Puheenaihe

Näin sujuu auraus Helsinki-Vantaalla 49 sentin ennätyshangissa: Aura, lumilinko, sulatusauto ja kitkanmittaaja – "Tähän kaikkeen menee 11 minuuttia"

Helsinki-Vantaan lentoasema.

Arkisto/Sauvo Jylhä

Helsinki-Vantaan lentokentällä on nyt lunta eniten Uudellamaalla eli 49 senttiä. Se on kaksi- ja puolinkertaisesti pitkän ajan suurimpien lumimäärien keskiarvoon nähden, joka on noin 20 senttiä. Niin paljon lunta on yleensä vasta helmi–maaliskuussa.

– Aurattu on yötä päivää. Lunta on paljon, huokaa Helsinki-Vantaan lentoaseman apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola.

Ennätysmääristä huolimatta kenttää ei ole jouduttu sulkemaan kokonaan pahimpienkaan pyryjen aikana.

– Meillä on aina yksi kiitorata käytössä, kun toista puhdistetaan. Maailmallahan monet kentät suljetaan, kun niille tulee lunta, Noronen-Juhola toteaa.

Kiitorataa lähtee kerralla puhdistamaan kymmenen 18 metrin levyistä lumiauraa. Niitä seuraa lumilinko, joka heittää lumet 80 metrin päähän kiitoteiden väliin.

– Aurojen ja lumilingon jälkeen tulee sulatusauto, jotka levittävät kaliumformiaattiliuosta. Lopuksi tulee kitkanmittausauto, joka varmistaa aurauksen tuloksen.

– Kaikkeen tähän menee 11 minuuttia. Se on sitä suomalaista snowhow'ta, Noronen-Juhola myhäilee.

Miksi sitten lentoyhtiöt peruvat lentoja, ja vieläpä etukäteen?

– Kyllähän kentän välityskyky putoaa dramaattisesti, kun yksi kiitorata on aurauksen takia suljettu, Noronen-Juhola myöntää.

Maanantaina 28. tammikuuta Finnair perui lumipyryn takia 15 lentoa. Tiistaille peruutuksia ei ole vielä ilmoitettu, mutta lentoyhtiö varoittaa, että myöhästymiset ovat mahdollisia.

LUE MYOS: Helsinki-Vantaalla nyt huima 49 sentin lumikerros ja lisää on pian tulossa – meteorologi nostaa esiin harvinaisen tilanteen Suomessa

Lentojen perumista tapahtuu Noronen-Joholankin mielestä entistä herkemmin.

– Liikenteen määrä Helsinki–Vantaalla on kasvanut hirveästi ja kaikki on entistä tiukemmin aikataulutettua. Lentoyhtiöillä on tarvetta keventää lento-ohjelmaansa hankalissa sääoloissa.

– Myös sää tuntuu muuttuneen aiempaa hankalammin ennustettavaksi. Varsinkin nyt, kun Suomenlahti on vielä auki, sieltä voi tulla ihan millainen pyry hyvänsä.

Pyrystä puheen ollen – lentoaseman aurausten sujumisesta vastaa kunnossapitopäällikkö Pyry Pennanen.

 

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Kiitotien pinnassa pitää aina olla kesäkeli28.2.2012 10.11

Kommentit (1)

Kommentit

Se on Vammaksen PSB: plough,

Se on Vammaksen PSB: plough, sweep and blow. Maailman paras !

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu