Puheenaihe

Poliisi ja lappuliisat iskevät nyt autonlastaajien kimppuun – Tässä 10 varminta sakkorysää Helsingissä

Pysäköinninvalvojat ja poliisi valvovat tänä kesänä tehostetusti autojen lastaamista Helsingin keskustassa.

Arkisto

Helsingin poliisi ja Helsingin pysäköinnintarkastajat aloittavat koko kesän mittaisen tehostetun pysäköinninvalvonnan Helsingissä. Taustalla ovat havainnot ja palaute toistuvista väärinpysäköinneistä autojen lastaus- ja purkutilanteissa.

Keskustelua aiheesta ja palautetta poliisille ja pysäköinnintarkastajille on tullut erityisesti sosiaalisessa mediassa. Iso osa näistä palautteista koskee kuorma-autoja ja muita autoja, jotka pysähtyvät lastaamaan tavaraa jalkakäytäville ja pyöräkaistoille.

Poliisi ja pysäköinnintarkastajat haluavat lisätä liikenteessä liikkujien tietoisuutta siitä, kuinka lastaus ja purku tulee suorittaa oikeaoppisesti.

– Suurin osa autojaan lastaavista ja purkavista toimii havaintojemme mukaan oikein ja liikenneturvallisesti, painottaa ylikomisario Dennis Pasterstein Helsingin poliisilaitokselta.

– He valitsevat lastaus- ja purkupaikan oikeaoppisesti läheiseltä pysäköintipaikalta, pysäköintikieltoalueelta, ajoradalta ja he ymmärtävät pysähtyä niin, ettei kevyt liikenne häiriinny.

Kun auto pysäytetään tai pysäköidään väliaikaisesti kevyen liikenteen väylälle, on tämä usein turvallisuusriski jalankulkijoille ja pyöräilijöille.

– Otetaan esimerkkinä lastenrattaita työntävä äiti tai isä. Mikäli tavaraa lastaava kuorma-auto vie kaiken tilan kevyen liikenteen väylältä, saattaa vanhempi päätyä väistämään kuorma-auton lastenrattaiden kanssa ajoradan puolelta, Pasterstein muistuttaa.

– Pahimmassa tapauksessa autoilija tai esimerkiksi bussinkuljettaja ei ehdi reagoida ajorajalta koukkaavaan lastenrattaan työntäjään.

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kommentit (18)

Kommentit

Dennis voisi vaikka itse

Dennis voisi vaikka itse tulla koittaa kantaa pakettiautollisen putkia/työkaluja/koneita vaikka kaisaniemenpuistosta aleksille. Sen jälkeen selittää asiakkaalle,että kaksi päivää tässä on nyt mennyt kaman roudauksessa,voitko vielä olla muuttamatta firmaasi,kun hommia ei ole alotettukkaan.

Onko Kaisaniemenpuistossa

Onko Kaisaniemenpuistossa parkkipaikkoja? Eikö Aleksin huoltotunneli käy? Eikö voi vuokrata pitkää remppaa varten jalkakäytävää ja ohjata liikenteen? Siis jalankulkijat ja pyörät.

On siellä parkkipaikkoja

On siellä parkkipaikkoja,kannattaa käydä tutustumassa. Nyt oli kyse kuormanpurusta,eli ei pitkäaikaisesta rempasta. Sieltä huoltotunnelistakin on aika kapuaminen ylös,eikä sinnekkään saa pysäköidä kaikenlisäksi. Juurikin tämmöiset näistä valittaa,kun ei tajua tilannetta pätkääkään. Se pitäisi kerran pukea hanskat niihin siroihin pieniin kätösiin ja koittaa. Se on vähän sama,kun vaihdat talvirenkaita.ajat sen auton siihen lähelle,ettei tarvitse kantaa niin pitkää matkaa,vaikka kyse on vain neljästä kappaleesta,ei koko pakettiautollisesta kamaa.

Nimenomaan, kun ei tajuta

Nimenomaan, kun ei tajuta tilannetta pätkääkään. Jalkakäytävät ovat täynnä kaikenkarvaisia purkajia ja lastaajia lainausmerkeissä. Jos jollain olis asiallinen syy, joustoa riittää. Kaisaniemenkatu on malliesimerkki. Ajokaistalle saa yleensä pysähtyä. Pennistä vetoa Kaisaniemen PUISTOSSA ei ole parkkipaikkoja. Taisi mennä Tapiola PARK kanssa sekaisin. Ja voi kun tarttis olla repsikka ja kärryt niin moni homma hoituu. Pitää oikeasti ottaa muutkin huomioon eikä aina heittää lastenvaunuja ajokaistalle. Autossakin on kääntyvät pyörät. Ja onnistuu ne hommat kävelyalueella muualla oikein hyvin.

Hohhoijaa,taidat olla jokin

Hohhoijaa,taidat olla jokin taksikuskin äö:llä varustettu ihminen. Ei jaksa edes väittelemään alkaa.

Tuota on tainnut sukupolvi

Tuota on tainnut sukupolvi muuttaa ennen normaalin kaupunkiliikenteen sujuvuuden ajattelua ja siellä pakollista lastin purkua tai noutoa, joka tapahtuu nimenomaan Helsingingin keskustassa monista paikosta väkisinkin jalkäytävältä. Mielestäni, tosin vain omastani kevyen liikenteen käyttäjän pitää kaupunkiolosuhteissa väistää pysäköityä autoa, niin kuin kautta koko kaupungin historian on ollut... :-) -pitäkää ihmeessä tehovalvontanne ettei vain ne jalankulkijat ja pyöräilijät törmäile pysäköityihin autoihin, vaikka se taas vaihteeksi jokseenkin erikoiselta kuulostaakin.

Uskomatonta! Taas hyysätään

Uskomatonta! Taas hyysätään pyöräilijöitä! Tajuaako arvon virkamiehet yhtään mistään? Joo etsikää rekoillenne parkkipaikat ja työntäkää rullakot sitten 2km päästä sillä lähempää ei ollut paikkaa! No kunhan speedokansa on tyytyväinen. Tän siitä saitte kun äänestitte vihreitä. Ja taas todistatte miten duunareita alistatte!!

Onko taas viherpiipertäjänt &

Onko taas viherpiipertäjänt & ituhipit asialla. Autot pois ja munamankelit tilalle. Keskustat suljetaan ajoneuvoliikenteeltä. No siitä vaan.Ei tarvitse sitten itkeä,kun kauppojen hyllyt ammottaa tyhjyyttään,kun ei voida autoilla tuoda täydennystä. Entäs sitten rakennukset,raahaavatko duunarit tuhansien kilojen painoisia elementtejä perässään,kuten ennenvanhaan pyramidien rakentajat. Autot pitää sitten kuorman lastauksen tai purun takia pysäköidä keskelle ajorataa,etteivät trikoopellejen ajot häiriintyisi. No muu liikenne voi hieman kärsiä,mutta mitäs siitä,kun kevyenliikenteen kaistat on vapaana.

Kun tulette Vantaan puolelle,

Kun tulette Vantaan puolelle, olkaa tarkkoina auton pysäköinnin kanssa. Auton kaikkien renkaiden tulee olla asvaltilla, muutoin saatatte syyllistyttyä maastopysäköintiin, sakko 60 euroa. Eikä valitus auta, järjen kanssa tällä ei ole mitään tekemistä. Tämä pätee koko vantaan alueella, pirkoilla on nyt tosi herkkä liipasinsormi.

Verotarkastajien ja

Verotarkastajien ja lappuliisojen päämäärä on Suomi ilman yrittämistä.

Jonkun pitäisi pystyä

Jonkun pitäisi pystyä sanomaan että nyt ei yksinkertaisesti vain ole töitä, eikä jakaa tämän vuoden 15 miljoonan lisämäärärahojen sijaan ensi vuonna jo 36 miljoonaa. Täällä asuu kyllä ehdottomasti maailman tyhmin kansa.

On hyvä että tähänkin maan

On hyvä että tähänkin maan tapaan viimein puututaan. Tila otetaan kevyeltä liikenteeltä ja väistämisvelvollisuus annetaan järjestään liikenteen heikoimmille osapuolille lain vastaisesti. Ei auta huoltotunnelit, lastauslaiturit tai liikennemerkein osoitetut lastauspaikat. Aina on ajettava auto jalkakäytävälle tms. vain omaa duunia helpottaakseen. Ja todellisuudessa monesti todella hidasta ja vaivalloista sommitella autoa paikalleen lastenrattaiden, pyörien ym. seassa kuolleita kulmia arvaillen. Kun tästä tavasta joskus päästään ja huomataan miten paljon helpompaa homma on hoitaa kaupunkisuunnittelun mukaisesti, niin näille edeltäville kommenteille voi nauraa. Itseäni hymyilyttää jo nyt.

Se pn kumma, miten muualla

Se pn kumma, miten muualla homma hoituu: tehdään yöllä, on sopiva autokori, on lastauspaikat (vapaana lumesta ja henkilöautoista) ja jne. Ihmiset kulkevat jalan ja raha liikkuu kauppoihin. On viihtyisää ilman läpikulkuliikennettä. Autolla ei tehdä kummoloita eli ajeta sisään

Silloin kun varastettu

Silloin kun varastettu tavaraa lastataan, siihen ei puutu tullikaan.

Miten Hip-Hop bussit ? osa

Miten Hip-Hop bussit ? osa turisteilla on vissin jalat !

Helsinki olisi varsin pieni

Helsinki olisi varsin pieni ja käveltävä kaupunki vaan autoliikenteen suunnittelu edellyttää busseja kehiin pyörimään. Kilometrin kävelyllä näkee melkein kaiken

Joskus tehnyt mieli oikein

Joskus tehnyt mieli oikein kysymään että miksi pysäköit jalkakäytävälle vaikka siihen ole edes mitään tarvetta. Esimerkiksi puolarmetsän sairaalan pääoven lähellä toiset pysäköi jalkakäytävälle niin että jalankulkijat joutuu jopa kiertämään ajotien puolelta, tilaa olsi pysäköidä ihan reilusti siihen vaan ajotielle niin ei olisi kenenkään tiellä. Vanha asia ns kun sairaalaa ei enää ole mutta onpahan esimerkki. Entäs piha pysäköinti vaikka kerrostalon pihalla, ihan oven eteen pysäköidään vaikka 5 metrin päässä olisi parempi kohta jättää auto, jossa se autosi ei olisi siten tiellä jos vaikka ambulanssi kurvaa pihaan. Siinä sä sitten siirtelet autoa? Sellainen tyhmyys jaksaa hämmästyttää ihmisissä, liikenne ja auto on kyllä liki täydellinen ympäristö jossa tätä voi havannoida. Miten noilla lahjoilla olemme edelleen olemassa tällä maapallolla.. Entäs kun on varattu parkkiruutu, tässä pääsee oikein Einstain loistamaan kun ei pysäköi siihen varattuun ruutuun mutta sen ruudun eteen pysäköidään niin että siihen parkkiruutuun ei enää pääse ajamaan, eikä.. (kuviteltu ase ja ammun tuossa kohtaa omaan ohimoon, ei kestä enää...) Koska taksi jättää asiakkaan niin pikaisesti, niin ei haittaa vaikka 20 muuta autoa odottaa takana hänen takiaan, olen poikittain, niin leveästi että ohi ei pääse. Tai taksi kun jättää asiakastaa niin pikaisesti niin voi käyttää 5 parkkiruudusta 3 ruutua ajamalla siis poikittain parkkiruutuihin, muut voi odottaa kun ei tässä mene kuin minuutti, toinen minuutti, kortti ei toimi, maksu ei edisty, rahaa ei olekkaan.. kolmas minuutti... Eikä ole mitään väliä mikä siellä takana on ja kuinka kiire, taksi on nyt tässä ja tekee työnsä ensin ja maailman aika vaikka saa pysähtyä siksi aikaa. Anteeksi kunnon ammattikuskit, tuskin koskee teitä vaan kun alalla on niin järkyttävää kuskia että huh huh.. turvallista koulukyytiä vaan lapsille.

Jo heti edellisen torstain

Jo heti edellisen torstain Metro- lehden etusivun jutun jälkeisessä uutisoinnissa Ylikomisaario Pasterstein oli jo raivaamassa tällä kaupunkisuunnittelun vastaisella operaatiolla tilaa kaksosten rattaille, eli noin metriin... :-) - kyseistä valvontaa voisi huoletta jatkaa vuoden loppuun mm.vain sosiaalisesta mediasta tulleiden palautteidenkin perusteella.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu