Puheenaihe

Kaupunginjohtaja perustelee ratamiljoonia – myös kiireelle on syynsä

LIIKENNE Lentoratahanke nytkähti maanantaina eteenpäin.

Kaupunginjohtaja Ritva Viljasen mielestä Vantaan on hyvä osoittaa, että se priorisoi lentoradan rakentamista.

Johanna Erjonsalo

Vantaan kaupunginvaltuusto päätti maanantaina, että Vantaa laittaa lentoradan suunnitteluun neljä miljoonaa euroa. Kyseessä on enimmäissumma, jolla Vantaa merkitsee hanketta varten perustettavan yhtiön osakkeita.

Lentorata on Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoterminaalin kautta pääradalle kulkeva rata. Ratayhteys jatkuisi niin kutsuttuna Suomiratana aina Tampereelle asti.

Useat vantaalaisvaltuutetut suhtautuivat suunnittelun rahoittamiseen epäillen. Valtuustosalissa kysyttiin, miksi Vantaa lähtee rahoittamaan hanketta, johon kuuluisi tulla rahat valtiolta.

Kaupunginjohtaja Ritva Viljanen vastaa, että jo 20 vuoden ajan valtiolta on valunut kustannuksia kunnille.

– Esimerkiksi vaikka valtio maksoi kehäradan rakentamisen, Vantaa rahoitti yhteensä yli 250 miljoonaa maksaneiden juna-asemien rakentamisen, muistuttaa Viljanen.

Valtuustosalissa kysyttiin myös, miksi hankeyhtiöön ollaan laittamassa rahaa niin kiireellä. Viljanen perustelee hoppua sillä, että nyt toimimalla ehditään lentoratahankkeen kanssa mukaan vielä seuraavaan EU:n isoon rahoitushakuun.

– Siinä on mahdollista saada merkittävää tukea. EU voi rahoittaa suunnittelukustannuksista jopa 50 prosenttia ja rakennuskustannuksista jopa 20 prosenttia.

Rahoitushaun lisäksi Viljanen paljastaa muita syitä kiireelle.

– Jos yleissuunnittelu aloitetaan nyt, niin rakentamaan päästään 2030-luvulla. Ennusteiden mukaan jo vuonna 2035 lentokenttäalueen liikenne on aivan tukossa.

Viljanen toteaa Suomessa olevan vireillä myös muita raidehankkeita. Vantaan on hänen mukaansa hyvä osoittaa, että se priorisoi lentoradan rakentamista.

Lentoradan hinta on ollut nousukiidossa. Liikenneviraston (nyk. Väylävirasto) vuonna 2010 tekemässä selvityksessä radan hinnaksi arvioitiin miljardi euroa. Pari kuukautta sitten tammikuun 2019 alussa lentoradan hinnaksi arvioitiin noin 2,4 miljardia euroa. Vantaan kaupunginhallituksen maanantaisen kokouksen esityslistassa Pasilasta Tampereelle kulkevan radan kokonaiskustannuksiksi arvioitiin 5,5 miljardia euroa.

Viljanen korostaa, että Vantaa on tässä vaiheessa sitoutunut olemaan mukana vain suunnittelukustannuksissa.

– Rakentamiskustannukset ovat sitä luokkaa, etteivät Vantaan rahkeet riitä niihin osallistumiseen, toteaa Viljanen.

Pelkästään ratayhteyden suunnittelun kustannukseksi arvioidaan 150 miljoonaa euroa. Hankeyhtiön ensimmäisen suunnitteluvaiheen pääomitustarpeen uskotaan olevan 30 miljoonaa euroa.

Valtiolta suunnitteluun tulee 16 miljoonaa euroa, joten muilta osakkailta tarvitaan 14 miljoonaa euroa. Tästä Vantaan kaupungin osuus on maanantaisen päätöksen mukaisesti enimmillään 4 miljoonaa euroa.

Lentorata

Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoterminaaliin kulkeva, lähinnä kaukoliikenteelle tarkoitettu raideyhteys. Yhteys jatkuisi lentoasemalta pääradalle ja edelleen Tampereelle (Suomi-rata).

Kaksiraiteinen ja noin 30 kilometriä pitkä lentorata kulkisi Vantaan alueella tunnelissa.

Toisi vaihdottomat raideliikenneyhteydet maakunnista Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Radan päätavoitteena on parantaa pääradan kapasiteettia sekä vähentää häiriöherkkyyttä erottelemalla eri nopeudella kulkevat kauko- ja lähijunat omille raiteilleen.

Valtion, Vantaan ja muiden hankkeeseen osallistuvien julkisyhteisöjen sekä EU-rahoituksen lisäksi ensimmäisen suunnitteluvaiheen jälkeen rahoittajiksi haetaan myös institutionaalisia sijoittajia.

Suomi-Rata-hankeyhtiö on tarkoitus perustaa maaliskuun 2019 loppuun mennessä.

Lentorata on huomioitu myös Vantaan vuoden 2020 yleiskaavassa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Tunnelijunaa ajava hanke etenee – Vantaalta lentoradan suunnitteluun 4 miljoonaa euroa 5.3.2019 08.28
Kaupunki haluaa junan kulkemaan tunnelissa Vantaan alla – Kaupunginjohtaja: Suunnittelulla on jo kiire2.1.2019 08.10
Lentorata maksaisi noin miljardi euroa10.3.2018 07.05
Berner uusista tunnin junista: "Rahoitus on tiukka, uusia rahoitusmuotoja pitää hakea"12.9.2018 17.45

Kommentit (10)

Kommentit

Ei uutta auringon alla

Ei uutta auringon alla Vantaalla. Demaripoliitikot tuhlaa ylisuurellisiin infrahankkeisiin, heidän grynderikaverit tienaa, kuntalaiset maksavat pk-seudun korkeimpia veroja ja kärsivät seudun korkeimmasta velka-asteesta.

Tässä kirjoituksessa ei

Tässä kirjoituksessa ei tullut esiin ainuttakaan selkeää argumenttia sen puolesta, miksi Vantaan pitäisi maksaa yli 10 % suunnittelukustannuksista. Pääradan liikenteen paranemisella saattaa olla jokin arvo, mutta jotain muutakin pitäisi saada, jotta osallistumiselle saataisiin jonkinlainen takaisinmaksu. Vantaan etuna saattaisi olla saada pari ylimääräistä pysäkkiä esim. Jumbon / Kartanonkosken alueelle. Nykyisen hankesuunnitelman valossa näyttää pahasti siltä, että hyötyjät ovat muualla ja Vantaa on vain maksumiehenä hankkeessa, jolla saattaa olla negatiivisia vaikutuksia kaupungin haluttavuudelle työpaikkojen ja asumisen osalta. Jos ajatellaan valtiotasolla, niin lentorata voi toki olla kokonaisvaltaisesti kannattava. Silloin rahojen pitäisi kuitenkin tulla kokonaisuudessaan valtiolta ja niiltä tahoilta, jotka hankkeesta oikeasti hyötyvät.

Pikkusummia, jotka me

Pikkusummia, jotka me veronmaksajat maksamme ilomielin! Tuo 4 miljoonaa euroa on vain eräänlainen narikkamaksu, jolla saa lipun olla mukana leikissä, joka toistaiseksi tarkoittaa rahan kaatamista konsulteille ja muille suunnitteluun osallistuneille. Päätös siitä, toteutetaanko lentorata vai ei, tehdään käytännössä muiden kuin Vantaan toimesta. Ja eihän tuo 2,4 miljardin "kertapaukku" ole kuin vain 75% niistä noin 3,2 miljardin euron kustannuksista, jotka etupäässä Afrikasta, Lähi-idästä ja Keski-Aasiasta Suomeen suuntautuva siirtolaisuus aiheuttaa Suomelle JOKA VUOSI.

Viljasen ei kannata vertailla

Viljasen ei kannata vertailla kehäradan asemien rakennuskustannuksiin osallistumista lainkaan lentorataan. Kehärata oli suurelta osin hanke, joka oikeasti hyödytti Vantaalaisia koska rata yhdistää Vantaan eri alueita ja luo yhteyksiä Helsingin eri osiin. Lentorata taas on hanke joka ei juurikaan palvele Vantaalaisten liikkumista. Lentoradan ainoa tarkoitus on nopeuttaa matkustamista muualta Suomesta Lentoasemalle ja Helsinkiin, tällä ei ole mitään tekemistä Vantaalaisten matkustustarpeiden kanssa, joten tämän vuoksi Vantaan ei pitäisi osallistua eurollakaan kustannuksiin.

Onkohan tuon naisen kytkökset

Onkohan tuon naisen kytkökset sinne sun tänne tutkittu? Joku hyväveliyhteisö tässäkin on pakko olla takana. Ja sitten kun on leikkiin alettu, niin seuraavaksi Vantaa kustantaa sitten kokonaisuudessaan se 30 km pitkän tunnelin, koska se kulkee Vantaan alla.

Kehärata.Lentorata.Ilmarata

Kehärata.Lentorata.Ilmarata.Pisararata.Tunninrata.Tallinnarata. Taitaa kaupunginpomo olla osakkaana joissakin hyväveliporukoiden konkurssikypsissä rakennuspuulaakeissa.

ellemme olisi mukana nämä

ellemme olisi mukana nämä samat henkilöt arvostelisivat kun vantaa ei ole mukana näkyvässä ja yrityksille erittäin tärkeässä hankkeessa

Noh noh. Kyllä

Noh noh. Kyllä miljoonapanostuksiin pitäisi löytyä vähän paremmat perustelut kuin se, että "olisi noloa jäädä pois".

Toivon, että hanke toteutuu,

Toivon, että hanke toteutuu, mutta kuten moni yllä totesi, Viljanen ei vastaa kysymykseen. Miksi jo valmiiksi pk-seudun korkeinta veroa maksavien vantaalaisten tulisi maksaa isosti hankkeesta, jotta helsinkiläiset ja tamperelaiset pääsevät nopeammin lentokentälle?

Helsingissä on sähkö

Helsingissä on sähkö kalliinpaa,perivät piiloveroa.energia ratkaisuissaan vantaa ylivoimaisesti etelä-suomen järkevin,tallinna tunneliakin suunnitellan lähteväksi vantaan kentältä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu