Puheenaihe

Vantaalle on suunnitteilla pikaratikkalinja – alkaa liikennöidä ehkä vuonna 2030

Pikaratikka liikennöi Mellunkylästä Hakunilaan, Tikkurilaan ja Aviapolikseen.

Petri Niskanen

Vantaalle aiotaan rakentaa pikaratikkalinja. Suunnitelman mukaan ratikka kulkee Helsingin Mellunkylästä Hakunilaan, Tikkurilaan ja Aviapolikseen.

Vantaan kaupunginhallitus päätti viime viikon maanantaina budjetin käsittelyssä, että pikaratikalle laaditaan yleissuunnitelma yleiskaavoituksen yhteydessä.

Hanke etenee pikkuhiljaa. Vantaan apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilä arvioi, että pikaratikkalinjan rakentaminen voi alkaa aikaisintaan 2025 ja liikennöinti 2030. Vantaan keskusten kytkeminen rataverkkoon on ollut jo kauan kaavoituksen tavoite. Pikaratikka hyödyttää varsinkin Hakunilaa, joka on kehäradan myötä yhä ilman raideyhteyttä.

– Linjaus yhdistää etenkin Hakunilan metro- ja junaliikenteen verkostoihin sekä parantaa Tammiston joukkoliikennettä ja lentokentän maaliikennettä.

Hankkeen kustannusarviot ovat vielä alustavia, mutta niissä puhutaan noin 300 miljoonasta eurosta.

– Raiteiden osalta 200 miljoonaa sekä kaluston ja varikon osalta 100 miljoonaa ovat oikeaa mittakaavaa.

Kaupunki odottaa valtion rahoittavan hankkeesta 30 prosenttia. Loput kuluista menisi pääosin Helsingin ja Vantaan maksettavaksi.

– Vantaan suora osuus olisi 100 miljoonan tasoa.

Nyt selvitetään, mille teille pikaratikkareitti olisi teknisesti ja taloudellisesti järkevintä rakentaa. Yleiskaavassa on myös varaus jatkaa myöhemmin ratikkalinjaa Aviapoliksesta Myyrmäen kautta Espooseen. Lisäksi linjan voisi yhdistää Malmin pikaratikkayhteyteen Rajakylän maisemissa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Vantaan vihreät tyrmää itämetron ja esittää tilalle pikaratikkaa – tulisi metroa halvemmaksi30.9.2017 07.05
Mielipide: Tämän takia metroa pitäisi jatkaa Hakunilaan asti26.10.2017 07.05
Mielipide: Metroa pitäisi jatkaa Mellunmäestä Hakunilaan14.10.2017 08.15
Mielipide: Pikaraitiotie on vedettävä Länsimäkeen22.10.2017 07.15
Tältä näyttää Helsingin ja Espoon uusi XL-pikaratikka – paikkoja yli 250 matkustajalle8.6.2017 16.03

Kommentit (2)

Kommentit

No eikös tämä ole järkevä

No eikös tämä ole järkevä ajatus? Kaikki poikittaisliikenteen edistäminen on järkevää - siis edistäminen eikä turha rakentaminen. Koko Hakunilan alue on melkoinen pussinpesä liikenteellisesti. Työmatkaliikenteen kannalta pikaratikka tuo nopeutta ja lisävaihtoehtoja. Lähiöistä olisi järkevää saada yhteydet metro- ja/tai lähijunaverkostoon. On jo korkea aika tehdä jotain poikittaisliikkumisen sujuvoittamiseksi kaikissa pääkaupunkiseudun kaupungeissa ja tietenkin yli kaupunkien rajojen.

Sitten kustannusten mallia

Sitten kustannusten mallia otetaan länsimetrosta,raidejokerista,viidennestä ydinvoimalasta.Ydinvoimala 9 miljardia tähän asti.Länsimetro 1,25 miljardia,sitten toinen osuus niin 2,5 miljardia on palanut.Raidejokeri 400 miljoonaa,vaikka ei ole edes aloitettu hanketta.Vantaan spora olisi sitten 500 miljoonaa.Halpaa vai mitä.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu