Mikko HeinoKirjoittaja on Länsiväylän päätoimittaja.

Lentorata, tunnin juna, itärata...

(PÄÄKIRJOITUS) Tammikuu on ollut raideliikenteen ulostulojen aikaa. Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä linjasi tällä viikolla Helsingin ja Turun välisen tunnin junan olevan ”ajankohtaisin infrahanke, koska sen suunnitelmat ovat valmiina ja rakentaminen voitaisiin aloittaa heti”. Mäkelän mukaan tunnin juna ”tuo kaikki radan varren paikkakunnat tiiviiksi osaksi pääkaupunkiseutua”.

Helsingissä ratahankkeiden kiireellisyys nähdään toisin. Viikkoa ennen Espoon linjausta Helsingin pormestari Jan Vapaavuori ja hänen tamperelainen virkaveljensä Lauri Lyly korostivat pääkaupungista Helsinki-Vantaalle kulkevan lentoradan ja edelleen Tampereelle vievän pääradan kolmannen raiteen olevan lähitulevaisuuden tärkein liikenneinvestointi.

Samaa mieltä ollaan myös lentokenttäkaupunki Vantaalla, jossa lentorata on kirjattu yhdeksi maan seuraavan hallituksen ykköstavoitteista. Kaupunginjohtaja Ritva Viljasen mukaan lentorata olisi saatava valmiiksi jo ennen vuotta 2035, koska etelän rataverkko ruuhkautuu ja lentorata nopeuttaisi matka-aikoja lentokentälle niin etelästä kuin pohjoisestakin kehärataan verrattuna.

Pormestari Vapaavuori on toivonut, ”ettei synny huutoäänestystä tai lobbauskilpailua” (Kauppalehti 8.11.2018). Ulostulojen perusteella toive tuntuu jäävän toiveeksi. Keskustelun ilmaherruus on ollut lentoradalla ja tunnin junalla, ja Kouvolan ja Porvoon kautta Helsinki-Vantaalle kaavailtu itärata on jäänyt sivuosaan.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin mukaan kolmea ratahanketta ei ole asetettu tärkeysjärjestykseen ja hankkeita viedään eteenpäin rinnakkain (KL 8.11.2018). Muutaman kuukauden päästä maassa on kuitenkin uusi hallitus. Kun ratahankkeet lopulta laitetaan jonoon, niin joku pettyy.

Mikko Heino

Mikko Heino

Kommentit (5)

Kommentit

Jotta asia ei olisi noin

Jotta asia ei olisi noin selkeä, kannattaa ottaa huomioon, että itäradan järkevä suuntaus ei ole välttämättä Kouvolaan vaan Kotkan, Haminan kautta Luumäelle josta onkin jo yhteydet sekä Venäjälle että Lappeenrantaan ja eteenpäin. Silloin toki Savonrataa varten pitäisi rakentaa pätkä Lahdesta Mäntyharjulle.

Jos itäradan tekisi Kouvolan

Jos itäradan tekisi Kouvolan sijaan Kotkan kautta, siitä hyötyisi Kotka ja Hamina. Jos Kouvolan kautta niin silloin koko itäsuomi Kotkasta Kajaaniin. Asioita voi katsella monella eri tavalla.

Itse asiassa Luumäen takaa on

Itse asiassa Luumäen takaa on ihan sama meneekö Helsinkiin Kotkan vai Kouvolan kautta joten sille osalle Itä-Suomea linjauksella ei ole merkitystä. Porvoon ja Kouvolan välillä ei ole sellaisia asutuskeskuksia joiden takia rataa kannattaisi tehdä. Loviisalle, Kotkalle ja Haminalle linjauksella on merkitystä. Kouvolasta on jo nyt Lahden kautta ihan säällinen yhteys pääkaupunkiseudulle. Sen sijaan savolaisten kierrättäminen Kouvolan kautta on ihan turha lenkki kun suoraan Lahden kauttakin voisi olla yhteys.

Listasta puuttuu vielä yksi

Listasta puuttuu vielä yksi keskeinen ja se on Pisara. Pisara on käytönnössä asetettu Espoon kaupunkiradan edellytyksiin, koska vasta se tekee mahdolliseksi K-junan yhdistämisen Espoon kaupunkijuniin ja toisaalta se tarvitaan jotta kaukoliikennettä mahtuis Helsingin ratapihalle nykyistä enemmän. Edellinen hallitus oli jo varsin pitkällä tämän hankkeen rahoitusneuvotteluissa. Eiköhän se tule vielä esiin sekin. Itse kannatan näitä tässä järjestyksessä. Ohituspaikat eli lisäraiteita nykyiselle rantaradalle. (parantaa Kirkkonummen suunnan nykyisten junien täsmällisyyttä pienimmällä rahalla ja nopeimmin) Pisara Espoon kaupunkirata Lentorata Tampeen suunnan nopea juna Rata Lohjalle asti Rata Lohja Turku

Oikeasti Mäkelä haluaa tunnin

Oikeasti Mäkelä haluaa tunnin junan vain siksi, että saisi kavereilleen kaavoitettua rakennusmaata. Nimittäin Histan kaava riippuu junan olemassa olosta. Histan kaavaa tungetaan kuin käärmettä pyssyyn, huolimatta eri oikeusasteiden kielteisestä kannasta.

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet