Paikalliset

Arkkitehdille Dixi on veistos – mittakaava valtamerialuksesta

UUDISRAKENNUS Arkkitehti Rainer Mahlamäki kutsui Dixiä aluksi Vantaan sfinksiksi. Dixin avajaisia vietetään torstaiaamuna kello 10.

Arkkitehti Rainer Mahlamäki on Dixin pääsuunnittelija. Hän on suunnitellut myös muun muassa Suomen luontokeskuksen Haltian Espooseen ja Puolan juutalaisten historiallisen museon Varsovaan. Museosta hän sai arkkitehtuurin ensimmäisen Finlandia-palkinnon 2014.

Armi Suojanen


Tikkurilan toimisto- ja liikekeskuksen Dixin pääsuunnittelija, arkkitehti Rainer Mahlamäki alkoi hahmotella kolossia junamatkalla Helsingistä Ouluun huhtikuussa 2010. Mahlamäki vaihtoi lennon junaan, koska Islannissa purkautui tulivuori.

Kun juna pysähtyi Tikkurilan asemalla, Mahlamäki innostui ja alkoi piirtää hahmotelmia keskuksesta.

– Tässä on valtamerialuksen mittakaava ja tärkeintä on, miltä se näyttää kauas.

Keskuksen työnimenä oli Vantaan Sfinksi.

Rakennuksen ulkopinta on vaaleaa pystysuuntaista metallilevyä.

– Toivon, että tämä näyttäytyy suurena veistoksena eikä rakennuksena, Mahlamäki sanoo.

Suunnittelijalle työ oli vaativa. Tontti on kapea ja pitkä. Lisäksi rakennus on suurelta osaltaan irti maasta, pilareiden varassa.

– Rakennustyyppinä tämä on aika erikoislaatuinen.

Dixin ensimmäinen vaihe avataan torstaiaamuna, mutta Mahlamäki ei ole aivan tyytyväinen. Häntä harmittaa Dixin harmaa päätyseinä, joka näkyy Helsingistä päin tuleville. Se ei ole suunnittelumoka. Seinästä jatkuu etelään päin Dixin kakkosvaihe, jota aletaan rakentaa piakkoin. Toisen vaiheen arvioidaan olevan valmis joulumyyntiin 2016. Silloin rakennuksella on mittaa lähes 500 metriä.

Dixin pääurakoitsija on YIT.

Dixi luottaa
kasvuun

Dixin kauppakeskuksen omistaa Nordic Real Estate Partners, joka uskoo keskuksen vetovoimaan.

Kauppakeskus odottaa vuosittain noin viittä miljoonaa kävijää.

Tikkurilassa ja sen lähiympäristössä on noin 40 000 asukasta.

Asukkaiden lisäksi Tikkurilassa on noin 30 000 työ- ja opiskelupaikkaa.

Kehärata otetaan käyttöön heinäkuussa. Se lisää Tikkurilan aseman matkustajamääriä. Tulevaisuuden matkustajamääräksi arvioidaan 10–15 miljoonaa vuodessa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Suomen suurin viherkatto valmistuu Dixin katolle lokakuussa – katso kuvat5.9.2014 09.01
Tikkurilan asemakeskus sai nimen Dixi28.2.2013 10.43

Kommentit (5)

Kommentit

Suunnitelmissa tuo näytti

Suunnitelmissa tuo näytti suorastaa rumalle mutta nyt kun ykkösvaihe on valmis, niin täytynee kääntää takkia. Sehän suorastaa käy tuohon paikkaan. LIsäosa viimeistellee työn ulkoapäin. Sisältähän tuo on nyt jo hieno. Avajaisia odotellessa.

Milloin Dixin avajaiset? ja

Milloin Dixin avajaiset? ja tuleeko niitä kaivattuja vaatekauppoja myös?

Ja kerjäläisämmät hemmettiin.

Ja kerjäläisämmät hemmettiin. Ei pitäisi olla mitään asiaa kun eivät kuitenkaan osta matkalippua. ei etukäteen eikä junassa , kun matkaavat Dixistä pohjoiseenpäin junalla.

Aseman käytettävyys on täysin

Aseman käytettävyys on täysin ala-arvoista. 1. Junat pysähtyvät väärässä paikassa suhteessa liukuportaisiin 2. Matka junasta bussiin tai toisinpäin vaatii kolmet liukuportaat, jotka eivät yleensä toimi. Vanha asemarakennuksen kohdalla oleva radan ali kulkeva tunneli oli paljon nopeampi käyttää kuin nykyinen ylitys. Harmi vaan että on niin kaukana bussiterminaalista. => Matka-aika laiturilta bussipysäkille yli kaksinkertaistui. 3. Bussien laiturit ovat liian lähekkäin, kaksosten lastenvaunuja vaikea saada tolpan ja toisella laiturilla seisovan bussin välistä keskiovelle, eikä keskioven kohdalla ole riittävästi tilaa kääntää rattaita sisään. 4. Bussien purkulaituri on väärällä puolella tietä. Bussin pitää väistää purkautuvia matkustajia kaksi kertaa päästäkseen odotusalueelle / laituriin. 5. Purkulaiturista matka uuteen bussiin voi olla todella pitkä. Miksei keskeltä pääse läpi, vaan pitää kiertää päistä? => Ihmiset menevät odotuspaikkojen kohdalta aidan yli. 6. Miksi avattiin ilman minkäänlaisia palveluita? Edes vanha R-kioski ei palvele asiakkaita? 7. Aseman sisääntulo väärässä paikassa suhteessa nykyiseen purkulaituriin, miksi pitää kiertää? 8. Odottavat bussimatkustajat (esim 61:stä odottavat) tukkivat bussiterminaalin käytävän.

DIXI avataan huomenna 15.1.

DIXI avataan huomenna 15.1. ja ongelmia varmasti tulee alueen liikenteessä. 1. Parkkihalliin ajoa ei aina huomaa, sillä eka kerran ajaessani keskityin kiertoliittymän liikenteen seurantaan ja kävin sitten kääntämässä bussien luona olevalla kääntöpaikalla. Huomenna siellä pyörii bussien seassa moni muukin, ellei siihen järjestetä avajaisviikolle nykyistä parempaa opastusta. 2. On hyvä tietää oman autonsa päästöarvot, sillä pienipäästöiset autot voi pysäköidä hissien ovien läheisyyteen. Oman bensarosvoni pysäköin häpeämään sivummalle;) 3. Tolpat ja nurkat siellä kärsii ajan kanssa, sillä mutkat ovat ahtaita eikä varoitusteippauksia ole missään. Poistuminenkin tapahtuu hissiportaikon ovien edustalta ajaen, joten jokunen yliajo on odotettavissa. 4. Pysäköintimaksu tapahtuu hissiaulassa kortilla, joten muovia mukaan niin pääsee helpommin ulos hallista. 5. Liukuportaat tulevat olemaan murhe, mutta toivotaan huollon saavan ne kuntoon tämän päivän aikana. ja lopuksi Lummetie tulee olemaan ainakin näin alussa liikenteelle tulppa, sillä se on yleensä kapeaksi aurattu, ja siinä pysäköidään kovin leveästi. Kyseistä kadunpätkää ei alun perin ole suunniteltu bussiliikennettä varten, mutta nyt siitä tuli valtaväylä pitkille busseille. Onnea vaan kiertoliittymän suunnittelijalle! Ahdasta on!

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu