Puheenaihe

White Thursday nietostaa junien vaihteet – VR peruu mittavasti lähiliikenteen vuoroja

Junia joutuu torstaina odottelemaan voimakkaan lumentulon takia tavallista pitempään.

Sirpa Repo

Lähijunien liikenteessä varaudutaan poikkeuksellisen runsaisiin lumisateisiin perumalla osa torstain 17. tammikuuta vuoroista jo etukäteen. HSL-liikenteessä muutokset koskevat A-, D-, K-, R- ja Y-junia.

A- ja K-junat liikennöivät 20 minuutin vuorovälillä. Molempiin juniin lisätään vaunuja normaaliin verrattuna.

Helsingin ja Turun välillä sijaitsevan rantaradan junaliikenne pyritään turvaamaan perumalla reitin Y-junat. Poikkeuksena on Karjaalta kello 5:43 lähtevä Y8570-juna, joka ajetaan myös torstaina.

Lisäksi Riihimäki–Helsinki-välillä kulkevat D-junat ja R9693-juna Helsingistä Riihimäelle kello 15:51 perutaan.

Pääkaupunkiseudun HSL-liikenteessä ajetaan noin 80 prosenttia normaaleista vuoroista.

Harvennetulla vuorovälillä VR pyrkii mahdollistamaan vaihteiden lumityöt ja varmistamaan, että muu liikenne voitaisiin ajaa aikataulussa. Kaukojunat VR pyrkii ajamaan normaalien aikataulujen mukaan.

Niin lähi- kuin kaukojunien matkustajien kannattaa tarkistaa junien aikataulut vielä ennen lähtöä. Liikenteeseen kannattaa varata malttia, sillä lisämuutoksia voi tulla.

Lue täältä miten paljon lunta torstaina tumpsahtaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kommentit (6)

Kommentit

Suomen julkiset palvelut

Suomen julkiset palvelut alkavat kohta olla sadan vuoden takaisella tasolla, paras kai hommata hevonen.

Sata vuotta sitten

Sata vuotta sitten höyryveturit ei pysähtynyt lumipyryn takia.

Sata vuotta sitten ei ehkä

Sata vuotta sitten ei ehkä vuorovälit olleet parhaimmillaan parin/muutaman minuutin luokkaa. Nythän kyse ei ole siitä etteikö kalusto kulkisi, vaan se , että vaihteet saataisiin putsattua jotta ne kääntyisi. Kääntyvät vaihteet taas mahdollistaa sen, että junat saadaan eri raiteille ja se taas mahdollistaa sen, että junia kulkee enemmän kuin 1-2 päivässä kuten 100 vuotta sitten.

No hieman hiuksienhalkomista,

No hieman hiuksienhalkomista, vaan eikö vaihteissa ole lämmitysvastukset sulana pitämistä varten (pakkaantuva lumi ehkä liikaa)? Ja eikö ne itse junatkin stoppaa joskus asemille, kun niiden paineilmajarru(säiliö)t jäätyvät?

Iltalehden jutussa ainakin

Iltalehden jutussa ainakin sanottiin, että sähkövastukset ei riitä pitämään vaihteita sulana ja puhtaana kunnon pyryssä ja tuiskussa. Normaalissa talven lumisateessa kyllä. Tuohon paineilman jöäätymiseen kaiketi tarvitsee pakkasta ja paljon ja tokko on kovin yleinen vaiva, omalle kohdalle ei ainakaan ole sattunut, että junamatkustajana olisi matkani siihen tyssännyt. Ja olipa miten oli niin minulle ei vr ole maksanut mitään, että pitäisi täällä selittää, onhan se nyt vaan selvä, että ratikkakiskot ja junakiskoilla ainakin vaihteet tukkeutuu sankalla lumisateella ja niitä ei voi samaan aikaan putsata kun on liikennettä. Se tässä oli vaan pointtina, että aina ihmiset kuittaa asiat Vr sitä vr tätä tai muuta vastaavaa, niin kai siihen liittyy ihan järkeen käypä syykin aina. Kriittisin kohta lienee Helsingin asema ja se linnunlaulun alue, siinähän noita vaihteita näyttää olevan. Pitäisi varmaan katos laittaa koko alueelle niin pysyis sulana.

Eikö Pasilasta Keravalle ole

Eikö Pasilasta Keravalle ole suora oma latu.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu