Puheenaihe

Raidejokeri palautettiin uudelleen valmisteluun – 386 000 000 euron hinta hirvittää päättäjiä

Raidejokeri palautettiin tänään uudelleen valmisteltavaksi. Havainnekuvassa raidejokeri ylittää Kehä I:n siltaa pitkin Espoossa. 

Raidejokeri

Maanantaina koolla ollut Espoon kaupunginhallitus päätti palauttaa raidejokerin tarkennetun hankesuunnitelman uudelleen valmisteltavaksi. Valmistelua jatketaan Helsingin kanssa. 

Uuden valmistelun on tarkoitus parantaa edellytyksiä, jotta hanke voitaisiin toteuttaa esitettyä edullisemmin.

Tuoreimman arvion mukaan raidejokerin kustannukset ovat 386 miljoonaa euroa. Rahan arvon muutos huomioiden nousua Espoon ja Helsingin kolmisen vuotta sitten hyväksymän hankesuunnitelman arvioon on yli 90 miljoonaa euroa.

Uusi kustannusarvio epäilyttää sosialidemokraattien valtuustoryhmää, jonka mukaan arvio perustuu allianssin ilmoitukseen. Ryhmän mielestä oikean hinnan selvittäminen vaatisi hankkeen kilpailuttamista.

Sinisten valtuustoryhmä puolestaan haluaisi raidejokerin uuden kustannusarvion käsittelyyn heti.

Raidejokerin rakentamisen on tarkoitus alkaa kesäkuussa. Kilpailuttaminen viivästyttäisi töiden aloittamista.

Lue lisää raidejokeri-hankkeen nykytilanteesta.

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kommentit (8)

Kommentit

Ei se tuntunut hirvittävän

Ei se tuntunut hirvittävän vajaa viikko sitten kustannusten mahdollisesti edes noustessa ja koska jälleen julkisesta hankkeesta kyse, loppusumma tulee lähes tuplaantumaan... :-) - korvaahan se 550 bussilinjan ja on myös näin hyvin perusteltavissa pääkaupungin infraan.

Nimenomaan. Eihän tuo ole

Nimenomaan. Eihän tuo ole yhden bussilinjan korvaamisesta summa, eikä mikään. Pääasia, ettei valtion rahoja sotketa tähän hulluuteen senttiäkään!

Allianssimallissa puolet

Allianssimallissa puolet ylityksestä tai alituksesta maksaa/saa toteuttaja ja puolet Espoo+Helsinki.

Yhden dösälinjan

Yhden dösälinjan korvaamisesta aika kova hinta varsinkin kun automaattidösät tulevat nämä kankeat sporalinjat korvaamaan lähitulevaisuudessa. Noh jokunen kuntavirkailija saa mukavat "bonarit" rakennusfirmoilta tästäkin projektista ja veronmaksaja kuittaa laskun.

Ja kaikkein surkuhupaisinta

Ja kaikkein surkuhupaisinta koko tässä hankkeessa on se, että tuo ratikka on vielä säälittävän hidas...

Kapearaiteinen (1000 mm)

Kapearaiteinen (1000 mm) ratikka on toki perusteltu kaupunkien keskustoissa ruutukaava-alueilla, jossa ratikan pitää taipua 90 asteen kadunkulmissa. Mitä järkeä on tehdä esikaupunkialueella liikennöivää pikaratikkaa noin kapealla raideleveydellä ? Leveämmällä raideleveydellä ratikan kulku on stabiilimpaa ja sitä voidaan siten ajaa suuremmalla huippunopeudella. Maailmalla hyvin yleinen 1435 raideleveys sopii pikaratikkaan paljon paremmin. Leveämpi raideleveys myös merkitsee sitä, että maailmassa on enemmän leveäraiteisen ratikan/paikallisjunan valmistajia, joten vaunukaluston tarjpuskilpailusta tulee kireämpi kuin kaperearaiteisen kaluston tarjouskilpailusta. // Jos Tallinna tunnelista joskus tulee jotain, tuon 1435mm raideleveyden kalustolla voisi ajaa Tallinnaan ja jopa Keski-Eurooppaan :-).

Ratikka on todellakin hidas

Ratikka on todellakin hidas ja kankea sekä vaatii erikoiskalustoa pitämään raidealueet puhtaina etenkin talvisin. Ja se tuhoaa ekologisuutta. Jos HSL:n ratikkaliikenteen keskinopeus on nyt 14 kmh, niin aika paljon pitäisi vauhtia nostaa sekä pysäkkivälejä harventaa, että päästäisiin kulkijoita houkutteleviin nopeuksiin. Vantaallakin ratikkaprojekti on myös huonosti perusteltu ja sitä tunnutaan ajettavan eteenpäin puoliväkisin. On hyvä, että edes Espoon päättäjät heräsivät epäilemään Raidejokerin järkevyyttä. Pidettäköön linjavaraus vielä voimassa ja odotetaan raiteita kehittyneempiä ratkaisuja.

Huh! Vielä näyttäisi olevan

Huh! Vielä näyttäisi olevan mahdollista, että pääkaupunkiseudun pöljin hanke saadaan pysäytettyä. On täysin käsittämätöntä, ettei vastaavaa linjaa rakenneta hybridi- tai sähköbusseilla. Ällistyttävän vähän on ollut puhetta siitäkin, että räikeästi alisuorittavan ja ylihintaisen jokerihankkeen toteuttaminen nostaa väistämättä hsl:n matkalippujen hintoja, jotka jo nyt hipovat kipurajaa.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu