Puheenaihe

Autoilijat raivostuivat: Vantaan uusista sakkorysistä rapsahtaa nyt pikavoittoja – "Koko homma on ihan pelleilyä"

PYSÄKÖINTI Vaaralassa ja Ruskeasannassa annettu kymmeniä sakkoja laittomasta maastopysäköinnistä. Autoilijat raivoissaan.

Vaaralassa asuva Ville Karhu parkkeerasi auton Vantaan pysäköinninvalvonnan vaatimalla tavalla, koska nyt sakko napsahtaa, jos auto on hiekka-alueen puolella. Naapuri Olavi Lempinen toivoo, että kaupunki tulisi järkiinsä, jo pelkästään liikenneturvallisuutta ajatellen.

Marika Lumme

Vaaralassa kymmenet autoilijat ovat saaneet pysäköintivirhemaksun viimeisen viikon aikana. Sakkojen syynä on laiton maastopysäköinti. Autoilijat kummastelevat sakotuskäytäntöä, koska alueille, joissa sakkoja nyt rapsahtaa, on voinut pysäköidä huoletta jo vuosia.

– Se on ollut väärin aiemminkin. Meillä ei vain ole ollut riittävästi henkilökuntaa, jotta olisimme pystyneet puuttumaan asiaan. Olemme pystyneet hoitamaan lähinnä vilkkaimmat liikennealueet, selvittää pysäköinninvalvoja ja lakimies Tommi Hietanen Vantaan pysäköinninvalvonnasta.

Nyt tilanne on toinen. Kaupunki palkkasi kolme uutta pysäköinnintarkastajaa alkuvuonna. Laittomasta maastopysäköinnistä saadut sakot ovat kiukuttaneet autoilijoita myös Ruskeasannassa. Autoilijat ovat saaneet sakkoja muun muassa tilanteessa, että auto on pysäköity asfaltoidun tien varteen, mutta valtaosin tienpenkalle. Oikea tapa pysäköidä on Hietasen mukaan ajoradalle, tietenkin vain, jos pysäköintiä ei ole merkein kielletty.

– Kyse on siis Vantaan kaupungin maa-alueelle pysäköidyistä autoista. Ajoradalle voi mainiosti jättää auton, jos se ei vaaranna liikennettä ja pysäköintiä ei ole kielletty, hän korostaa.

Vaaralassa Vaaralankulmassa asuva Olavi Lempinen ei niele kaupungin pysäköinninvalvonnan selityksiä.

– Siellä luetaan lakia väärin. Viime viikolla laputettiin kymmeniä autoja, koska niiden oikeanpuoleiset renkaat olivat asfaltin ulkopuolella, vaikka ne oli pysäköity tieliikennelain mukaisesti mahdollisimman kauas ajoradan keskeltä. Kun kadun asfaltoitu osuus sivusuunnassa loppuu, ei se vielä merkitse maaston alkamista. Ratkaisevaa on kuinka tietä käytetään yleisessä liikenteessä, Lempinen sanoo.

– Vantaan pysäköinninvalvonnan mukaan kysymyksessä oli kielletty maastopysäköinti, joka ilmeisesti määritellään maankäyttö- ja rakennuslainpohjalta. Koska kaupungin alue voi alkaa muualtakin kuin asfaltin reunasta, autoilijoilla pitää olla mukanaan asemakarttakaava ja metrimitta, jotta tietää milloin kaupungin alue alkaa, hän jatkaa.

Lempisen naapuri Ville Karhu on niin ikään harmissaan tilanteesta.

– Tämä koko homma on ihan pelleilyä. Taloyhtiöille ei ole rakennettu vieraspaikkoja, joten autoille ei ole täällä tilaa. Kaupungin vaatima pysäköinti vaarantaa liikennettä. Viereiseltä työmaalta kulkee jatkuvasti liikennettä, joten kuinka kaivuri, pelastus- tai jäteauto pääsee asfaltille pysäköityjen autojen ohi, Karhu ihmettelee.

Miehet toivovat kaupungilta inhimillisyyttä ja maalaisjärkeä.

Hietanen on saanut lukuisia yhteydenottoja Vaaralasta ja Ruskeasannasta. Ruskeasannan pysäköintitilanteesta on tehty vetoomus Vantaan kaupungille. Vaaralassa asukkaat ovat pyytäneet pelastuslaitoksen ajelemaan alueella, johon autot on pysäköity kuten Hietanen ohjeistaa eli ajotielle. Jos pelastuslaitoksen kalusto ei mahdu kulkemaan, voi alueella olla pian pysäköintikielto.

– Liikennemerkeistä päättää liikennesuunnittelu, mutta pysäköintikielto voi olla perusteltua, ainakin toisella puolella tietä, Hietanen sanoo.

– Ihmisillä on usein käsitys, että auton saa pysäköidä minne tahansa, jos ei ole merkkiä joka tämän kieltää. Eihän autoa voi pysäköidä pelastusteille tai vastakkaiseen ajosuuntaan, eikä näitäkään erikseen kielletä merkeillä, hän jatkaa.

Hietanen näkee maastopysäköinnissä kaupungin viheralueille useita ongelmia.

– Viheralueella voi kulkea vesijohtoverkosto ja sähkökaapeleita. Tällaiselle maalle pysäköiminen voi painaa maata ja tehdä suurta haittaa. Viheralueiden korjaaminen ei ole ilmaista, mikä tulisi myös muistaa. Myös asukasviihtyvyys paranee kun autoja ei ole pysäköity miten sattuu.

Tampereen kaupunki suunnittelee maastopysäköinnin sallimista omakotialueiden kadunvarsilla. Olisiko tämä mahdollista Vantaalla, Tommi Hietanen?

– En pidä perusteltuna, että kaupunki luovuttaa viheralueita pysäköintiin. Pysäköintiä tulisi ohjata sen sijaan kiinteistölle.

Haluaako kaupunki vain rahastaa?

– Ei halua. Haluamme puuttua jopa vaaralliseen pysäköintiin ja ehkäistä sitä. Kaupungin pysäköinnintarkastajat eivät saa provisiota, Hietanen korostaa.

Vantaan kaupungin tehokkaampi pysäköinninvalvonta tulee lisäämään oikaisuvaatimusten määrää tänä vuonna. Viime vuonna pysäköintivirhemaksuista tehtiin noin 2500 oikaisuvaatimusta. Hietanen arvioi, että tänä vuonna luku on yli 4000.

Tekniikka työvälineenä

Vantaan kaupunki palkkasi kolme uutta pysäköinnintarkastajaa. Kaupungilla työskentelee nyt kaikkiaan 11 pysäköinnintarkastajaa.

Lisäksi uudet laitteet ovat tehostaneet pysäköinnintarkastajien työtä tänä vuonna Vantaalla. Kaupungin pysäköinnintarkastajat käyttävät älypuhelimia, joilla he pystyvät kentällä tarkistamaan kenen maalle ajoneuvo on pysäköity.

Myös pysäköintivirhemaksut tehdään nykyään älypuhelimella, joka nopeuttaa toimintaa. Tarkastaja voi tehdä minuutissa kaksi pysäköintivirhemaksua.

Vantaalla osa Tikkurilan, Myyrmäen ja Kivistön alueiden pysäköintialueista muuttuvat maksullisiksi syksyllä. Pysäköinnintarkastajien määrän lisäämisellä varaudutaan myös tähän.

Lakimies Tommi Hietanen Vantaan kaupungin pysäköinninvalvonnasta kannustaa autoilijoita tutustumaan pysäköintiä rajoittaviin lain säännöksiin ja liikennemerkkeihin, erityisesti alueellinen pysäköintikielto -liikennemerkkiin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Oikeus: Vantaa sakotti pysäköijää laittomasti Tikkurilassa – Kaupunki haluaa valittaa ratkaisusta6.10.2017 21.05
Nyt tarkkana! Vantaalla valvotaan tehostetusti pysäköintiä6.6.2017 09.47
Mielipide: Ruskeasannasta tuli yht´äkkiä sakkorysä – alueelle tarvitaan lisää pysäköintipaikkoja6.5.2017 07.35
Kirjaston parkkipaikka muuttui sakkorysäksi Tikkurilassa – uusi rajoitus tuli autoilijoille yllätyksenä30.5.2017 06.55
Poliisi ja lappuliisat iskevät nyt autonlastaajien kimppuun – Tässä 10 varminta sakkorysää Helsingissä6.6.2017 20.00
Tikkurilan sakkorysä onkin mystinen haamuparkki25.8.2016 07.10
Parkkipirkko saa bonusta? Tarkastaja kyttää kellon kanssa? Lue 11 väitettä ja vastausta pysäköinninvalvonnasta12.12.2016 20.09

Kommentit (17)

Kommentit

Ihan oikein sakottaa.

Ihan oikein sakottaa. Luultavasti samat valittajat kuuluvat niihin, jotka luulevat, että kevyenliikenteenväylillekin ajaminen ja pysäköinti on sellainen perustavaa laatua oleva oikeus, että pyöräilijät ja kävelijät väistelköön jos eivät ennen sitä alle ehdi jäämään. Lisää pitäisi antaa sakkoja noin rumannäköisestä autosta.

Eli mielummin keskelle tietä

Eli mielummin keskelle tietä kun tien reunaan? Loogista.

Kyllähän se on ihan pelleilyä

Kyllähän se on ihan pelleilyä. Nimittäin väärin pysäköinti. Jokapaikka ei ole tarkoitettu autoille P-paikaksi - ylläri, ylläri! Ihme perustelu, että ei saa sakottaa, kun ei ole ennenkään sakotettu. Hyvä, että säännöt koskevat kaikkia samalla tavalla.

Just näin, Arvoisa Rouva

Just näin, Arvoisa Rouva Ränni;) Eihän sitä rakasta peltilehmää voi parkkeerata ihan mihin vain ja maksamatta mitään! Kuten moni olettaa, et näin voi tehdä:) Aurinkoista vkloppua teille kaikille;)

Taitaa olla pelkästään Pirkot

Taitaa olla pelkästään Pirkot ja Paavot kommentoimassa. Tommi Hietaselle: Turvallisuuden kanssa tuolla toiminnalla ei ole mitään tekemistä, ikävää kustantaa tällaisen virkamiehen toilailut. Valitukset käsittelee Hietanen itse, eli lienee täysin turhaa valittaa pirkkojen sakotuksista, koska puusilmien toimintaa valvoo pääpuusilmä itse.

Mikä vika Pirkoissa ja

Mikä vika Pirkoissa ja Paavoissa.... Peetu?

Kirjoitinko joistain

Kirjoitinko joistain Pirkkojenja Paavojen vioista? Nehän tekee vain omaa duuniaan, mutta voisivat joissain tapauksissa käyttää kaupunkilaisjärkeä. Nyt ollaan menty muutamassa tapauksessa harmaalle alueelle.

Peetu 56 puhuu täyttä asiaa.

Peetu 56 puhuu täyttä asiaa. Pysäköinninvalvonta on välillä täydellistä mielivaltaa ja tähän heillä on näköjään johtajansa täysi tuki. Ei voi olla 20 sentistä kiinni, pelisilmää ja sitä kaupunkilaisjärkeä saisi ja pitäisi käyttää. Etenkin, kun se lisää liikenneturvallisuutta. Omakotialueilla on usein ahdasta ja vaikeaa pysäköidä, kun on enemmän vieraita. Tällöin pysäköinninvalvonta ottaa ilmeisesti ekstrapartioita käyttöön esim. koulujen valmistujaispäivinä. Näin saadaan hyvät tulot taas kaupungin kassaan ja pilataan ihmisten juhlatunnelma. Enkä tietenkään tarkoita selviä tapauksia, pysäköintiä pysäköintikieltoalueilla, pelastusteillä tms., vaan nimenomaan näitä senttimetrimitalla mitattuja rikkeitä.

Omakotialueilla kadut ovat

Omakotialueilla kadut ovat usein kapeita ja ilman jalkakäytäviä. Asfaltille pysäköinti vaikeuttaa huomattavasti kadun muuta liikennettä. Meillä päin esim. seisoo yksi asuntovaunu viikkokausia pysäköitynä ja tukien päälle nostettuna. Ilmeisesti "sakkovapaasti"? Asfaltin ja tontin väliin on usein jätetty pieni viherkaistale. Jos esim. vierailijoiden autot parkkeerataan osin tälle viherkaistaleelle ja osin asfaltille, niin onko se sallittua: oman tontin kohdalla / naapurin tontin kohdalla / kaupungin viheralueen kohdalla. Jos tähän saisi vastauksen pysäköinninvalvonnalta, niin iso tulkintaongelma poistuisi, kiitos! Jyrki R, Kuusikko

Kaiiki pyörät asvaltille ja

Kaiiki pyörät asvaltille ja semmonen 20 senttiä turvarajaa "maastoon." Maaima pelastuu ja Suomi nousee!

Kaiiki pyörät asvaltille ja

Kaiiki pyörät asvaltille ja semmonen 20 senttiä turvarajaa "maastoon." Maaima pelastuu ja Suomi nousee!

Viherpiiperöt itkevät

Viherpiiperöt itkevät kokoajan autojen pysäköinnistä mutta kun itse tarvitsevat matkustaa paikasta toiseen missä yleiset ei kulje, niin kyyti kyllä kelpaa. Kaikki arvot unohtuvat kun oma etu on kyseessä.

Vantaan pysäköinnin valvonta

Vantaan pysäköinnin valvonta ja Tommi Hietanen voisi tulkita lakia oikein, valtaosa osaa kyllä lukea liikennemerkkejä ilman hänen opastustaan. Tämä Vantaan pysäköinninvalvonta on oikea farssi, mielivaltaista lain tulkintaa ilman lain tarkoituksen sisäistämistä. Hienoa maksaa lisää veroja siitä, että virheellisiä virhemaksuja pääsee käsittelemään samainen lakia epätarkoituksen mukaisesti tulkitseva virkamies. Vantaan asiakaspalvelu asiassa on ollut ala-arvoista, eikä kukaan vaivaudu perehtymään Vantaan pysäköinnin valvonnan toimintaan, kuten oikaisujen määrät, niiden sisällöt ja ennen kaikkea kuntalaisten tarpeet. Olisi vähintäänkin kohtuullista, että oikaisut käsittelisi eri toimielin, joka päättää itse viranhaltijana pysäköinninvalvonnasta. Koko Vantaan kaupunki laiminlyö asian käsittelyssä vantaalaisten asianmukaisen kohtelun antaessaan yhden virkamiehen vastata autonomisesti koko kaupungin pysäköinninvalvonnasta itse virhemaksuista oikaisuihin. Olisi todellakin hienoa, jos Vantaan pysäköinninvalvonta keskittyisi todella tulevaisuudessa tieliikennettä haittaavan tai turvallisuutta vaarantavan pysäköinnin sakottamisen. Mikä epäonni olla vantaalainen.

Olen nähnyt lukemattomia

Olen nähnyt lukemattomia kertoja että pysäköinninvalvojat valokuvaavat autoja mihin on laitettu pysököintivirhemaksu.Uskon että heillä on käypä todistusaine väärinpysäköinnistä. Suomipoika ei vaan halua ymmärtää että säännöt ovat sitä varten että niitä noudatetaan.

Tekniikan Maailma: "Vantaan

Tekniikan Maailma: "Vantaan pysäköinninvalvonta kyykyttää taas uskomattomilla sakoilla – Autot pysäköity ”liian reunaan”. Ei uskoisi, ellei näkisi. Tien piennar on Vantaalla maastoliikennelain piirissä ja autot pitäisi pysäköidä tien tukkeeksi." Taas mennään Vantaan malliin. Vantaan kaupungin päättäjät ovat ottaneet lain omiin käsiinsä. Nenosen ja Myllymäen aikana homma on riistäytynyt täysin käsistä. Viranomaiset ovat lopen kyllästyneitä ja turhautuneita korjaamaan jatkuvasti Vantaan laittomia päätöksiä.

Tällä Hietasen poijalla ei

Tällä Hietasen poijalla ei ole mitään käsitystä tien tai kadun osasta. Tiellä on ajorata, joka muodostuu ajokaistasta ja sen ulkopuolisesta pientareesta. Luiska tai viheralue alkaa vasta pientareen reunasta ja se on yleensä pienemmillä teillä sorapintainen. Kaiken huippu on hietasen möläys pientareen alla olevista johdoista ja kaapeleista. Niitähän on kadun alustat täynnä ja ne kyllä kestää. Taitaa loppua nyt piuhat hietasen pääkopasta.

Olen lukenut ylläolevia

Olen lukenut ylläolevia kommentteja ja yllätyin siitä, että useissa kommenteissa keskityttiin vain yksittäisiin lauseisiin ja takerruttiin pieniin yksityiskohtiin. Kannatan sääntöjä, sillä ilman niitä yhteiskunta ei toimi. Pitää ottaa toiset huomioon. Jos ajaa ylinopeutta, siitä voi saada sakon, koska halutaan ettei kukaan aja niin lujaa että sattuisi vakavia onnettomuuksia. Myöskään punaista valoa vasten ei saa ajaa. Siihenkin on selvä syy. Mutta ihmettelen mitä halutaan ajaa sillä asialla että esimerkiksi liittymäparkipaikalla, jos on unohtanut parkkikiekon ja paikalla on 24 h parkkioikeus, autoon laitetaan pysäköintivirhemaksu. Mikä on tämän sakkotamisen tavoite? Eihän kukaan tahallaan unohda parkkikiekkoa. Eri asia on tietenkin, jos apteekin edessä on vain 30 min aikaa, koska siinä tavoite on saada seuraavalle apteekissa kävijälle paikka. Tai invapaikka. Mutta sama pätee mielestäni myös omakotialueella pienkatujen varrella oleviin parkkeihin. Mitä halutaan saavuttaa yhteiskunnallisesti sillä, että jos renkaat on nurmikon puolella niin siitä saa sakon. Tulkinta maastopysäköinti on mielestäni ylitseampuva, kuin nuijisi muurahaista lekalla. Jos joku voisi kertoa, mikä tavoite tuolla intohimoisella parkkisakottamisella on, kertokoon sen meille. Harmitta oikeasti niiden puolesta, jotka joutuvat innokkaan ja pilkuttavan pysäköinninvalvoja uhriksi.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu