Puheenaihe

Suunnitelma: Vantaan ratikka kulkee Tikkurilasta Jumboon alle vartissa – "Vauhti on riittävä"

HANKE Kaupungilla on suuri tahotila saada raiteet Vantaalle.

Vantaan kaupungin tämän hetkinen suunnitelma ratikan reitistä ja mahdollisista tulevaisuuden ratikkareitin laajenemissuunnitelmista.

Vantaan kaupunki

Vantaalle suunnitellun ratikan nimi on varmistunut: Vantaan ratikka. Ratikalla on ollut vuosien varrella useita nimiä, viimeisimpänä Vantaan pikaratikka. Pika-sana on tiputettu pois, mutta Vantaan liikennesuunnittelupäällikkö Markus Holmin mukaan vauhtia tulee olemaan riittävästi.

– Ratikan nopeus on herättänyt keskustelua erityisesti poliitikkojen keskuudessa. Nopeus on keskeinen ja tärkeä asia. Ratikka tulee näillä näkymin kulkemaan keskimäärin 24 kilometriä tunnissa. Helsingissä ratikat kulkevat 14 kilometriä tunnissa. Näkisin, että Vantaan ratikan vauhti on riittävä, Holm sanoo.

Nopeimmillaan ratikka voi kulkea 70 kilometriä tunnissa. Matka Hakunilasta Tikkurilaan tulisi suunnitelmien mukaan taittumaan kymmenessä minuutissa. Tikkurilasta Jumboon matka kestää 13 minuuttia ja Jumbosta lentoasemalle 12 minuuttia.

Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen pitää matka-aikoja kaupunginosien välillä erittäin kohtuullisina. Viljanen näkee tärkeänä, että kauppakeskus Jumboon tulee julkisen liikenteen raideyhteys.

– Vantaalla on erittäin suuri tahtotila saada ratikka seuraavan vuosikymmenen aikana. Raiteet tuovat rakentajille rohkeuden rakentaa, Viljanen kertoo.

Jos kaupungin toive toteutuu, ratikkakiskojen ja -varikoiden rakennustyöt voivat alkaa vuonna 2025. Ratikan kyytiin voisi puolestaan hypätä 2030-luvun alkupuolella. Jotta tämä toivekuva toteutuu, vaaditaan vielä useita neuvotteluja ja päätöksiä. Kaupunki toivoo saavansa tukea valtiolta, sillä yksin Vantaan rahalla hanke ei ole mahdollinen.

Viljasen mukaan toiveena on, että hallitus ottaisi Vantaan ratikan virallisiin suunnitelmiinsa ja hanke pääsisi Euroopan laajuiseen liikenneverkkoon (TEN-T-verkko) ja saisi EU:lta rahoitusta.

– Vantaa varautuu ratikan tuomiin kustannuksiin siten, että emme missään tapauksessa kasvata lainamääräämme tulevina vuosina, Viljanen kertoo.

Ratikkahankkeen kokonaiskustannusarvio on tällä hetkellä noin 300 miljoonaa euroa. Vantaan osuus tulisi olemaan noin 100 miljoonaa euroa. Valtiolta kaupunki toivoo rahoitusta noin 30 prosentille kokonaiskustannuksista. Loppuosassa maksajana on muun muassa Helsinki, sillä ratikkareitin päätepysäkki on idässä Mellunmäki.

– Ratikka on iso investointi, mutta ei mahdoton, Viljanen sanoo.

Tästä on kyse

Vantaalle on suunniteltu ratikkaa, joka kulkee noin 20 kilometrin matkan Mellunmäestä Länsimäen, Hakunilan, Tikkurilan ja kauppakeskus Jumbon kautta Aviapolikseen ja lentoasemalle.

Raitiotie sijoittuu muuten Vantaalle, mutta Mellunmäen metroaseman päässä noin 500 metriä on Helsingin puolella.

Pysäkkejä tulee noin 30. Pysäkkien väli on keskimäärin 800 metriä.

Suunnitelmat ratikan toteuttamiseksi ovat Vantaan osalta pitkällä. Ratikan reitti ja hankkeen maankäyttö määritellään yleiskaavaluonnokseen, joka valmistuu vuoden lopussa. Ensi vuoden loppuun mennessä tarkentuu ratikan yleissuunnitelma, jonka jälkeen alkaa rakennus- ja katusuunnittelu. Hanke tarvitsee valtion tukea ja rahoitusta.

Ratikan ulkonäkö on vielä suunnittelun alla. Todennäköisesti ratikat tulevat olemaan vihreän värisiä.

Ratikan rakennustyöt alkavat aikaisintaan vuonna 2025. Ratikan suunnitellaan kulkevan 2030-luvun alkupuolella.

Vuonna 2020 ratikan tulevaa reittiä on tarkoitus harjoitella bussilinjalla 562, joka muuttuu linjaksi 570. Reitti on lähes sama kuin ratikalla, mutta bussi pysähtyy puolella nykyisistä pysäkeistä.

Kaupungin mukaan ratikka vastaa suureen ennustettuun väestönkasvuun Vantaalla. Ratikan matkustajamäärän ennustettu olevan 86 000 vuorokaudessa vuonna 2040.

Lisää aiheesta

Vantaalle on suunnitteilla pikaratikkalinja – alkaa liikennöidä ehkä vuonna 20307.11.2017 06.15
Vantaan vihreät tyrmää itämetron ja esittää tilalle pikaratikkaa – tulisi metroa halvemmaksi30.9.2017 07.05
Tältä näyttää Helsingin ja Espoon uusi XL-pikaratikka – paikkoja yli 250 matkustajalle8.6.2017 16.03

Kommentit (3)

Kommentit

LNG tulee jo rekkoihinkin.

LNG tulee jo rekkoihinkin. Mitä parempaa vantaanratikassa on verrattuna LNG busseihin, kuin korkeampi hinta. Busseille ei tarvita raiteita, ne käyttävät olemassa olevaa tieverkkoa ja tarvittaessa voivat vaihtaa vaihtoehtoiselle reitille. Nyt taitaa vain joku haluta elvistellä ja konsultti tehdä tiliä. Meidän raitiotievaunut on nopeampia kuin helsingin raitiovaunut. Suih suih ja hiekka lentää lasten hiekkalaatikolla.

No mitähän sumplimista

No mitähän sumplimista Vantaan malliin tässäkin taas touhutaan. Todellakin bussit kulkee joka suuntaan ja tie on valmis käytettäväksi kesät talvet. Nyt rakennetaan kalliit raiteen ja kustannukset nousee kuten aina moninkertaiseksi. Vantaa on todella rikas ja uusi kaupungin johtaja arvostaa rahan käyttöä tiettyihin tarkoituksiin. Kansalainen saa osallistua , no ainakin maksamaan kaiken .

Soili Nurminen

Miksi länsi-vantaa jää taas

Miksi länsi-vantaa jää taas ilman. Infraa tulisi kehittää tasapuolisesti koko kaupunkiin, eikä vain hallinnollisen keskuksen tarpeita silmällä pitäen!

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu