Puheenaihe

Vesterbackan hankkeelle takaisku – Tallinna-tunneli linjattiin kulkemaan Helsingin kautta

Peter Vesterbacka.

Arkisto / Juha Perämäki

Uudenmaan maakuntahallitus linjaa, että Tallinnan ja Helsingin välille suunniteltu tunneli voi kulkea vain Helsingin keskustan ja Pasilan kautta.

Maakuntahallitus päätti linjauksesta maanantaina. Linjaus on osa uutta Uusimaa-kaavaa, joka lähtee nyt lausunnoille.
Linjauksen mukaan junarata kulkisi Helsinki-Vantaan lentokentälle Helsingin päärautatieaseman kautta. Päätös syntyi äänin 10–5.

Maakuntahallituksen puheenjohtaja, espoolainen Markku Markkula (kok.) esitti, että kaavassa säilytetään kaikki luonnosvaiheessa olleet linjausvaihtoehdot, mutta esitys raukesi äänestyksessä.

Päätös on takaisku liikemies Peter Vesterbackan vetämälle Finest Bay Area Project -hankkeelle. Vestebacka haluaa, että Tallinna-rata linjataan kulkemaan Espoon kautta. Hanke ilmoitti viime viikolla, että se on saamassa 15 miljardin rahoituksen kiinalaiselta Touchstone Capital Partners Ltd:ltä. Summan pitäisi riittää tunnelin rakentamiseen.

Uusimaa-kaavasta on määrä tehdä lopullisen päätökset maakuntavaltuuston kokouksessa joulukuussa.

Linjausta Helsingin kautta ovat aiemmissa lausunnoissaan kannattaneet muun muassa Helsingin ja Vantaan kaupungit, HSL, liikenne- ja viestintäministeriö ja Uudenmaan ely-keskus. Helsinkiä on pidetty parenpana, sillä tunnelirata halutaan kytkeä Suomen ja Viron rataverkkoon tärkeissä solmukohdissa.

Pitääkö Tallinna-tunneli rakentaa kiinalaisella rahalla?

Ei
52% (92 ääntä)
Kyllä
48% (85 ääntä)
Ääniä yhteensä: 177

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

HS: Vesterbackan luotsaama kehitysyhtiö sai Kiinasta 15 miljardia Tallinnan-tunneliin8.3.2019 11.20
Peter Vesterbacka kiistellystä Tallinna-tunnelista: "On vain yksi hanke"4.12.2018 12.08
Peter Vesterbacka sai 100 miljoonaa Tallinna-tunneliin – kattaa alle prosentin kokonaiskuluista3.12.2018 13.57

Kommentit (7)

Kommentit

Ihmettelen hieman miksi

Ihmettelen hieman miksi ylipäätään junalla pitäisi päästä virosta suomeen, ja kun nyt jo maksetaan monelle yksityiselle taholle kulkemisesta miksi siitä pitää tehdä yhden yhtiön monopoli joka taas kerran saa määrätä hinnan kuin caruna konsanaan.

Junayhteyden rinnalle jäisi

Junayhteyden rinnalle jäisi laivayhteydet aivan kuten Ruotsin ja Tanskankin välille on jäänyt. Helsingin ja Tallinnan välillä laivayhteyksiä tarvittaisiin autojakin varten.

Kummallista, että Tallinnaan

Kummallista, että Tallinnaan ollaan suunnittelemassa sadan kilometrin mittaista tunnelia, mutta Helsingin suunitelmissa edelleen kummitteleva Pisararata on tarkoitus rakentaa maan päällä Alppipuistoon ja Eläintarhan urheilupuistoon.

Tietääksemme noihin kohtiin

Tietääksemme noihin kohtiin tulee vain lyhyet pätkät maan pinnalle. Pisararata tulee sukeltamaan kallion sisään niin lähellä päärataa kuin se vain on teknisesti mahdollista. Arvauksemme: alle 300 metriä, kaartaen loivasti pois pääradan linjasta, siis korkeintaan vain 50 metrin päähän sen reunimmaisista kiskoista. Olemme nähneet vain vilaukselta joitakin netissä julkaistuja luonnoksia.

Tietääksemme noihin kohtiin

Tietääksemme noihin kohtiin tulee vain lyhyet pätkät maan pinnalle. Pisararata tulee sukeltamaan kallion sisään niin lähellä päärataa kuin se vain on teknisesti mahdollista. Arvauksemme: alle 300 metriä, kaartaen loivasti pois pääradan linjasta, siis korkeintaan vain 50 metrin päähän sen reunimmaisista kiskoista. Olemme nähneet vain vilaukselta joitakin netissä julkaistuja luonnoksia.

Vesterbackalla tosiaan mopo

Vesterbackalla tosiaan mopo keulii aika pahasti. https://www.tekniikkatalous.fi/kaikki_uutiset/passit-peter-vesterbackan-narussa-juoksevat-suin-pain-tallinnan-tunneliin-6760746

Ehkä tuosta ei kannata repiä

Ehkä tuosta ei kannata repiä pelihousuja. Maakuntakaavoihin on ennenkin piirrelty utopistisia viivoja.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu