Puheenaihe

Pasilan aseman sekasorto alkoi: Hurjastelevat pyöräilijät aiheuttavat pelkoa

Jalankulkijat Pasilan asemalla joutuvat nyt varomaan hurjaa vauhtia ajavia polkupyöräilijöitä.

Marketta Karjalainen

Pasilan asemalla tänä aamuna alkaneet rakennustyöt ovat jo kättelyssä aiheuttaneet liikennekaaoksen. Heti aamukahdeksan jälkeen asemalla oli pystyssä liikennesirkus.

Aseman jalkakäytävät ovat täynnä polkupyöräilijöitä, joista osa ajaa todella lujaa vauhtia. Pyöräilijät ovat jo aiemmin paheksuneet sitä, ettei heille ole rakennustöiden ajaksi järjestetty kunnon kulkuväyliä. 

Moni jalankulkija on kuitenkin tilanteesta hyvin närkästynyt.

– Törkeää ja todella sekavaa. Pakko ruveta tulemaan autolla töihin, jalankulkijat arvioivat tuohtuneina.

Koska vaihtaminen Pasilassa ei enää onnistu, monen kulkijan matka-aika pitenee.

Tänään voimaan tulleet muutokset eivät helpota hetkessä, sillä liikkuminen aseman läheisyydessä helpottuu vasta vuonna 2019.

Kävely- ja pyörätie Ratapihantiellä Pasilan aseman itäreunalla on tänään suljettu kokonaan, sillä se muuttuu työmaa-alueeksi.

Myös Opastinsillan asemanpuoleiset hissi ja portaat ovat poistuneet käytöstä. Kulku 7A, 7B ja 9 -raitiovaunujen pysäkille on muuttunut siten, että Ratapihantie on ylitettävä joko suojatietä tai Opastinsiltaa pitkin, ja työmaa-alue on kierrettävä toiselta puolen katua.

Asemalaitureille ja sieltä pois, esimerkiksi raitiovaunupysäkeille, voi kulkea myös pohjoisen alikulkutunnelin kautta. Reitti ei kuitenkaan täytä esteettömyysvaatimuksia.

Myös Pasilan asema-aukion keskiosa on muuttunut työmaaksi, joten jalankulkijoiden tulee jatkossa kulkea aukion reunoja pitkin.

Kulku Pasilansillalla oleville joukkoliikenteen pysäkeille on säilynyt entisellään.

Kesäkuussa muutoksia on luvassa lisää.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Luvassa vuosien sekasorto: Näin kuljet Pasilan asemalle jatkossa19.5.2016 20.30

Kommentit (13)

Kommentit

Maltan tuskin odottaa miten

Maltan tuskin odottaa miten käy hämeentiellä kun äänettömät fillarit polkee alamäkeen viittäkymppiä välittämättä liikennevaloista vähääkään.

Trikoopellet vauhdissa.

Trikoopellet vauhdissa. Eilen olin itäkeskukseen menossa,vastaan tuli kevyenliikenteen väylällä 3 trikoopelleä, ajoivat kaikki rinnakkain. Eikä ollut aikomustakaan väistää. Pysähdyin omalle ajokaistalleni, ja katsotaan sitten kuka väistää, kyllähän alkoi viimetinkaan jarruja löytymään munamankeleista. Kun oli tilanne ohitse,niin sama ryhmitys päälle ja kaikki jatkoivat matkaansa rinnatusten ajaen. Se on varmaankin niin, että kun on alla 8000€-munamankeli ja tonnin trikoot, niin oikeuttaa tukkimaan tiet ja kaahaamaan.

Onko pyörä joku nykyajan pyhä

Onko pyörä joku nykyajan pyhä lehmä, jonka haltijat luulevat omistavansa koko maailman

Jalankulkija on aina huonossa

Jalankulkija on aina huonossa asemassa pyöräilijöihin nähden, ei minkäänlaista "tapakulttuuria" näillä kevyen liikenteen kunkuilla.

Hyvät tavat ovat arvokkaita

Hyvät tavat ovat arvokkaita kaikille tien käyttäjille, mutta kannatta muistaa, että nämä polkupyörät ovat myös ajoneuvoja, joiden kuljettamista säädetään tieliikennelaissa ja -asetuksessa. Hyvä esimerkki on suojatiesääntö: "Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille".

Uudet tulevat lelut

Uudet tulevat lelut liikenteeseen kevyenliikenteen sekaan. http://postimg.org/image/5vic85mx7/

Tietääkö kukaan onko

Tietääkö kukaan onko Saparopolku vielä käytössä ?? Laitatko tietoa jos on ,kiitti !

Sen siitä saa, kun pyöriä ei

Sen siitä saa, kun pyöriä ei enää Suomessa käytännössä lueta ajoneuvoiksi vaan "kevyeksi liikenteeksi". Korkeintaan hölkkävauhtia ajaville lapsille ja mummoille pyörätieksi kyltitettyä jalkakäytävää pitkin ajaminen ehkä voikin sopia, mutta ei kovempaa vauhtia etenevälle aikuiselle pyöräilijälle. Pyöräreittien suunnittelussa tulisi aina olla lähtökohtana se, että pyörällä on voitava turvallisesti ajaa kadun nopeusrajoituksen mukaista nopeutta jos nopeusrajoitus on noin 40 km/h tai alle. Käytännössä tämä tarkoittaa pyöräkaistaa ajoradalla tai leveää ja suoraa yksisuuntaista pyörätietä. Pyörät pois jalankulkijoiden väyliltä!

Eiköhän lähtökohtana pitäisi

Eiköhän lähtökohtana pitäisi olla se, että ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää eikä nopein mahdollinen vauhti. Kilparadat ovat erikseen niin hevosille, pyöräilijöille kuin autoille.

Se on kyllä melko kohtuutonta

Se on kyllä melko kohtuutonta, että muille ajoneuvoille taataan turvallinen kadun nopeusrajoituksen mukaisen vauhdin ajaminen, mutta pyöräilijät pakotetaan kävelijöiden nopeuteen.

Meinaatko tätä.Tämän mukaan

Meinaatko tätä.Tämän mukaan ei olisi. Korjatkaa jos on väärää tietoa. http://postimg.org/image/ili2ikuh7/

Vai että vika on

Vai että vika on pyöräilijöissä, kun työmaajärjestelyt ovat päin hel*ttiä, opastuksesta puhumattakaan. Lienee paras siirtyä pyörällä ajamaan ajoradalle muiden ajoneuvojen kanssa tuossa kohtaa, kun pyörätiet ovat käyttökelvottomia.

Hemmetin likainen slerde,

Hemmetin likainen slerde, mistä lähtien kondomihousupyöräilijät ovat edes liikennesääntöjä noudattaneet? Ainahan kilpapyöräilijät ovat painaneet menemään liikennevaloista ja muusta liikenteestä välittämättä vaikka jalankulkijoiden päälle.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu