Puheenaihe

Autokansan Jumbo on Suomen suurin kauppakeskus – miten tässä näin kävi?

Else Kyhälä / arkisto

Vantaan Pakkalassa sijaitseva Jumbo on jo kuudetta kertaa peräkkäin myynniltään Suomen suurin kauppakeskus. Jumbossa myynti on kasvanut etenkin vapaa-aikaan liittyvissä palveluissa.

Viime vuonna sekä kävijämäärät että myynti kasvoivat edellisvuoteen verrattuna. Vuoden 2017 kokonaismyynti oli noin 420 miljoonaa euroa, mikä on 1,5 prosenttia enemmän kuin vuonna 2016. Kävijämäärä puolestaan kasvoi 3 prosenttia 12,1 miljoonaan kävijään.

– Panostamme jatkuvasti asiakkaiden viihtyvyyteen. Esimerkiksi viime vuonna meillä oli tammikuusta marraskuuhun käynnissä Jumbo Sinulle -kehityshanke, jossa kauppakeskusta uudistettiin asiakkaiden toiveiden mukaan. Vaikka remontointi näkyikin kauppakeskuksessa, ihmiset viihtyivät ja kauppa kävi, kertoo kauppakeskusjohtaja Olli Lehtoaro.

Myynti Jumbossa lisääntyi etenkin kahvila- ja ravintolapalveluissa, joissa kasvua tuli viime vuonna 10 prosenttia. Sama tahti on jatkunut myös alkuvuoden ajan. Toimialan tarjontaa on kehitetty ja kauppakeskukseen on tullut uusia toimijoita, mutta neliömäärä on pysynyt suunnilleen samana.

– Kauneuden ja terveyden palveluissa myynti kasvoi 9 prosenttia, ja kodin ja sisustamisen toimialalla 8 prosenttia. Myös päivittäistavarakaupassa tuli kasvua. Aukioloaikojen vapauttamisesta ja hintakilpailusta on ollut hyötyä meillekin.

Viihtyvyys, hyvät oheispalvelut ja toimivat liikenneyhteydet ovat kolme tärkeintä tekijää, joiden varassa kauppakeskus joko menestyy tai näivettyy.

Jumbon saavutus on erikoislaatuinen, sillä tähän kauppakeskukseen ei ole junayhteyttä, samoin bussivuorojakin Jumboon kulkee hyvin niukasti.

Kiinteistötieto Oy:n toimitusjohtaja Hanna Kaleva tietää syyt Jumbon odotusten vastaisesta hyvästä myyntimenestyksestä.

– Jumbo on luonteeltaan sellainen kauppakeskus, että valtaosa sen asiakkaista tulee paikalle omalla autolla ja vieläpä tavallista pidemmän matkan päästä. Ja kun kävijät tulevat kaukaa, silloin yhden käyntikerran kertaostosten määrä on suurempi kuin muualla. Jumbon kohdalla on siis juuri näin, Kaleva pohtii.

Kalevan mukaan tulevaisuuden kauppakeskus on oman alueensa ehdoton keskipiste.

– Kyllä kauppakeskuksia voidaan pitää kaupungin keskustojen korvikkeena, sillä ne ovat jo nyt monien tapahtumien ytimessä. Jatkossa tämä kehitys vain kiihtyy, kun yhä useampi julkinenkin palvelu siirtyy kauppakeskukseen, Kaleva arvioi.

– Kirjastot ovat tästä hyviä esimerkkejä, ja esimerkiksi Lappeenrannassa jopa kaupunginteatteri on siirtynyt sikäläiseen kauppakeskukseen.

Jatkossa kilpailu asiakkaiden euroista kovenee pääkaupunkiseudulla entisestään, kun kolmen vuoden sisällä Helsinkiin, Espooseen ja Vantaalle valmistuu peräti neljä uutta kauppakeskusta.

Helsingin Keski-Pasilaan valmistuu Tripla ensi vuonna ja Kalasatama saa kauppakeskus Redin vielä tämän vuoden kuluessa. 

Espooseen puolestaan valmistuu vuonna 2021 kokonaan uusi kauppakeskus Lippulaiva. Vantaalla Kivistön rautatieaseman kainaloon rakennetaan jouluksi 2020 valmistuva kauppakeskus.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kommentit (9)

Kommentit

Myynti tosiaan koostuu

Myynti tosiaan koostuu asiakkaista. Jopa itäisestä helsingistä porukka ajaa mielummin jumboon,kun menee itikseen ja siihen on kyllä syy. Toisaalta,alkaa se jumbokin olemaan kansoitettu loisijoilla,kuten muutkin kauppakeskukset.

Niin,viherpiiperöt ja pk

Niin,viherpiiperöt ja pk-seudun kaavoittajat ajavat asiointia julkisilla ja polkupyörällä.Tämä(kin) juttu kertoo siitä,kuinka kauas tosielämästä em.tahot ovat vieraantuneet.Vai kuka roijaa ruokakasseja fillarilla-ei kukaan.

Totta Helsingin liike-elämän

Totta Helsingin liike-elämän pahin vihollinen on jäykästi omaa ideologiaansa ajava vihreiden virkamiesten armeija. Kuka haluaa mennä omalla autolla Helsinkiin ostoksille.

Paljon Onnea meille

Paljon Onnea meille vantaalaisille, edes jossakin asiassa SUOMESSA OLEMME YKKÖSIÄ TAAS KERRAN, JUMBO IS THE BEST;) Varmasti suuri siivu tästä kuuluu Kauppakeskusjohtaja Olli Lehtoarolle. Kiitokset hänelle aikaansaannoksistaan ja uudistuksistaan. Kaikkea Hyvää edelleenkin Jumbolle, olet paras;) Suulis skriinaa>ulos luontoon:)

Vähissä on vantaalaisen

Vähissä on vantaalaisen ihmisen ilonaiheet ja henkilökohtaiset saavutukset kun satunnaisen kauppakeskuksen myynnistä tai jostain never-heard kauppakeskuspomosta pitää omanarvontuntoa ammentaa.

Jumbon myynnin kasvu on

Jumbon myynnin kasvu on pääosin Itiksen alkaneen rappion ansiota. Jumbossa käydään kauppaa, mutta Itiksessä toteutetaan vihervasemmiston unelmaa.

Itiksen arabiankieliset

Itiksen arabiankieliset mainokset ja somalijuhlat ovat tehneet tehtävänsä.

Pääasia, että VANTAAN JUMBOn

Pääasia, että VANTAAN JUMBOn ihan kaikki kasvu jatkuu, vai mitä. Meidän kaikkien hyvinvointia ajatellen. Auringonpaistetta teille kaikille, ulkoilkaa, jos vaiin kykenette;) Palataan astialle.

Jumbo on paikkana paljon

Jumbo on paikkana paljon miellyttävämpi asioida kun aiemmin siellä ei ollut notkujia. Kulttuuririkastukset ovat pääsääntöisesti julkisten varassa ja ennenkaikkea liikkuvat junaraiteita pitkin. Nyt valitettavasti kulttuuririkastuksia on alkanut Jumbossakin näkymään...

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu