Puheenaihe

Suomen tärkein junarata rapistuu: VR joutuu hidastamaan junien kulkua Helsingistä Tampereelle

VR hidastaa kaukojunia keskimäärin 9 minuuttia Helsinki–Tampere-välillä 25.3. alkaen pääradan huonon kunnon ja ratatöiden vuoksi.

Arkistokuva/Ari Peltonen

Kaukojunien kulku hidastuu pääradalla keväällä. Radan huonon kunnon ja ratatöiden vuoksi kaukojunia hidastetaan keskimäärin 9 minuuttia Helsinki–Tampere-välillä. Vaikutukset heijastuvat myös VR lähiliikenteen R-, D- ja G-juniin.

Helsingin ja Tampereen välillä kulkevien R-junien lähdöt aikaistuvat noin 15 minuuttia, pois lukien myöhäisilta. Helsingin ja Riihimäen välillä kulkevien D-junien lähdöt taas aikaistuvat suurimmaksi osaksi 10–25 minuuttia. Riihimäen ja Lahden välillä liikennöivän G-junan lähtöajat aikaistuvat.

VR tiedotti kevään juna-aikatauluista torstaina. Aikataulut astuvat voimaan 25. maaliskuuta.

Yleisin junaliikenteen myöhästymissyy on rataverkon heikko kunto sekä erilaiset turvalaite- ja vaihdeviat. Rataverkon välityskykyä ja kuntoa Helsinki–Tampere-välillä parannetaan tänä vuonna Liikenneviraston toimesta lukuisilla ratatöillä, mikä hidastaa liikennettä.

– Pääradan Tampere–Helsinki-väli on Suomen vilkkaimmin liikennöity rataosuus, jolla kulkee kaukojunien lisäksi VR lähiliikenteen junia sekä tavaraliikennettä. Rataosuudelle on sen heikon kunnon ja parannustöiden vuoksi asetettu useita nopeusrajoituksia. Hidastamalla aikatauluja väliaikaisesti noin 9 minuuttia mahdollistamme täsmällisemmän ja ennakoitavamman liikennöinnin, VR Groupin suunnittelujohtaja Juho Hannukainen kertoo.

Hidastukset vaikuttavat myös Tampere–Helsinki-välin kaukojunien lähtö- ja saapumisaikoihin.

Uudella aikataulukaudella kaukoliikenteessä kulkee 62 uutta junavuoroa. Lisävuoroja tulee esimerkiksi Kotka–Kouvola- ja Vilppula–Seinäjoki-väleille.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kommentit (5)

Kommentit

Suomessa juna on aina

Suomessa juna on aina toiminut kunnes 2010 luku tuli. Nyt on jo lähes 10 vuotta ollut tilanne se että mikään ei toimi koskaan, jopa valot! Edison keksi lampun 1800 luvulla, silloin oli toimivat valaistukset, miten on mahdollista ettei nykyään sitäkään saada toimimaan? Vrllä aina joku tekosyy, aina! Mitä on 10 vuoden aikana tapahtunut? Suuret kiitokset Matkahuollon ja Onnibussin busseille, ilman niitä olisi mennyt monta reissua pieleen, kiitokset myös edullisista hinnoista ja ihanista kuskeista!

Tämä ei varsinaisesti ole VR

Tämä ei varsinaisesti ole VR:n vika. Mites kulkeeko onnibus ja matkahuollon kyydit, jos maantie on niin kuoppainen ja täynnä kiertoteitä huonon kunnon vuoksi? Raiteet ja niiden kunnostuksesta vastaa valtio ja valtion leiviskää hoitaa liikennevirasto. Koskee myös radan välitöntä infraa joka vaikuttaa junaliikenteeseen, kuten kaikki vaihdeviat ja turvalaiteviat. Se on sama kuka raiteilla liikkuu, niin yhtä huonossa kunnossa ne on kaikille, niin vr:lle kuin muillekin jotka tänne tulee raiteille kilpailemaan. Käsittääkseni sama huono kunto koskee myös maamme tieverkkoa, josta vastaa valtio myöskin. Berner haluaisi yhtiöittää maanteiden ja raiteiden omistukset myöskin, joten tuskin muuttuu paremmaksi tulevaisuudessakaan tilanne tai ei ainakaan halpene.

Kansalla pakotetaan

Kansalla pakotetaan käyttämään julkisia, joiden palvelutaso on mitä sattuu.

Samaan hengenvetoon haukutaan

Samaan hengenvetoon haukutaan huonosta kunnosta ja korjaustöistä?

huhtikuussa VR maksoi 90

huhtikuussa VR maksoi 90 miljoonan osingon valtiolle.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu