Puheenaihe

Karttapalvelu osoittaa: Länsimetro "varastaa" aikaa kymmeniltä tuhansilta – matka Helsinkiin pidentyi jopa aseman vieressä asuvilla

Metro heikensi kymmenien tuhansien espoolaisten ja kirkkonummelaista matkantekoa Helsinkiin.

Kuvakaappaus West Metro: Before and After -kartasta

Länsimetron avaaminen on pidentänyt kymmenien tuhansien espoolaisten ja kirkkonummelaisten matka-aikaa Helsingin keskustaan.

Lyhin mahdollinen matka-aika on pidentynyt jopa aivan länsimetron uuden aseman liepeillä Espoon Matinkylässä.

Uusi metrolinja on hyödyttänyt eniten Tapiolan, Pohjois-Tapiolan, Laajalahden ja Otaniemen asukkaita.

Parhaimmillaan matka-ajat Helsingin keskustaan ovat lyhentyneet yli 10 minuuttia. 

Pahimmillaan ajat ovat vastaavasti pidentyneet yli 10 minuuttia.

Tiedot käyvät ilmi kahden Aalto-yliopistossa työskentelevän tohtorikoulutettavan nettiin tekemästä karttapalvelusta.

Yliopiston tietotekniikan laitoksen Rainer Kujalan ja rakennetun ympäristön laitoksen Christoffer Weckströmin laatima palvelu näyttää, kuinka keskimääräiset sekä lyhimmät mahdolliset matka-ajat ovat muuttuneet metron avaamisen jälkeen.

Kujalan ja Weckströmin karttapalvelu on paljon laajempi kuin pääkaupunkiseudun joukkoliikenteestä vastaavan HSL:n oma tulevien reittien hakupalvelu.

Se paljastaa mielenkiintoisia yksityiskohtia muun muassa metron pääteasemana toimivasta Matinkylästä. Palvelun mukaan metro on hyödyttänyt ainostaan niitä matkustajia, jotka asuvat aivan kauppakeskus Ison Omenan kupeessa tai sen länsipuolella.

Sen sijaan läheiseltä Matinkadulta tai Länsiväylän pohjoispuolelta Helsinkiin matkaavat ihmiset joutuvat varaamaan matkaan entistä pidemmän ajan.

Suurimpiin kärsijöihin kuuluvat  Espoossa muun muassa Espoonlahden, Soukan ja Kivenlahden asukkaat. Yksistään Suur-Espoonlahden alueella asukkaita on keskikokoisen kaupungin verran: yli 53 000 ihmistä. Myös kirkkonummelaisten matkanteko hidastui merkittävästi.

Heidän tilanteeseensa havahtui keskiviikkoiltana Helsingistä Espooseen metrolla matkustanut Länsiväylä-lehden toimittaja Klaus Nurmi.

Nurmi kertoo matkanneensa metrolla ruuhkaista Matinkylän-linjaa kello 21 jälkeen.

– Oli hätkähdyttää havaita, että metrojuna oli täynnä jo Kampissa. Istumapaikkoja ei ollut, ja väkeä nousi matkan varrella koko ajan kyytiin.

– Ja tämä tilanne oli siis illalla. Espoonlahtelaisilla ei todellakaan ole nyt muuta vaihtoehtoa kuin käyttää Matinkylän metroa ja vaihtaa se bussiin pääteasemalla. Se tarkoittaa pidempiä matka-aikoja, summaa Niittykummun metroasemaa käyttävä Nurmi.

Nurmen oma matka Helsinkiin pidentyi metron myötä arviolta 10–15 minuuttia.

Ainoa tehokas keino matka-aikojen lyhentämiseen olisi palauttaa suoria bussiyhteyksiä.

Tähän Helsingin seudun liikenne HSL ei ole toistaiseksi taipumassa.

West Metro: Before and After -nettipalveluun pääset tästä.

Hyödyttääkö länsimetro sinua?

Ei
88% (2490 ääntä)
Kyllä
12% (350 ääntä)
Ääniä yhteensä: 2840

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Kuvat: Länsimetrossa totaalinen ruuhka – "Ihan sumpussa ollaan, seisomapaikka heti lähtöasemalta"8.1.2018 08.37
Metroon jälleen aamulla jälleen tekninen vika – "Muutaman minuutin myöhästymisiä"11.1.2018 10.10
Metrokiukku laajenee yhä Espoossa – "Kaikki junat kulkemaan Matinkylään ja suoria bussiyhteyksiä heti takaisin"10.1.2018 11.00

Kommentit (20)

Kommentit

Miksi länimetron ajan

Miksi länimetron ajan varastamista pidetään nyt kovin pahana. Kyllä täältä Pihlajarinteestä ja Järvenperästä matka-ajat Helsingin keskustaan kasvoivat kun kaupunkirata Leppävaaraan valmistui ja suorat bussiyhteydet Helsinkiin loppuivat. On melkein sääntö, että kun bussi tulee asemalla niin juna lähtee nenän edestä! Metrosta ei ole tänne mitään apua. Kyllä mekin haluaisimme suorat bussiyhteydet Helsingin keskustaan.

Ja höpö-höpö! Järvenperästä

Ja höpö-höpö! Järvenperästä kulkee bussi (321 ja 321N) suoraan Hgin keskustaan niin kuin on tehnyt jo kymmeniä vuosia. Mutta toisaalta, käyttämällä Espoon sisäistä liikennettä, matka-aika vaihtamalla Kauniaisissa ja Leppävaarassa junaan on sitä jopa lyhentänyt.

Täällä Espoonlahdessa, espoon

Täällä Espoonlahdessa, espoon sisäiset-linjat alkavat kulkemaan vasta aamu kuuden jälkeen.

Jos HSL ei aio taipua

Jos HSL ei aio taipua asiakkaiden vaatimuksiin bussireittien palauttamisista, on syytä päästää yksityiset liikennöijät hoitamaan HSL:n puutteellisuuksia.

Länsiväyläkin sortui HSL:n

Länsiväyläkin sortui HSL:n propagandan edessä! Tuo kartta antaa täysin valheellisen kuvan matka-aikojen pitenemisestä! Kun tuossa karttapalvelussa laittaa kohteeksi Kampin eikä rautatieasemaa, niin silloin se näyttää totuuden ja jättää huomioimatta aikaisemmin kävellen tehdyn siirtymän Kampista rautatieasemalle. Silloin kartta näyttää, että yli 90% matka-aika pitenee yli 10 minuuttia. Kuinka paljon yli kymmenen minuuttia onkin sitten eri kysymys johon tuo ei vastaa....

Miksi Kamppi olisi suurempi

Miksi Kamppi olisi suurempi totuus kuin rautatieasema?

HSL on ihan kuten valtio

HSL on ihan kuten valtio valtiossa ja monopoliasemassa. Määrää miten hoidetaan ja todella huonosti hoidetaankin. Tämähän on vain maan tapa ja "avointa markkinataloutta ja kilpailua". Tosin aika outo käsitys siitä noilla on. Pääsääntöisesti länsi-espoon alueelta kulkevilla kasvoi matka aika 20min. 45-50min. Bussit meni kamppiin n.20min. nyt menee vaihtojen kanssa se 50min.

Mahtavaa. Jokainen

Mahtavaa. Jokainen espoolainen maksoi tuhansia euroja palvelusta, josta valtaosalle ei tullut kuin haittaa. Kiitos vihreät ja muut metrointoilijat.

Tämä on ollut tiedossa jo

Tämä on ollut tiedossa jo jonkin aikaa. Jos laittaa pääteaseman Kamppiin, tulee tulokseksi että käytännössä koko Etelä-Espoon yhteydet huonontuivat, lukuunottamatta Otaniemeä ja paria pistettä joidenkin Kaakkois-Espoon metroasemien päällä.

Liikenne Helsingin keskustaan

Liikenne Helsingin keskustaan ei ole ainut ongelma, vaan myös Espoon sisäinen liikenne. Esim. 46 bussilinjan lopettaminen on vaikeuttanut monen espoonlahtelaisen liikkumista huomattavasti. Ajokortillisena voin aina hypätä autoon, mutta koululaisten ja opiskelijoiden päivän pitenemiseen sekään ei tuo apua.

Kyseinen palvelu osoittaa

Kyseinen palvelu osoittaa minulle matka-ajan Helsingin keskustaan pidentyneen minuutilla. Olen itse muutaman kerran katsonut omasta rannekellostani ja matka-aikani on oikeasti lyhentynyt viidellä minuutilla. Matka-aika lyhenee entisestään kun Tapiolan asemalla saadaan laiturin toisenkin pään ovet auki ja sieltä kulku Merituulentien eteläpuolelle.

Nyt on havaittu, että joka

Nyt on havaittu, että joka toinen Tapiolasta itään päin lähtevä metrojuna on ruuhka-aikoina lähes tyhjä ja joka toinen tupaten täysi ( jo Matinkylästä tai Urheilupuistosta lähdettäestä). Tehokkain tapa välttää nämä ongelmat on muuttaa kummankin metrolinjan läntiseksi pääteasemaksi Matinkylä, josta junat lähtisivät ruuhka-aikoina 2,5 minuutin väliajoin. Hiljaisimpina aikoina voisi joka toisen metrojunan läntinen pääteasema olla Tapiola. Tätä parannusta varten tarvitaan toki lisäkalustoa ja muutama metrokuski lisää. Mutta suorien bussilinjojen palauttaminen tulisi varmaan vielä kalliimmaksi. Myöhemmin, kun Tapiolan bussiterminaali valmistuu ja sen liityntäliikenne vakiintuu, voitaisiin ehkä palata nykyiseen käytäntöön, eli silloin joka toisen metrojunan läntinen päätepysäkki olisi Tapiola ruuhka-aikoinakin. Jos ruuhkat ja ylipitkät matka-ajat säilyvät pitkään, ehdottamaani liikennöintiä (molempien linjojen päätepysäkiksi Matinkylä) jatkettaiiin Länsimetron jatkeen valmistumiseen saakka.

Matka-aika pidentynyt

Matka-aika pidentynyt Espoolaisilla "pahimmillaan" 10 minuuttia. Todellako. Tuttujen kokemusten ja monen nettiavautumisen perusteella ½h matka-ajan pidennys on sangen tavallinen. Siis tunti päivässä pois vapaa-ajasta.

Tämähän näyttäisi menevän

Tämähän näyttäisi menevän juuri niin kuin suunniteltu: - metro saastuttaa vähemmän kuin bussi -> maailma pelastuu - myös metro saastuttaa -> jokainen hitaan yhteyden takia tekemättä jäänyt matka pelastaa maailmaa - helsingin herkkujen ja kirkkaiden värivalojen sijaan espoolaiset voivat syödä lähiruokaa kynttilän valossa -> maailma pelastuu Kunhan saadaan jostain niin iso laina, että saadaan länsimetron jatke tehtyä niin metroverkko alkaa olla maailmanlaajuisesti mittava. Ei suinkaan verkoston laajuuden vaan yksittäisen linjan pituuden perusteella.

Jotta maailma todella

Jotta maailma todella pelastuisi, Helsingin vihreät ovat ottaneet elämäntehtäväkseen todistaa, että metro on nopein tapa liikkua mm Länsiväylän suunnasta. Jotta metro saataisiin nopeammaksi kuin yksityisautoilu ja suoraan Kamppiin liikennöivät bussit, vihreiden johdolla suunnitellaan nyt hyvin toimivien moottoriteiden muuttamista kaupunkibulevardeiksi. Mutta yllätys yllätys, ei maailma sillä pelastu: jos moottoritiet todella muutettaisiin kaupunkibulevardeiksi, liikenteen hiukkaspäästöt haittaisivat asumista kaupunkibulevardiin kiinni rakennettavissa asuintaloissa ja bussien matka-ajat kasvaisivat, kun ne juuttuvat kaupunkibulevardien liikennevaloissa ruuhkiin, jopa Länsiväylän varrella, jos viherpunataudin leviämistä Espooseen ei saada estetyksi.

Alkaa jo ihmisten työnteko

Alkaa jo ihmisten työnteko vaarantua kuin ei ehdi töihin mikä painajainen koko metro joku on laitettava vastuuseen.

Mitä maksaa suomelle, jos

Mitä maksaa suomelle, jos työläiset myöhästelee ja jäävät joinakin päivinä saapumatta työpaikoilleen ? Kaikki munat on nyt yhdessä korissa ja kun se takkuaa.. Metrolakkoa odotellessa kevättä kohden.

Olemme tilanteessa jossa

Olemme tilanteessa jossa joudumme mahdollisesti karsimaan palveluistamme työpaikalla kun työntekijä ei pääse aamulla kuudeksi töihin kun matka-aika venyy 1/2 tunnista yli tuntiin. Tästä seuraa kilpailukyvyn heikkeneminen ja asiakasmenetys sen seurauksena jos ei haluta vaihtaa työntekijää. Potkujako haluttiin Metrolla saada aikaiseksi?

Onko tämä tätä digi maailmaa

Onko tämä tätä digi maailmaa missä mennään vaan taaksepäin eikä eteenpäin.

Minulla meni metrolla sama

Minulla meni metrolla sama aika helsingistä matinkylään, kuin ennen metroa kotiin espoonlahteen. Matinkylän ja Espoonlahden välinen matka-aika tuli lisää.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu