Puheenaihe

Lääkäri teki monta mokaa vantaalaisella terveysasemalla –  Terveyspomo: Tämä lääkäri vaatii vielä ohjausta

PALVELU Lääkäri pohti asiakkaan kuullen, millainen c-lausunto mahtaa olla.

C-lausunnon saaminen ei onnistunut ilman ongelmia vantaalaisella terveysasemalla.

Armi Suojanen

Vantaalaismies meni Tikkurilan terveysasemalle, jotta hän saisi tarvitsemansa c-lausunnon Kelaa varten. Lausunto oli tarpeen, jotta mies saisi hänelle kuuluvan etuuden ja vuokransa maksettua. Mikäli etuutta ei tulisi ajoissa, edessä olisi lähtö nykyisestä asunnosta tai ainakin huomautus vuokranmaksun viivästymisestä.

Lausuntopyyntö jäi lääkärin pöydälle muhimaan."

Lausunnon saaminen ei onnistunut ongelmitta. Lääkärinkäynnin jälkeen lausunnosta ei kuulunut moneen viikkoon. Kun mies tiedusteli asiaa terveysaseman infosta, hänelle todettiin, ettei merkintää lääkärinkäynnistä löydy.

Mies kertoo huolestuneensa jo vastaanotolla.

– Lääkäri totesi minulle, että hänen täytyy ensin selvittää, mikä on c-lausunto.

Terveyspalvelupäällikkö Pertti Sopanen vahvistaa, ettei kaikki mennyt kyseisessä tapauksessa niin kuin piti.

– Normaalisti lääkärit kirjoittavat b- ja c-lausunnot heti asiakkaan käynnin jälkeen, koska kyse on asiakkaille tärkeistä etuuksista. Tämä lääkäri on meillä uusi nuori lääkäri. Hänellä on vähän työkokemusta, ja hän vaatii vielä ohjausta. Hän ei heti vastaanottokäynnin jälkeen kysynyt c-lausuntoon liittyviä asioita tutor-lääkäriltään ja asian hoitaminen jäi valitettavasti kesken.

Onko mahdollista, ettei terveyskeskuksessa työskentelevä lääkäri tiedä, mikä on c-lausunto?

– Kyllä he tietävät, mikä lausunto on, mutta varsinkin nuoret lääkärit kaipaavat ohjausta sen tekemisessä. Kyseinen lääkäri on ulkomaalaistaustainen, joten hän on voinut ilmaista asian asiakkaalle tavalla, joka mahdollisti väärinkäsityksen.

Mutkat matkassa eivät loppuneet siihen.

– Tämä nuori lääkäri sairastui ja lausuntopyyntö jäi hänen pöydälleen muhimaan. Hänen olisi pitänyt siirtää työnsä omalle konsulttilääkärilleen, mutta tämän hän unohti, selittää Sopanen.

Sopanen korostaa, että vaikka kyseessä on valmis lääkäri, hän oli saanut terveysasemalla vasta alkuperehdytyksen.

Ohjauksessa ja perehdytyksessä otetaan Sopasen mukaan huomioon myös se, että lääkäreitä tulee erilaisista kulttuurisista taustoista.

– Heidät perehdytään suomalaiseen tapaan tehdä töitä.

Heitän myös asiakkaille tässä palloa."

Lausunnon viivästyminen olisi voinut pahimmallaan johtaa siihen, että lausuntoa odottavalla olisi jäänyt vuokra tai jopa vuokria rästiin. Vastuu lausunnon saamisesta johtuvista viiveistä etuuksien maksamisesta on Sopasen mukaan "kaikkien yhteinen". 

– Meidän tulee tehdä lausunto ajoissa heti asiakkaan käynnin jälkeen, mutta myös asiakkaan tulee ottaa meihin yhteyttä riittävän ajoissa. Joskus käy niin, että asiakas ottaa meihin yhteyttä liki sitä aikaa, kun he jo tarvitsisivat lausuntoa. Siinä mielessä heitän myös asiakkaille tässä palloa, toteaa Sopanen.

Oletko sinä joutunut odottamaan lääkärinlausuntoa kohtuuttoman kauan?

En
51% (123 ääntä)
Kyllä
49% (118 ääntä)
Ääniä yhteensä: 241

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Jopa yli neljän tunnin jonot – Influenssakausi tuo terveysasemille ruuhkaa kahdesta eri syystä13.2.2018 09.59
Lääkäriksi opiskelevat rankkasivat: Vantaan terveyskeskus sai viisi tähteä4.2.2018 07.10
Terveyspalvelujen puhelinuudistus yskähtelee Vantaalla29.1.2018 19.33
Koivukylässä odotusta 2 kuukautta, Länsimäessä 2 viikkoa – Lääkäriin pääsy vaihtelee suuresti Vantaalla31.1.2018 06.20

Kommentit (14)

Kommentit

Minusta tuntuu että Vantaan

Minusta tuntuu että Vantaan sosiaali-ja terveysosastolla tulisi pikaisesti järjestää koko henkilökunnalle koulutus mm. asiakaspalveluun eli asiakkaan kohtaamiseen, lain tuntemusta kun tehdään viranhaltijapäätöksiä, rehellisyyttä sekä ketteryys toimia heti asiakkaan tarpeet huomioiden. Vammaispalvelunsa henkilökunta on jo kyynistynyttä ja toimintakyvytöntä. Kenen tehtävä panna asiat kuntoon?

Tässäpä ei tarvitse heittää

Tässäpä ei tarvitse heittää palloa asiakkaalle. Asiakas kävi ajoissa lääkärin vastaanotolla ja pyysi juuri sitä, mitä tarvitsikin, eli C-lausuntoa. Ongelmien tuuppaaminen asiakkaille ei ole relevanttia. Jokainen kirjoittaisi itse lausunnot nopeammin ja paremmin, kuin lääkärit, jos vain voisi. Mutta lääkäreillä on pitkä koulutus, epäselvä nimikirjoitus, ja kumileimasin sen vuoksi, että Kela uskoo tekstiin. Tosin lääkäritkin kirjoittavat välillä täysin sekavia, ja asiakkaalla on sitten todistusvastuu Kelalle esim lääkärin kuitattua todistukseen asiakkaan syntymäajan allekirjoituspäivämäärän kohdalle.

Lisää positiivista syrjintää

Lisää positiivista syrjintää tähän kaivataan! Se on just parasta, kun atk-tuki tai terveyskeskuslääkäri ei ymmärretä suomea ja sitten voidaan yhdessä ihmetellä, miten käsillä huitomalla selitetään, että nettiyhteys on poikki tai miten puhelimessa tuodaan esiin, että kaulaan on kohonnut omenan kokoinen patti.

Mitä opimme tästä ?

Mitä opimme tästä ? Otamme siis pallon vastaan ja vaadimme , että meillä on oikeus kohdata kantasuomalainen niin ammattinsa kuin suomenkielen hallitseva lääkäri kun varaamme aikaa ja vaikka menisimme vastaanotolle aikaa varaamatta . Mitä hyötyä on joutua ulkomaalaisen "lääkäri" pakeille joka oitis valittaa ettei osaa suomea ja kyselee mikä vika näytössä on kun sekään ei toimi , koska ei hallitse edes sen käyttöä puhumattakaan että ymmärtäisi mitä siellä asiakkaan tilanteesta lukee . Joka ei osaa kieltä eikä hallitse virkansa vaatimia asioita ? Hyppää kaiken aikaa kyselemässä neuvoja muilta eikä ymmärrä mitä hänelle kerrot etkä itse voi olla ollenkaan varma että asia hoituu sinun parhaaksesi . Tottakai vastuu typeryyksistä sysätään asiakkaalle jonka täytyykin nykyään usein olla perehtyneempi sairauksiensa hoitoon kuin terveyskeskus lääkäri jonka kynsiin joutuu ihmettelemään onko kyseessä valelääkäri vai mikä ?

Soili Nurminen

Viestimisongelmia tulee

Viestimisongelmia tulee ulkomaalaisten kanssa. Potilaalla on oikeus vaatia Suomalaisena Suomenkielen hallitsevaa lääkäriä.Mitä vastuullisempi tehtävä ulkomaalaisella on, sitä tärkeämpää on Suomen kielen hallinta.

Onneksi noita pakolaisina

Onneksi noita pakolaisina tulleita "lääkäreitä" ei ole tullut vastaan terveyskeskuksissa. Kulttuureissa joissa ei tunneta edes alkeellisia kodinkoneiden käyttöohjeita ; lääkärin tittelin saattaa saada jos osaa antaa tekohengitystä?

Voi jestas näitä höpinöitä.

Voi jestas näitä höpinöitä. Ei lääkärit tule suomeen pakolaisina, vaan maahanmuuttajina. Tarkista vaikka google-hausta mitä nämä sanat tarkoittavat. Ihan eri asioita!!! Jokaisen Suomessa työtä tekevän lääkärin on ensin pätevöidyttävä 6kk - jopa 5v yliopisto-opintojen verran, ja läpäistävä kolme eri kuulustelua, ennenkuin pääsee töitä tekemään. Ammatinharjoittamisoikeutta ei myönnetä Valvirasta, jos ei ehtoja täytä. Eri asia sitten on se, onko kielitaitotestit kyllin vaativia.

Lisää tuonti-tavaraa vaan

Lisää tuonti-tavaraa vaan Vantaalaisia palvelemaan, niin saadaan säästöjä! Miettikääpä millaista on työskennellä tällaisten ihmisten kanssa päivästä toiseen: ei osatata suomea, joten ei ymmärretä ohjeita. Sitten vielä tämä kulttuurien ero mies ei voi ottaa naiselta tai alempiarvoiselta hoitajalta ohjausta vastaan uskonnon tms. vuoksi tai konsultoida erikoislääkäreitä, koska koulutusessan toisessa maassa hänen täytyy itse tietää kaikki. Metsään mennään säästöjen nimissä! Herää jo Pertti!

Näitä ei ymmärtäviä

Näitä ei ymmärtäviä lääkäreitä alkaa olla joka puolella.ÄLKÄÄ OTTAKO NIITÄ TÖIHIN .ME MAKSETAAN VEROJA JA PAKOSTA ELÄTETETÄÄN TÄTÄ SAKKIA,MEILLÄ ON OIKEUS TURVALLISEEN LÄÄKÄRIIN

Ankimummo

Ulkomaalainen huonosti Suomea

Ulkomaalainen huonosti Suomea puhuva lääkäri soitti; rupesi puhumaan vaivoista , sanoi vieraan potilaan nimen, minulle, rikkoi siis vaitiolovelvollisuutensa . . Luetteli tietyn nimisen henkilön sairaskertomusta siinä minulle puhelimitse. Sanoin nimeni, jolloin lääkäri pahoitteli väärästä soitosta. Mutta kerkesi siinä tämä lääkäri paljastaa minulle erään henkilön sairaskertomuksen . En kerro eteenpäin , sairaskertomusta . Hoono Soomi .

Valvira muka testaa ja valvoo

Valvira muka testaa ja valvoo . No eipä ole ennenkään onnistunut eikä pitänyt paikkaansa . Ammatinharjoittamisoikeuksia myönnetään kenelle vain , ainakin siltä näyttää terveysasemilla olevan . Valelääkäreitä on löytynyt ja heitä , pelkäämpä vain , on varmaan toimessaan edelleen . Samoin porukkaa jonka taidot hankittu luoja ties missä . Kielitaitovaatimus ei täyty kuin teoriassa muista taidoista puhumattakaan kaikki kaikki päin potaskaan . Nuo "lääkärit" opiskelee vielä alaa suomalaisen ollessa koekaniini ja Valvira sen siunaa . Valvira on kumileimasin jota ei valvo kukaan ja miksi pitäisi kun vastuuta mistään ei kuitenkaan ota kukaan . Siellä taitaa istua pöhöttynyt itseensä tyytyväinen ja omaan napaansa tuijottava kovapalkkainen sakki joka ei piittaa mistään . Kansa saa kärsiä näitten lääkärikuvatusten mokat nahoissaan kuten aina .

Soili Nurminen

Vastuu on sosiaali-ja

Vastuu on sosiaali-ja terveysosaston johtavilla viranhaltijoilla. Koko organisaatio on rakennettu niin ettei tarpeen vaatiessa löydykään vastuunkantajaa vaan se siirretään aina toiselle. Lopulta asiakkaasta tehdään syyllinen. Taktiikka on selvä. Koulutusta ja työn kierrätystä viranhaltijoille.

Muistamme Myyrikodin fyssarin

Muistamme Myyrikodin fyssarin case,,tehtiin Jätteenmäet..Vantaan sosterin tulostin tulosti väärillä tiedoilla työsuhdetiedot käräjäoikeuteen todistusaineistoon.. Nyt jukkis ja Arskka eivät tiedä , kuka asia kirjalaatti ja mistä tiedot asiakirjaan eksyi..Vantaan malliin sosterissa , kukaan ei tiedä mitään , kun jäädään kiinni...

Valinnanvapaus tai

Valinnanvapaus tai suvaitsevaisuuden loppu.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu