Liikenne

Tältä näyttää Helsingin ja Espoon uusi XL-pikaratikka – paikkoja yli 250 matkustajalle

Bussi 550 siirtyy raiteille ensi vuosikymmenen puolella.

HKL

Kun raidejokerin liikenne Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välillä alkaa, uudella linjalla kulkee sille suunniteltua kalustoa.

Vaunujen muotoilusta on valmistunut ensimmäinen konsepti. Suunnittelun pohjana on ollut HKL:n uusin Artic-raitiovaunu, johon matkustajat ovat mieltyneet.

Artic XL on koko pituudeltaan matalalattiainen ja vaunussa on paikkoja pyörätuoleille ja opaskoiralle. Esteettömyys palvelee kaikkia matkustajia, sillä vaunu, jossa on sujuva liikkua, ei joudu odottamaan pysäkeillä pitkiä aikoja.

Artic XL:ssä on ovet molemmilla sivuilla ja vaunu on ilmastoitu. Liikenneinfoa kertovia näyttöjä on enemmän kuin nykyisissä vaunuissa.

Pikaraitiotiellä matkustetaan sinivihreissä vaunuissa, joten Artic XL kunnioittaa Helsingin raitioliikenteen perinteistä väriä.

Metallinhohtoinen sinivihreä ei kuitenkaan ole identtinen nykyisten raitiovaunujen värin kanssa. Sävy viestii sitä, että uusi reitti on nimenomaan pikaraitiotie, joka poikkeaa luonteeltaan nykyisestä linjastosta.

Pikaraitiotie korvaa kuormitetun bussilinjan 550. Suurten matkustajamäärien kuljettamisen tarve on otettu vaunun suunnittelussa huomioon. Artic XL on 34,5 metriä pitkiä ja siinä on 76 istumapaikkaa ja 180 seisomapaikkaa.

Kyytiin mahtuu noin 20 prosenttia enemmän matkustajia kuin nykyiseen Artic-vaunuun. Telibussiin verrattuna Artic XL kuljettaa yli kolminkertaisen määrän matkustajia.

Pikaraitiotien vaunut on jatkettavissa 44 metrin pituisiksi, jolloin kapasiteetti on 80 prosenttia suurempi kuin perussarjan Articissa.

Artic XL:n prototyyppi on tulossa käyttöön Helsingin kantakaupungin reiteille kesällä 2019.

HSL ja HKL saavat näin käyttökokemuksia sarjatuotantovaunun viimeistelyä varten. Pikaraitiotien liikenne käynnistyy näillä näkymin 2020-luvun alussa.

Artic XL

HSL:n ja HKL:n yhteistyökumppanina vaunun suunnittelussa on ollut muotoilutoimisto Idis Design Oy.

HKL on tilannut pikaraitiotien vaunut Transtech Oy:ltä, joka on osa tsekkiläistä Škoda Transportation Groupia.

Vaunut valmistetaan Transtechin Otanmäen tehtaalla Kainuussa. Niitä tulee liikenteeseen kaiken kaikkiaan 29 kappaletta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Ratikkakuskit lopettavat lipunmyynnin ensi vuonna – myös raitiovaunulippu katoaa 23.5.2017 11.28

Kommentit (4)

Kommentit

Jos laitettaisiin kaikki

Jos laitettaisiin kaikki homekoulut ensin kuntoon, ennen tällaisia.

Uutisessa on näemmä yritetty

Uutisessa on näemmä yritetty viljellä vähän huumoriakin: "...liikenne käynnistyy näillä näkymin 2020-luvun alussa." Julkean sektorin projektiosaamisella olisi rehellisempää tunnustaa, että avaamispäivää vasta arvuutellaan joskus 2030-luvun loppupuolella.

Tämä kulkuneuvo oli aikoinaan

Tämä kulkuneuvo oli aikoinaan aivan mahdoton Länsimetron lobbareille. Nyt Etelä-Espoo pilattiin raskaalla raideliikenteellä, ja siihen liittyvillä tornitaloilla. Mutta myöhäistähän se on rypistellä.

Se on edelleenkin sopimaton

Se on edelleenkin sopimaton länsimetron tilalle. Se on oleellinen osa jo vuosikymmeniä kulkenutta Helsingin metrolinjaa. Valinta Länsimetron osalta siis tehtiin jo 1960-luvun alussa Helsingin valtuustosta. Valitettavasti espoolaiset kyläpäällilöt eivät suostuneet elämään sen mukaan ja iso osa Espoota ovat grynderit pilanneet rakentelemalla pieniä lähiöitä joka pellolle joka vain kaupan on tullut ja välit pilattu omakotitaloghetoilla. Olisipa vain osattu jo aikanaan tehdä selkeät päätökset yhdessä Helsingin kanssa ja nyt olisis selkeät keskukset radan varren asemilla ja välissä voisi olla ihan oikeaa luontoakin. Mutta nyt joudumme elämään tälläisen "kehityksen" tulosten keskellä ja siitä eteenpäin. Tähän malliin sopii vallan mainiosti raitiotiet nykyisten ratojen välille poikittaisliikenteeksi. Joissakin paikoissa toki kannattaisi katsoa miltä osin sekin rata kannattaisi viedä tunneliin tai silloille jotta maan päälliselle kehtiykselle olisi tilaa. Ehkä myös jossakin vaiheessa risteävät metroradat tulevat ajankohtaisiksi.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Liikenne

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu