Puheenaihe

Mielipide: Ehdotin Tikkurilan turmaristeykseen liikennevaloja jo vuosia sitten – "Paikalla on ollut runsaasti läheltä piti -tilanteita"

Poliisi pyytää edelleen silminnäkijähavaintoja Läntisellä Valkoisenlähteentiellä sattuneesta, pyöräilijän kuolemaan johtaneesta onnettomuudesta. Kirjoittaja kertoo vaatineensa risteykseen liikennevaloja valtuustoaloitteella.

Markku Weckman

Asia on syytä ottaa uudelleen tarkasteltavaksi ja selvittää, millä tavalla turvallisuutta voitaisiin parantaa, kirjoittaja ehdottaa.

Pyörällä liikkunut nainen kuoli liikenneonnettomuudessa Läntisellä Valkoisenlähteentiellä syyskuussa.

Tein jo vuosia sitten valtuustoaloitteen, jossa ehdotin liikennevalojen rakentamista Läntisen Valkoisenlähteen ja Rusojuurentien risteykseen. Aloitteessa kerroin kyseisen risteyksen olevan vaarallinen ja vaikeasti ylitettävä niin kevyelle liikenteelle kuin ajoneuvoliikenteelle.

Valkoisenlähteentie kaartuu ja muodostaa näköesteen Talvikkitien suuntaan ja -suunnasta. Näin ollen reagointiaika suojatietä käyttäville ja myös Harajuurentieltä tulevalle ajoneuvoliikenteelle jää lyhyeksi.

Paikalla on ollut runsaasti läheltä piti -tilanteita, joista vain murto-osa kirjautuu poliisin rekisteriin. Onneksi suurin osa kevyen liikenteen käyttäjistä selviää pelkällä säikähdyksellä ja peltikolarit sekä peräänajot sovitaan pääsääntöisesti osapuolten kesken.

Kun jätin valtuustoaloitteen, Vantaan kaupungin kuntatekniikan keskus kertoi arvioineensa, ettei kyseinen risteys kuulu vaarallisimpien liittymien joukkoon.

Kuntatekniikan keskus ei näin ollen suosittanut liikennevalojen asentamista. Nyt tämä vaarallisuus tuli ikävällä tavalla todistettua.

Asia on syytä ottaa uudelleen tarkasteltavaksi ja selvittää, millä tavalla erityisesti kevyen liikenteen turvallisuutta kyseisessä ja muissakin vastaavissa kohteissa voitaisiin parantaa.

Markku Weckman

Kaupunginvaltuutettu (kok.)

Ylikonstaapeli evp.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Poliisi etsii vaaleaa naista – vanhus kuoli suojatieturmassa, epäilty ajoi farmaria1.10.2018 13.42

Kommentit (3)

Kommentit

Mistäs sitä nyt rahaa tuohon

Mistäs sitä nyt rahaa tuohon riittäis?Vastahan tää kaupunginjohtaja kertoi mihin tarvitaan 6 milliä ensitilassa .Miettikäähän sitä

Markku, ei ja ei.

Markku, ei ja ei. Liikennevalot aiheuttavat vain sen, että kävelijät seisovat sateessa ja odottavat vihreiden vaihtumista samaan aikaan ku autoilijat porhaltavat ohi ja pärskyttävät vesilätäköistä vedet kävelijän naamalle. Päinvastoin, liikennevaloja pitää vähentää ja opettaa autoilijat väistämään kevyen liikenteen kulkijoita. Asennekasvatusta tarvitaan. Lisäksi risteykset pitää rakentaa niin, että kävelijät huomataan helpommin. Esim. Jokiniemessä valot syttyvät, kun kävelijä lähestyy suojatietä. Olisiko vilkkuva varoitusvalo mitään? Tärkeintä on, että kävelijän ei tarvitse odotella autoja ja toisin päin. Autoilija istuu sateen suojassa ja hänen pitää hidastaa vauhtia ja odottaa, että sään armoilla oleva kävelijä pääsee menemään.

Liikennevalojen rakentaminen

Liikennevalojen rakentaminen on täysin tarpeetonta Harajuurentien risteykseen. Tuossa Harajuurentien risteyksessä näkyvyyttä autojen ja jalankulkijoiden osalta saisi pelkästään poistamalla tuon lähempänä Talvikkitietä olevan suojatien ja Läntisen valkoisenlähteentien ylityksen. Jalankulku siirtyisi näin ollen Harajuurentien toiselle puolelle ja 20m tulisi lisää näkyvyyttä ja jarrutusmatkaa Talvikkitien suuntaan. Lisäksi 2 suojatietä tuossa risteyksessä ei tarvita.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu