Puheenaihe

Sadat pysäköintipaikat pois Myyrmäestä – "Keskustaan ei jää yhtään maanpäällistä parkkipaikkaa"

PYSÄKÖINTI Kun keskustan rakentaminen alkaa, autot väistävät asuntoja, pyöriä ja jalankulkijoita.

Myyrmäessä on parkkipaikkoja niin pitkälle kuin silmä siintää Myyrinkodin parvekkeelta. Parin vuoden päästä pysäköintipaikat poistuvat. Etualalle tulee vanhusten palvelukeskus ja taaemmaksi keskustakilpailun tuloksena uusia asuinkerrostaloja.

Päivi Tuovinen

Myyrmäen uusi keskustarakentaminen vie autoilijoilta kaikki tutut, ilmaiset parkkipaikat.

Kokonainen pysäköintialue useine satoine autopaikoineen Liesikujan, Iskostien ja Paalutorin väliseltä alueelta poistuu ja tilalle nousee asuinkerrostaloja. Alueen maanomistaja on Vantaan kaupunki.

– Käytännössä keskustaan ei jää yhtään maanpäällistä parkkipaikkaa, myöntää aluearkkitehti Timo Kallaluoto.

Keskustaan ei jää yhtään maanpäällistä parkkipaikkaa."

Myyrmäen poistuvien pysäköintipaikkojen jälkeen autoilijat ohjataan Ruukkukujan ja Liesikujan pysäköintilaitoksiin sekä Myyrmannin kauppakeskuksen parkkitaloon. Niissä on runsaasti pysäköintipaikkoja.

Pelkästään Myyrmannissa on 1 100 parkkipaikkaa, joista suurin osa on maksuttomia kolmeen tuntiin asti parkkikiekolla. Myös Liesikujalla Iso-Myyrin pysäköintitalossa voi pysäköidä kolme tuntia ilmaiseksi.

Kallaluodon mukaan esimerkiksi Ruukkukujan parkkitalossa on "aina väljää". Sinne varataan kymmeniä paikkoja rakennettavan vanhusten palvelukeskuksen käyttöön.

Uusien kerrostalojen asukkaille tulee pysäköintitilaa maan alle. Parkkipaikkamitoituksessa käytetään kaupunkisuunnittelulautakunnan 2013 hyväksymää pysäköintinormia. Sen mukaan 130:tä kerrosneliömetriä kohti pitää olla yksi autopaikka.

Vähenevistä pysäköintipaikoista on jo syntynyt nurinaa Myyrmäessä, mutta Kallaluoto painottaa, että Myyrmäen tulevaisuus on kävelykeskustana.

– Vaihtoehtona on säilyttää se parkkikenttänä tai rakentaa asuntoja.

Kaupunkisuunnittelulautakunta on nyt valinnut keskustakilpailun voittajaehdokkaaksi Rakennusosakeyhtiöyhtiö Hartelan, VVO-yhtymän ja Hoasin muodostaman työryhmän kaksi ehdotusta. Ne toisivat nykyisen parkkialueen paikalle Myyrmäen keskustaan noin 450 asuntoa, katutason liiketiloja ja lisää kevyen liikenteen reittejä.

Voittajan päättää kaupunginhallitus maanantaina 14. joulukuuta. Sen jälkeen alkaa kumppanuuskaavoitus voittajatyöryhmän kanssa.

– Rakentaminen alkaa aikaisintaan vuoden 2018 alussa, Kallaluoto arvioi.

Juttua korjattu 14.12. klo 10.10: Suurin osa Myyrmannin parkkipaikoista on maksuttomia kolmeen tuntiin asti parkkikiekolla.

Onko Myyrmäessä tarpeeksi parkkipaikkoja?

Ei
65% (154 ääntä)
Kyllä
36% (86 ääntä)
Ääniä yhteensä: 238

Keskusta tiivistyy

Myyrmäen keskustasuunnittelu sai alkunsa, kun Hok-Elannon Prisman ja erityiskauppojen rakentamishanke kauppakeskus Myyrmannin kylkeen, puretun terveysaseman paikalle kariutui. Prisman katolle olisi tullut pysäköintipaikkoja ja asuntoja.

Ensin Vantaan kaupunki tarjosi paikkaa Myyrmanin omistajalle Cityconille, mutta kiinteistösijoitusyhtiö ei lämmennyt paikalle.

Kaupungin omistamalla tontilla on nyt tilapäinen kaupunkitila Monttu, jossa voi järjestää tapahtumia.

Aluearkkitehti Timo Kallaluoto sanoo, että tulevaisuudessa paikalle rakennetaan todennäköisesti asuntoja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Keskustakilvan voittajaehdokas rakentaisi 450 asuntoa – tältä näyttää Myyrmäenraitti4.11.2015 15.45
Myyrmäen montulla voi tapahtua talvellakin5.11.2015 08.00
Näin syntyi Myyrmäen aseman upea seinämaalaus – katso video5.6.2015 13.51
Tässä ovat taidemuseon nimikilvan finalistit23.11.2015 16.01
Huikea menestys! – Vantaan taidemuseon nimikilpaan ehdotuksia Lontoostakin20.11.2015 15.58

Kommentit (18)

Kommentit

Mikä yksinoikeus Timo

Mikä yksinoikeus Timo Kallaluodolla on päättää yksin Vantaan kehityksestä? Onko tämä oikein kuntalaisten kannalta, että yksi ainoa häiskä saa tehdä tämmöistä? Entä ottaako Vantaan rakennusvalvonta lahjuksia rakennusfirmoilta?

Niin? Kallaluodon ammatti on

Niin? Kallaluodon ammatti on kaupungin arkkitehti. Voisiko siitä päätellä jotakin?

Jälleen yksi kirjoitus jossa

Jälleen yksi kirjoitus jossa virkamies tuhahtaa ongelmat sivuun toteamalla että "onhan noita parkkipaikkoja maksullisissa halleissa". Eihän tuo ole mikään vastaus! Mihin minä saan auton työpäivän ajaksi? Ei tavallisella ihmisellä ole varaa yksityisen parkkihallibusineksen tukemiseen enkä edes pitäisi olla! Eikö ympäristö pitäisi suunnitella kuntalaisten ehdoilla kuntalaisten tarpeista lähtien? Vaikka suomalaisissa onkin myös autottomia niin valtaosa kuitenkin omistaa auton. Tai kaksi autoa viimeistään siinä vaiheessa kun perheen esikoinen saa ajokortin ja hankkii itselleen kesäauton. Ja sitten riidellään ja kytätään pysäköintejä ja lihotetaan yksityisten valvontafirmojen kassaa. Kukaan ei voi hyvin. Eikä ystäviäkään tule vierailulle "kun teillä ei voi pysäköidä missään".Halloo! Missä pilvilinnassa suunnittelijat oikein elävät?

Eikö pysäköinti ole

Eikö pysäköinti ole samanlainen autoilun kustannus kuin polttoaine. Tuskin kukaan täällä vaatii että yhteiskunnan tulisi kustantaa kaikille autoilijoille polttoaineet. Myyrmanni tarjoaa kolmen tunnin ilmaisen pysäköinnin koska haluaa palvella kauppaan rahaa tuovia asiakkaita. Se on ymmärrettävää ja loogista. Samalla tavalla työnantaja voi tarjota työntekijälle pysäköintipaikan työsuhde-etuna tai taloyhtiön asukkaat voivat kustantaa tarvitsemansa vieraspaikat. Mutta kyllä ihan maalaisjärjellä ajateltuna pysäköinnin kustannukset kuuluvat sen maksettavaksi, joka paikasta hyötyy. Tutkimusten mukaan noin 60 %:ssa Myrtsin talouksista on auto, joten tuntuisi kohtuuttomalta mikäli heidän pysäköintinsä vyörytetään kaikkien maksettavaksi.

En minusta noin voi sanoa.

En minusta noin voi sanoa. Yhtä hyvin voisi vaatia että koulun maksavat ne jotka kulloinkin koulua käyttävät. Tai sairaalapalvelut ne jotka rohkenevat tulla sairaiksi. Eikä kirjastoja missään nimessa saa panna niiden maksettavaksi jotka eivät kirjastoissa asioi. Eikä auton käyttäjien verovaroja tietenkään saa käyttää bussiliikenteen järjestelyyn. Ja sitäpaitsi. Parkkipaikoissa ei ensi sijassa edes ole kyse rahasta vaan siitä että pysäköintiin varataan suunnitteluvaiheessa tilaa. Verovaroja tulisi minusta käyttää siten että tulokset parhjaiten palvelevat KAIKKIA kuntalaisia ja nyt niin ei selvästikään tapahdu.

Ei se nyt ihan noinkaan mene.

Ei se nyt ihan noinkaan mene. Sivistykselliset oikeudet ja oikeus sosiaaliturvaan (mm. koulu, terveydenhuolto yms.) on turvattu perustuslaissa kansalaisten perusoikeuksiksi. Jokainen meistä myöskin joutuu käymään koulua, siitä on määrätty oppivelvollisuuden yhteydessä. Harva meistä myöskään itse valitsee sairastumistaan. Eikä tässä ole kysymys siitä, etteikö suunnitteluvaiheessa varata pysäköintiin tilaa, vaan siitä varataanko veronmaksajien varoilla keskustan liikkeissä asioiville 100 metrin säteellä asemasta maanpäällisiä pysäköintipaikkoja samaan aikaan kun kauppakeskuksen pysäköintihallissa on saman verran käyttämättömiä paikkoja. Kun rakennusliike on valmis maksamaan jokaisesta pysäköintiruudusta noin 50 000 euroa, lienee yhteisen edun mukaista rakentaa kyseinen alue asunnoiksi. Parkkipaikoille kyllä löytyy tilaa hieman etäämmältä. Näin palvellaan parhaiten KAIKKIA kuntalaisia ;)

Onko mietitty, mitä

Onko mietitty, mitä pysäköintipaikkojen puute vaikuttaa Myyrmannin elinvoimaan? Maksullisille paikoille ei päivittäistavarakaupassa käyvä asiakas tule autoaan laittamaan ja perheelliset eivät ostoksiaan käsissään kanna. Nyt on jo todettu, että pieni kauppakeskus kuihtuu ja kävelykeskus vain kiihdyttää tätä kehitystä. Kun uusiin taloihin rakennetaan yksi autopaikka 130 neliötä kohti, niin nykyisten huoneistojen koolla mitaten se tarkoittaa 1 autopaikka/ 2-3 huoneistoa. Kuinkas monella tällä hetkellä on auto Myyrmäessä? Eivätkö kävelykeskukset yleensä ole muualla maailmassa liikekortteleita, eivätkä asuntokeskittymiä? Enpä usko, että kaupungin autopaikkojen vähentämisen vuoksi, kukaan tulee autostaan luopumaan, mutta asunnon ostajan on syytä ostaa autopaikka asunnon oston yhteydessä, muuten tulee vaikeuksia. Tässä ei ole taustalla ilmastonsuojelu tai keskustan kehittäminen, vaan kaavoittajan unelma ja rahanahneus.

Jo nyt uusilla asuinalueilla

Jo nyt uusilla asuinalueilla on paljon ongelmia pysäköintipaikkojen puutteen takia. Esimerkiksi vieraat eivät pääse tulemaan kylään kun parkkipaikkoja puuttuu. Muuttoautotkaan eivät pääse ajamaan pihoihin kun ei ole varattu minkäänlaista paikkaa pysäköidä. Sitten autot jätetään jalkakäytäville ja autoteiden reunaan. Tähän se johtaa. Vantaan kaavoituksesta ja rakentamisesta päättävät ottavat melko varmasti jonkinlaisia lahjuksia vastaan. Ei isoja rakennusurakoita muuten aina samoille firmoille annettaisi.

Missään ei voi enää

Missään ei voi enää nykymaailmassa olla ilmaista parkkipaikkaa sille omalle peltilehmälle! Aivan turhaa tilaa>Asuntoja tilalle! Talojen parkkihallit ovat oiva ratkaisu autojen omistajille ja ne maksavat paljon/kk ja sulla on varaa se myös maksaa, koska olet autoileva henkilö, eikös vain:) Hyvää Pikkujoulua:)

Unohtuipa sanoa, että Itä

Unohtuipa sanoa, että Itä-Vantaan Siilireitillä on pysäköinti 2h ark.7-17. Tämähän on vain viitteellinen joillekin. Käyvät siirtelemässä auton kelloja pitkin päivää, jopa päiviä! Samat autot samoilla paikoilla? Näen tätä päivittäin lenkittäessä koiraani! Kyllä ihmetyttää! Miksi joku aikarajoitus, kun kaupunki ei lainkaan valvo ko. katua?? Asiasta on kuulema ilmoitettu kaupungin pysäköintiin mutta sama laulu jatkuu, jatkuu. Miksiköhän tätä katua ei valvota lainkaan? Mikä syynä? Meitä on näitä koiraihmisiä liuta ja havainnomme kaikki ympärillä olevat asiat. Kaupungin tyhjään, velkaiseen kassaan luulisi myös parkkisakkorahojen kelpaavan, mutta kun ei parkkilasseja kiinnosta!

Jutun tiedoista poiketen

Jutun tiedoista poiketen Myyrmannissa on 800 paikkaa joissa on 3 tunnin ilmainen pysäköinti sekä näiden päälle runsaat sata 30 minuutin ilmaista paikkaa. Kauppakeskuksen omat pysäköintitilat on mitoitettu alun perin runsaasti nykyistä suuremalle asiakasmäärälle, joten asiakkaiden parkkipaikoista ei tule pulaa. Vantaalaisten ei myöskään ole perusteltua kustantaa Myyrmäökeen hyville paikoille ilmaisia liityntäpysäköintipaikkoja ulkopaikkakuntalaisille. Nurmijärven ja Pohjois-Espoon suunnasta tulevat voivat jättää autot Vehkalan asemalle ja jatkaa sieltä junalla. Ja Myyrmannin kauppiaat voivat halutessaan tarjota ilmaista liityntäpysäköintitilaa kauppakeskuksessa niille, jotka tekevät päivittäiset ostokset kauppakeskuksessa. Aseman viereen hyvin joukkoliikenneyhteyksien äärelle kannattaa rakentaa erityisesti autottomien ihmisten ja perheiden tarpeeseen. Markinoilla voi hyvinkin olla eri tyyppisiä asuntoja, vähäisemmillä autopaikoilla varustettuja asemien äärellä ja runsaammilla autopaikoilla hieman etäämmällä asemista. Uudet asukkaat turvaavat myös palveluiden säilymisen Myyrmäessä.

Ei maanpäällisiä

Ei maanpäällisiä parkkipaikkoja, mutta taivaallisia sitäkin enemmän? Myyrmäessä ei tarvita autoa tai parkkipaikkoja. Ai miksi ei? Siksi, että täältä lähtee 500 bussilähtöä ja 200 junalähtöä joka päivä! Sitten jos on taksi- tai ambulanssikyydin tarpeessa, niin sellaisen saa soittamalla.

Aivan loistava kommentti

Aivan loistava kommentti Sinulta Rouva Ränni:) Täysin samaa mieltä kanssasi:) Mukavaa Joulunodotusta Arvoisalle Rouvalle:)

Kiitän ja toivotan myös

Kiitän ja toivotan myös sinulle leppoisaa jouluaikaa.

Jos sinulla ei ole autoa,

Jos sinulla ei ole autoa, ajokorttia etkä muutenkaan oppisi ajamaan, liiku vaan jatkossakin bussilla. Mutta kyllä liikkumiseen tarvitaan muutakin kuin bussia ja junaa. Lienet kyllä muualta Myyrmäkeen muuttanut, sillä jos olisit paikallisia, et haluaisi Myyrmäkeä rakennettavan pilalle. Porukkaa on alueella jo ihan liikaa muutenkin. Muualta tulleet kyllä tunnistaa.

Auto on ollut, ajokortti on

Auto on ollut, ajokortti on ollut miltei 30v, osaan ajaa, mutta kyllä kiitos liikun mieluummin bussilla tahi junalla. Olen kesällä muuttanut Myyrmäkeen kolmannen kerran elämäni aikana, ja reunamilla olen asunut myös kolme kertaa. Näistä tulee yhteensä lopputulemaksi se, että Myyrmäki on nyt kotiseutuni. On ollut pitkään. Miten niin Myyrmäki menee rakentamisesta pilalle? Rakentamista tapahtuu aina kehittyvissä kaupunginosissa. Sinulla taitaa olla vaikeuksia hyväksyä omistasi poikkeavia mielipiteitä? Sopeudu. 70-luvulla Myyrmäki oli metsän keskellä oleva asema ja viivottimella suunnitelmiin vedettyjen katujen viereen rakennettuja tismalleen saman näköisiä tasakattotaloja. Taisi aseman viereen nousseessa "valtaisassa" kauppakeskuksessa olla yksi kauppa ja Alko, vai oliko ne sitten vasta 80-luvulla? Kehittämistä on siis tarvittu, ja tarvitaan lisää. Autoille ei tarvitse pyhittää yhtään neliötä hyvien palvelujen ja hyvien kulkuyhteyksien ääreltä. Sorry, tämä vaan on faktaa.

Tuolla aikaisemmin joku

Tuolla aikaisemmin joku puhuin Myyrmannin elinvoimasta. Kauppakeskuksen myynti ja asiakasmäärät ovat laskeneet vuosien saatossa ja liikkeissäkin on ollu kovaa vaihtuvuutta. Parkkipaikoista tämä ei kuitenkaan ole ollut kiinni, sillä niitä on ollut yllinkyllin yli tarpeen. Keskustan rakentamisen myötä Myrtsiin saataisiin paitsi lisää asiakkaita asukkaiden muodossa, niin myös runsaasti uusia liikkeitä, jotka parantaisivat Myrtsin kilpailukykyä kaupallisena keskuksena. Tämä kaikki edistäisi parempien palveluiden säilymistä Myyrmäessä.

Onneksi ei rakenneta

Onneksi ei rakenneta kaupungin vuokra-asuntoja. Toivottavasti ei samaan taloon tule sekä kovanrahantaloja, että vuokrataloja. Ne ei mene kaupaksi.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu