Puheenaihe

Robottibussi pannaan kovaan testiin Vantaalla – "Haluan huonoimmat mahdolliset olosuhteet"

TULEVAISUUS Vantaata kiinnostaa kuskittoman bussin käyttö julkisen liikenteen täydentäjänä.

Koeajelu Gacha-robottibussilla kiinnosti isoa joukkoa mediaa ja muita sidosryhmiä viime viikolla.

Johanna Erjonsalo

Suomalaisen Sensible4-yhtiön sekä japanilaisen sisustus- ja lifestyle-ketjun yhteistyössä kehittämän ”joka sään” robottibussin pilottiajot alkavat huhtikuussa Espoossa. Sen jälkeen myös Vantaan, Helsingin ja Hämeenlinnan kaupunkikuvassa näkyy sähköbussi ilman kuljettajaa.

Tarkkoja aikatauluja siitä, missä järjestyksessä pilottiajot tehdään, ei ole vielä tiedossa, mutta Vantaa toivoo aivan vuoden loppua. Testipaikkana on Kivistö, jossa viime keväänä koeajettiin Sensible4:n robottiautoa.

– Haluan huonoimmat mahdolliset olosuhteet, naurahtaa läntisen Vantaan projektijohtaja Gilbert Koskela.

Kesäolosuhteet eivät kerro sitä, miten Gachaksi nimetty bussi pärjää kurjissa sääoloissa, kuten loskassa. Siksi se pitää saada kulkemaan vaativissa säätilanteissa ja osoittamaan, että väite maailman ensimmäisestä säällä kuin säällä kulkevasta robottibussista pitää paikkansa.

Ilman kuljettajaa kulkevien bussien ongelmana on ollut, että niiden kulku voi tyssätä jopa kevyeen tihkusateeseen. Gachaa on kehittelyvaiheessa testattu useita kertoja vaikeissa sääoloissa Lapissa.

Koskela lisää, että koeajoa pitää olla vähintään kuukausi.

Japanilaisista leluautomaateista ostettavista lelukoteloista nimensä saanut Gacha saattaa muutaman vuoden päästä rullailla muun joukkoliikenteen täydentäjänä Vantaalla. Koskela maalailee tulevaisuudenkuvan siitä, miten syrjempänä asuvat kaupunkilaiset saavat sen avulla nykyistä paljon parempia joukkoliikennepalveluja.

Parannusta tuo esimerkiksi se, että yksi kuljettaja pystyy valvomaan useampia robottibusseja ja vuorovälejä voidaan lyhentää merkittävästi. Palvelutason nousu houkuttelee ihmisiä joukkoliikenteen käyttäjiksi ja saastuttava yksityisautoilu sekä ruuhkat vähenevät.

– Voidaan luopua ainakin siitä toisesta autosta, Koskela uskoo.

Hän kertoo, että esimerkiksi Hollannin Rotterdamissa robottibussi on käytössä metron ja bisnespuiston välillä.

Paljon pitää vielä kehittää ja suunnitella. Robottibussit asettavat esimerkiksi vaatimuksia kaupungille ja Väylävirastolle, sillä bussi tarvitsee tietoa muun muassa katutöistä, joista tiedon pitää kulkea nopeasti.

Suomalais-japanilaisella yhteistyöllä kehitetty Gacha-bussi esiteltiin yleisön edessä viime viikolla Helsingissä. Sensible4-yhtiö kehittää etsii nyt uusia kumppaneita sekä ”edelläkävijäkaupunkeja” yhteistyöhön. Ensi vuodeksi on suunniteltu ensimmäinen kaupallinen kokeilu valikoiduissa Euroopan kaupungeissa ja mahdollisesti muuallakin. Vuonna 2021 on suunnitelmissa aloittaa Mujin edustajan mukaan leivänpaahdinta muistuttavan Gacha-bussien teollinen tuotanto.

Oletko valmis hyppäämään robottibussin kyytiin?

Kyllä
72% (28 ääntä)
En
28% (11 ääntä)
Ääniä yhteensä: 39

Gacha-bussi

Autonomisen ajamisen sensorit: lidarit, tutkat, 360-kamera, korkean tarkkuuden gps, inertiayksikkö ja ohjaus yli 4GLTE/5G.

Suurin nopeus: 40km/h autonomisesti ajettaessa.

Voimansiirto: 4WD sähkö.

Kantama: 100+ km.

Optio nopeaan lataukseen langattomasti.

Mitat: pituus 4,5 m, leveys 2,4 m ja korkeus 2,8 m.

10 istumapaikkaa ja 6 seisomapaikkaa.

Esteetön kulku bussiin.

Bussia ympäröivät led-näytöt, joissa opasteet ja ajovalot.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Tältä näyttää Kivistön uusi robottibussi – maailmalla ainutlaatuinen bussi kulkee säässä kuin säässä31.10.2018 13.35
Kivistössä kehitetään liikenteen mullistavaa robottibussia – "Nyt on vallankumous menossa"8.5.2018 08.38
Automaattiautoilla testataan robottibussireittejä Kivistössä – toukokuussa kuka tahansa voi hypätä kyytiin7.3.2018 07.05
Helsingin kaduilla ajelee pian 2 robottibussia – ilman kuljettajaa ja ohjauspyörää14.7.2016 12.11
Robottibussien koekäyttö liikenteessä jatkuu – "Uusi reitti huomattavasti vaativampi"28.9.2016 06.10
Matkustajat voivat huristella robottiautolla Kivistössä – Testiajoilla kehitetään kotimaista robottibussia4.5.2018 11.02

Kommentit (1)

Kommentit

Hienoa! Toivottavasti

Hienoa! Toivottavasti Sensible4-yhtiö on patentoinut maailmanlaajuisesti keskeiset osat teknisistä ratkaisuistaan ja huolehtinut tietoturvastaan erityisen hyvin. Jos nämä robottibussit saavuttavat kaupallista menestystä, ne saattavat tulla nopeasti teollisuusvakoilun kohteiksi.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu