Puheenaihe

Hurja tavoite pk-seudulla: Liikenteen päästöt puoleen vuoden 2005 tasosta

Liikenteen päästöt halutaan kuriin.

Jussi Partanen

Helsingin seudun liikenteen kasvihuonepäästöt leikataan vuoteen 2030 puoleen vuoden 2005 tasosta. Näin linjaa Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2019 -suunnitelma. HSL:n hallitus hyväksyi tavoitteet kuluvalla viikolla.

Helsingin seudun kunnat ovat jo sitoutuneet vähentämään kokonaispäästöjään merkittävästi. Useimmat kunnat pyrkivät hiilineutraaliuteen eli yleensä vähintään 80 prosentin päästövähennykseen vuosina 2030–2050.

Liikenteen päästövähennystavoitteita on kuitenkin tehty aikaisemmin vain valtakunnan tasolla. MAL-suunnitelman 50 prosentin päästövähennystavoite vastaa valtakunnallista tavoitetta.

Suunnitelman tavoitteisiin on kirjattu, että Helsingin seudusta luodaan vähäpäästöinen, houkutteleva, hyvinvoiva ja elinvoimainen. Vuonna 2050 seudulla asuu kaksi miljoonaa ihmistä. Työpaikkoja alueella on yli miljoona.

Suunnitelma käsitellään myös pääkaupunkiseudun kehyskuntia edustavassa Kuuma-kunnissa sekä Helsingin seudun yhteistyökokouksessa. HSL vastaa sen liikennejärjestelmäosion valmistelusta. MAL-suunnitelma hyväksytään seudun päätöksenteossa keväällä 2019, jonka jälkeen sitä aletaan toteuttaa.

Uskotko, että Helsingin seudun liikenteen kasvihuonepäästöt saadaan puolitettua?

En
79% (56 ääntä)
Kyllä
21% (15 ääntä)
Ääniä yhteensä: 71

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kommentit (10)

Kommentit

Samaan aikaan, Helsinkiin

Samaan aikaan, Helsinkiin ajetaan laivoilla viikottain 10 000 tonnia hiiltä sen lämmittämiseen. Kehittyvät maat ostavat autoja kiihtyvällä tahdilla , Suomi haluaa toimia maailman parantajana kieltämällä autoilun pikkihiljaa kokonaan. Maksajat me jo tiedämme. Viherkiima jyllää siellä missä sillä on vähiten merkitystä yhtään mihinkään. Ehkä tällä saa taas muutaman äänen lisää kalastettua.

Metsän keskellä on

Metsän keskellä on keskikokoinen kaupunki jonka kuntapoliitikot ovat löytäneet oman Graalin maljansa.

Wau.

Wau. Siis vihdoinkin aletaan rakentamaan liikenteenohjauslaitteita niin että ne ohjaa lookisesti liikennettä. Eli niin että huomioidaan juuri se liikenteen tilanne, vähemmän haitan periaatteella annetaan suuremman jonon mennä ensin ja sitten se yksittäinen ajoneuvo pääsee jatkamaan matkaa. Näin ei ole nyt juuri missään, liikennevalot toimii hyvin yksinkertainen ohjelman ja tekniikan pohjalta. Eikä vain jono vaan myös nopeus, on ihan järjetöntä että 60km/h etenevä ajoneuvo pitää pysäyttää kun toiselta tieltä kärkikolmion sekä liikennevalojen takaa on tulossa toinen ajoneuvo hitaalla nopeudella. Pullonkaulaty poistetaan varmaan suurilta päätieltä kuten etelä-suomessa kehä II turunväylän kohdalta molempiin suuntiin. Jossa kaksi ajokaistaa muuttuu yksikaistaisiksi, totta kai se ruuhkauttaa liikenteen. Pienempiin risteyksiin tehdään oikealle kääntyville liikennevalottomia ajokaistoja jolloin ei tarvitse vilkkaan aamuliikenteen jokaisen lähiöstä tulevan auton takia pysäyttää vaan liikenteen sekaan pääsee jouhevasti. Kapeiden katujen missä voi niin parranetaan pysäköintijärjestelyjä, siksi että ajotielle jää tilaa liikenteelle kohtaamis tilanteisiin, sujuvoittaa liikennettä kun ei tarvitse näissäkään tilanteissa pysähtyä ja päästöt vähenee. Esimerkiksi missä voi niin poistetaan toiselta puolelta tietä jalkakäytävä, riittää kun sellainen on toisella puolella tietä. Näin saadaan reilu pysäköintitila vaikka viistopysäköinnille ja lisää parkkipaikkoja. Tietöitä paikoissa missä on suuret liikennemäärät aletaan priorisoida niin että samaan aikaan ei tehdä muita tietöitä jotka edelleen aiheuttaisi vielä enemmän liikenne haittaa. Toiseksi panostetaan enemmän tietöihin joista aiheutuu suuri haitta liikenteelle että tietyöt saadaan tehtyä nopeasti valmiiksi. Ei siis niin kuin tehdään, ihan missä tahansa tehdään tietöitä kuukausi kaupalla ja vielä useita tietöitä samaan aikaan ja ruuhkat ja ilman saasteet on aivan valtavat. Toiseksi vielä sekin että KAIKKI ei voi aina varautua kaikkiin viivästyksiin, tälläisistä tietöistä joihin on panostettu liian vähän niin aiheuttavat kustannuksia ympäristöön kun ihmiset ei pääse ajallaan sinne minne pitäisi. Kun potilas myöhästyy lääkäri tapaamisesta niin voi käydä niin että sen jälkeen kaikki ajat on myöhässä ja lääkäri tekee ylitöitä eli kukas maksaa. Tälläisiä kustannuksia heijastuu melkoisesti liikenne menee totaalisen sekaisin liiallisten tietöiden takia. Lukemattomia asioita mitkä lisää päästöjä aivan valtavasti, tekemistä olisi paljon ja moni asia on tekemällä tehty eli ihan virheiden korjaamista. Kuten edelleen linja-autojen pysäkit jotka on tehty ajokaistalle aiheuttavat koko liikenteen pysähtymisen bussin taakse, taas turhia päästöjä. Paras paikkahan tälläiseen hölmöläisyyteen on keksitty helsingissä hartmanninkadulle missä bussit blokkaa taakseen koko vilkkaan liikenteen meilahden sairaalan kohdalla, myös ambulanssitkin oli niillä kiire tai ei. Ai että, vihdoinkin. Rahahan järjestyy helposti, ne ylimääriset 5 miljardia jotka liikenteestä kerätään joka vuosi joita ei käytetän senttiäkään liikenteen hyväksi voidaan ottaa tähän käyttöön. Voidaanhan me myydä vaikka eduskunta korruption ja sirkuksen museoksi jollekkin ulkolaiselle sijoitusyhtiölle.

HSLn nykypolitiikka saa

HSLn nykypolitiikka saa espoolaiset käyttämään omaa autoa, kun niin harvat yhteydet ja pakkovaihtoa jatkuvasti.

HSLn nykypolitiikka saa

HSLn nykypolitiikka saa espoolaiset käyttämään omaa autoa, kun niin harvat yhteydet ja pakkovaihtoa jatkuvasti.

Kannattaisi sitten tehdä

Kannattaisi sitten tehdä joukkoliikenteestä houkuttelevampi. Toistaiseksi sitä on vain huononnettu.

Miksi uhraudutaan maailman

Miksi uhraudutaan maailman pohjoisimmassa maassa alarmistisen ilmastonarratiivin takia sellaisen ongelman edessä jota meillä ei ole? Esimerkiksi Saksassa nimittäin asuu 15x määrä ihmisiä samalla pinta-alalla. Lisäksi jokainen eteläinen maahanmuuttaja lisää Suomen CO2 päästöjä12 tonnia ja globaaleja päästöjä 10 tonnia vuodessa eli yhtä paljon kuin 5 henkilöautoa. Eli jokaista maahanmuuttajaa varten pitää 5 autoa poistaa liikenteestä. Sitä paitsi Elon Musk ja kumppanit on jo ratkaisseet ongelman teknisesti toki sen skaalaus kestänee 10-20 vuotta. Ai niin, vastaan alun retoriseen kysymykseen. Koska tällä ilmastoalarmistisella tarinalla politiikan ja talouden sidosryhmillä on tarkoitus kerätä rahaa taskuihinsa kalliiden asuntojen ja liikkumisen kautta. Veikkaanpa kuitenkin että kalleuden ja tekniikan kehittymisen ml. Internet takia "metropolit" menevät pois muodista. Suuresta osasta ostoskeskuksia tulee Ameriikan ja Kiinan tavoin haamukaupunkeja.

16 vuotiaille ajokortit

16 vuotiaille ajokortit takseja 5000 kpl pyörimään Helsingin keskustaan 1000 sijasta niin kyllä tukehtuu päästöihin kansa hyvä Berner .

Ilmastonmuutokseen Suomen

Ilmastonmuutokseen Suomen päästöillä ei ole MITÄÄN vaikutusta, ne kun ovat tuhannesosa globaaleista päästöistä. Suomen päästöillä ei myöskään ole mitään vaikutusta Suomen ilmastoon, mikäli joku niin luulee. Tämä Suomen masokistinen kiire vähentää päästöjä on surkuhupaisaa. Euroopassa voi sitten vaikka Saksa polttaa entistä enemmän kivi- ja ruskohiiltä, ja Suomi maksaa kansalaisiaan rankaisemalla ja rahastamalla. Voihan olla, että todellisena tavoitteena onkin saada lisää matkustajia metroon, ennen kaikkea Länsimetroon. Matkustajamäärät näyttäisivät ainakin Tapiolan kohdalla olevan vaatimattomat - mitä ihmeen lukuja on käytetty suunnitelmien lähtökohtana? Ei varmaan mitään, metro piti vain saada. Samaa tavoitetta palvelee Espoon into keskittää kouluja mm. Otaniemeen. Pannaan pienet koululaiset täyttämään lähes tyhjiä metrovaunuja. Autoilun - jossa käyttäjä maksaa itse KAIKKI kulut, ei tarvita subventioita, ja verottajan kassaan jää vielä 8 miljardia euroa ylimääräistä - pakkorajoittamisen taustalla voi olla myös HSLn vasta nyt (ainakin minulle täysin uutta) paljastama runkolinjastrategia. Kaupunkilaisille entistä hankalampaa arkea useine vaihtoineen liikennevälineestä toiseen ja sen vuoksi usein uuvuttavan pitkiä työ- ja muita matkoja. Pääasia, että poliitikot saavat syytää joukkoliikennevälineisiin ja j-liikenteeseen mahdollisimman paljon rahaa - raha ui valtaa. Ja jossain välissä joku poliitikko tai puolue voi kääräistä siivun rahaa myös itselleen.

EVVK, kuten ilmastohihhulien

EVVK, kuten ilmastohihhulien touhottaminen yleensäkin.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu