Puheenaihe

Mielipide: Terveysasemien ruuhkaisuutta pyritään helpottamaan uusin keinoin

Terveysasemilla potilaat hoidetaan kiireellisyysjärjestyksessä. Kuvituskuva.

Johanna Erjonsalo

Terveysasemien jonot ja vaikeudet saada lääkäriaikaa ovat puhuttaneet Vantaan Sanomien lukijoita. Viimeksi asiasta kirjoitti Raija Keijama, joka kritisoi pitkiä jonotusaikoja Myyrmäessä. Nyt Vantaan kaupunki vastaa kirjoitukseen:

Raija Keijama kirjoitti Vantaan Sanomissa käynneistään Myyrmäen terveysasemalla. Pahoittelemme sitä, että terveysasema on ollut ruuhkainen ja olette joutunut odottamaan.

Myyrmäen terveysasemalla, kuten kaikilla terveysasemilla, hoitotyön ammattilaiset tekevät hoidon tarpeen arvioinnin myös päiväpoliklinikalle tuleville potilaille. Hoidon tarpeen arviointi on lakisääteinen julkisella sektorilla, mutta ei yksityisissä terveyspalveluissa.

Terveysasemilla potilaat hoidetaan kiireellisyysjärjestyksessä, ja hoidon tarpeen mukaan potilas voidaan ohjata vaivasta riippuen lääkärin tai hoitajan vastaanotolle tai esimerkiksi laboratorioon. Myyrmäen terveysasemalla on toimintamalli, jossa hoitajan apuna hoidon tarpeen arvioinnissa on lääkäri. Näin osa potilaista voidaan hoitaa jo hoitajan vastaanotolla.

Myyrmäen terveysasemalla kokeillaan myös elokuusta alkaen sähköistä hoidon tarpeen arviointia. Siinä potilas voi kuvata oireensa verkossa ilman jonotusta puhelimessa tai paikan päällä. Tieto välittyy terveysasemalle, josta otetaan tämän tiedon pohjalta yhteyttä potilaaseen ja ohjataan hänet tilanteen perusteella hoitoon samoin perustein kuin perinteisesti tehtävässä hoidon tarpeen arvioinnissa.

Kiireellistä hoitoa vaativissa tilanteissa on kuitenkin syytä hakeutua suoraan terveysaseman päiväpoliklinikalle tai virka-ajan ulkopuolella Peijaksen päivystykseen. Äkillisissä, vakavissa sairaustapauksissa, kuten sydänoireissa, kannattaa hakeutua vuorokauden ajasta riippumatta Peijaksen päivystykseen ja henkeä uhkaavassa tilanteessa soittaa hätänumeroon 112.

Eri terveysasemien jonoja pyritään tasaamaan muun muassa uudella valinnanvapauden mahdollisuudella. Vantaan päiväpoliklinikoiden jonotusajat näkyvät terveysasemien internet-sivuilla (www.vantaa.fi/terveysasemat). Kiireellisissä asioissa voi kuntalainen tämän tiedon perusteella valita, minkä terveysaseman päiväpoliklinikalle menee.

Kiireettömässä hoidossa lääkärille pääsyä voidaan nopeuttaa palvelusetelien avulla. Palveluseteli voidaan myöntää, mikäli omalla terveysasemalla ei ole tarjota kiireetöntä vastaanottoaikaa 21 päivän kuluessa. Tällöin asiakas voi hakeutua yksityisen yleislääkärin vastaanotolle haluamaansa paikkaan. Yleislääkärin vastaanoton palvelusetelin arvo on 45 euroa.

Terveysasemat supistavat perinteiseen tapaan toimintaansa ajalla 26.6.–14.8. henkilökunnan kesälomien vuoksi, ja kesän aikana kiireettömän hoidon lääkäriaikoja on vähemmän tarjolla. Kiireellistä hoitoa saa päiväpoliklinikoilla. Potilaita voidaan tänä aikana ohjata tavallista enemmän myös yksityislääkäreille palvelusetelien avulla. Kesäsupistusten jälkeisiä vastaanottoaikoja annetaan pääsääntöisesti vasta elokuun alussa.

Jarmo Kantonen, terveyspalvelujen johtaja, Vantaan kaupunki

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Mielipide: Myyrmäen terveysasemalla on ylipitkät jonot1.6.2017 06.40
"Liikennevalot" kertovat netissä millä terveysasemalla on lyhin jono – Vantaan uusi palvelu on monille tuntematon22.4.2017 07.10
Terveysasemien jonotilanne löytyy nyt netistä – osa potilaista voi valita poliklinikkansa4.4.2017 10.05

Kommentit (6)

Kommentit

Kauankohan joutuu odottamaan

Kauankohan joutuu odottamaan sähköistä hoidontarpeen arviointia? Vaikka tieto välittyy nopeasti, ei se ole sama, että se olisi myös käsitelty. Entä tämä palveluseteli, mistä sitä anotaan, kuka sen myöntää ja anotaanko ennen vai jälkeen yksityiselle lääkärille menoa? Saako Myyrmäessä kukaan kiireetöntä aikaa 21 päivän aikana? Miksi lomat ajoitetaan pääsääntöisesti 26.6 - 14.8 väliselle ajalle, eikö lomakausi ole 2.5 - 30.9 välisenä aikana? Sairautta ei voi tilata kalenterin mukaan. Mikä ihme mättää Vantaan terveyspalveluissa?

Sähköinen hoidon tarpeen

Sähköinen hoidon tarpeen arviointi otetaan käyttöön Myyrmäen terveysasemalla elokuussa. Sähköisessä palvelussa asiakas voi klikkailla oireensa palveluun, minkä jälkeen ne lähetetään terveysasemalle. Kun ammattilaiset saavat ensitiedot vaivasta ja hoidon kiireellisyydestä, he ohjaavat asiakkaan oikeaan hoitoon (esim. varaavat ajan lääkärin tai hoitajan vastaanotolle). Asiakkaaseen otetaan yhteyttä viimeistään kahden arkipäivän kuluessa. Ideana on, että kun sähköisen palvelun avulla saadaan kartoitettua potilaan tilanne jo ennakkoon, pääsee asiakas nopeammin ja suoremmin oikeaan hoitoon. Palvelusetelillä nopeutetaan hoitoon pääsyä tietyissä tilanteissa, kun omalla terveysasemalla ei ole tarjota kiireetöntä vastaanottoaikaa 21 päivän kuluessa (ks. tarkemmin kriteerit: www.vantaa.fi/palveluseteli/terveyspalvelut). Tällöin terveysasema voi myöntää palvelusetelin asiakkaalle - eli käytännössä asiakas saa silloin terveysasemalta yksilöllisen palvelusetelin numeron, jolla voi kirjautua sähköiseen palvelusetelijärjestelmään. Sieltä asiakas voi katsoa hyväksytyt palveluntarjoajat ja varata ajan valitsemalleen lääkäriasemalle. Palveluseteliä ei voi anoa jälkikäteen. Voit kysyä palvelusetelistä lisää terveysaseman henkilökunnalta. Henkilökunnan kesälomat on keskitetty 26.6.-13.8. väliselle ajalle, mutta myös kesällä pääsee hoitoon, jos sairastuu äkillisesti. Lisätietoa kesäajan palveluista: http://www.vantaa.fi/uutisia/terveys_ja_sosiaalipalvelut/101/0/132510

Sosterin viestintä..Kuinka se

Sosterin viestintä..Kuinka se Myyrinkodin fyssarin työsuhdepöytäkin käräoikeusversio erosi Työsopimusten ja Vantaan kaupungin Henkilörekisteritietojen kanssa... Miten tämä viestitettään... Samoin Miksi ette kerro omaisille suoraan Katriinan os 5 on kuoleman osasto tai kuolema tulee nopeutetussa aikataulussa...Ruokaa ja Juotavaa ei ole tarjolla..Kuten pitkänlinjan demarille kävi

Palveluseteli.

Palveluseteli. Ano palveluseteliä. Täytä lomake xxx00046#¤%&/43 Ota vuoronumero,odota 4-5 tuntia. Tuo täytetty lomake tippaiitalle. Tippaiita tarkistaa tiedot. Sitten komitea käsittelee hakemuksen.Sen jälkeen menee toimikuntaan.Toimikunta antaa lausunnon.Perustetaan vielä työryhmä pohtimaan asiaa.Pyydetään vielä parin konsultin lausunnot. No sitten päätös tulee 4 kuukauden kulutta. Sekin on sitten kielteinen.Hakijalle ei myönnetä palveluseteliä. Tästä päätöksestä ei voi valittaa. No eipä voi valittaa,kun hakija on jo Honkanummella.

45-vuotisen työurani aikana

45-vuotisen työurani aikana olen maksanut veroni Vantaalle ja tämän ajan olen ollut ns. omillani toimeentuleva. Eläkkeelle jäätyäni sairastuin vakavasti, ja se, plus ikäni vaikeuttavat hoidon saantia. Onhan totta, että mitä nopeammin kuolen, sitä halvemmaksi tulen. Maalattakoon sillä rahalla vaikka yksi muraali.

Hieno kommentti. Viiden

Hieno kommentti. Viiden vuoden sisällä palveluun pääsy heikentynyt huomattavasti,mitenköhän tähän vaikutti Aronkytö joka lähti liitämään Kuntaliittoon ?

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu