs- ja betonimateriaalien korroosiota.
Lentoaseman alle rakennettava juna-asema on valtion omaisuutta.
Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.
Kommentit
Vantaalla onnistuu
Kivasti olet saanut nuo
http://www.vantaansanomat.fi
Todellisuudessa valmistuu
Tuo heinäkuu 2014 aikataulu
Kuka se oli?
Oilisihan Vantaa voinut
Kyllä Vantaa maksaakin.
Kun ei kerta valmistu, niin
Kehärata on täysin turha. Se
Tässä asiassa Finavia/
Varsinkin lasten hunningolle
Miten tällä on mitään
Vantaa tulee liittää
Luuletko tosiaan, että
Harmillista, että näihin
Mikä estää sinua tekemästä
Mikä estää tekemästä sopivaa
Ei kanteluun tarvita
YLE.FI kertoo "..
Ei loppuisi. Mutta ainakin
Kyllä Helsingissäkin
Oilisihan Vantaa voinut
Totta, on harmillista että
Harmillista, että Vantaa on
"Tällaisia pässejä kuin "Niin
Jos ei liitosta niin ainakin
Sitä olenkin aina ihmetellyt,
Kyllä se Kehärata-hanke
Kyllä se Kehärata-hanke
Näin se aika 'kultaa muistot'
Kyl kaikki on nyt pielessä!
Kyllä siitä glygolista ovat
Koko pääkaupunkiseudun
Onneksi kyse on
Voi olla, että kun liikenne