Puheenaihe

Nyt se on varmaa: HSL:n uusi vyöhykemalli voimaan 27.4.2019

JULKINEN LIIKENNE  Uudet vyöhykkeet korvaavat kuntarajoihin perustuvat lippualueet.

HSL:n joukkoliikenteen lippujen hinnoittelu muuttuu 27.4., kun uudet vyöhykkeet korvaavat kuntarajoihin perustuvat lippualueet. Sisäiset, seutu- ja lähiseutuliput jäävät historiaan, ja lippu ostetaan vyöhykkeille ABCD.

Petri Niskanen

HSL:n joukkoliikenteen lippujen hinnoittelu muuttuu 27.4., kun uudet vyöhykkeet korvaavat kuntarajoihin perustuvat lippualueet. Sisäiset, seutu- ja lähiseutuliput jäävät historiaan, ja lippu ostetaan vyöhykkeille ABCD.

Kun uudet vyöhykkeet otetaan käyttöön, kaikki voimassaolevat matkaliput muuttuvat automaattisesti vyöhykelipuiksi.

Lippu ostetaan kaikille niille vyöhykkeille, joiden kautta matka kulkee. ABC-alueella ostetaan AB-, BC- tai ABC-lippu, sillä lippuja ei myydä yksittäisille vyöhykkeille. Vyöhykkeellä D voi ostaa yhden vyöhykkeen lipun, jonka hinta on sama kuin AB- ja BC-lippujen. Lisäksi myynnissä on ABCD-, BC-, BCD- ja CD-lippuja.

Reittiopas ja HSL-sovellus näyttävät reitin lisäksi, minkä lipun reitille tarvitsee. Sovelluksessa lipun pääsee ostamaan suoraan reittihausta. Jo nyt on käytössä uusille vyöhykkeille tehty Reittiopas, josta näkee, minkä vyöhykkeiden kautta omat matkat kulkevat.
Pysäkeillä vyöhyketieto näkyy pysäkkikilvissä. Kun uudet vyöhykkeet tulevat käyttöön, kortinlukijan käyttöliittymä uudistuu ja näytöllä näkyvät vain ne liput, jotka kyseisestä lähtöpisteestä voi ostaa.

Kausiliput, joiden voimassaolo jatkuu 27.4. jälkeen, muuttuvat automaattisesti uusien vyöhykkeiden mukaisiksi. Jos uusi kausilippu ei vastaa matkustustarpeita, lipun matkustusalueen voi käydä muuttamassa palvelupisteessä kahden kuukauden ajan.

Vihreä matkakortti täytyy vaihtaa uuteen siniseen HSL-korttiin tai HSL-sovellukseen ennen huhtikuun 27. päivää, sillä vihreällä kortilla ei voi matkustaa uusilla vyöhykkeillä. Kortin vaihtaminen on maksutonta vyöhykkeiden käyttöönottoon asti. Sen jälkeen siitä peritään 6 euron käsittelymaksu. Kortteja on nyt vaihdettu reilut 850 000. HSL-kortin nettilataus tulee hsl.fi:hin vyöhykkeiden käyttöönoton jälkeen ensi syksynä.

Lisävyöhykelippu ja laajemmat matkustusalueet sujuvoittavat matkustamista

Uutuutena lippuvalikoimaan tulee lisävyöhykelippu, jolla voi edullisesti laajentaa kausilipun matkustusaluetta. Esimerkiksi AB-kausilipun haltija voi ostaa lentokentälle mennessään C-lisävyöhykelipun, jonka hinta on 2,50 euroa.

Jos kausilippu on HSL-sovelluksessa, myös lisävyöhykelippu pitää ostaa sovelluksessa. Vastaavasti HSL-kortin kausilippuun lisävyöhykelippu ostetaan kortinlukijalta HSL-kortilla.

Seutulippua vastaavan ABC-lipun käyttäjillä hinta säilyy liki ennallaan, sillä 30 vuorokauden kausilippu maksaa euron enemmän. BC- tai BCD-lippu on hyvä vaihtoehto C- tai D-vyöhykkeellä asuville, jos matka ei jatku Helsingin niemelle saakka.

Vyöhykkeiden myötä käyttöön tulee uusi alennus 70 vuotta täyttäneille. Alennus on 50 prosenttia vastaavasta aikuisten lipun hinnasta, ja sitä saa HSL-kortilla ostettavista arvo- ja lisävyöhykelipuista kaikkina päivinä klo 9–14 alkaville matkoille.

Asiakkaan pitää käydä palvelupisteessä päivittämässä asiakasryhmä HSL-kortilleen.

Eläkeläisten ja liikuntarajoitteisten alennuksen myöntämisperusteet säilyvät ennallaan, mutta alennusprosentit yhtenäistetään 50 prosenttiin. Lastenlipun ikäraja nousee 17 vuoteen.

Opiskelijoiden alennusoikeutta laajennetaan siten, että 30 vuoden ikäraja ja vaatimus opintotuki-päätöksestä poistetaan. HSL-kunnat tukevat opiskelijoiden joukkoliikennematkoja vuosittain noin 28,5 miljoonalla eurolla.

Nyt tehtävien muutosten jälkeen opiskelija-alennusta saavien joukko kasvaa. Jatkossa opiskelijat saavat kausilipuista 45 prosentin alennuksen, eikä alennusta enää myönnetä arvolipuista. Opiskelijat voivat ostaa alennushintaisia lippuja myös HSL-sovelluksella.

Tekstiviestilipun myynti päättyy 27.4. Lippu on päällekkäinen HSL-sovelluksen kertalipun kanssa.

Valtaosa nykyään käytössä olevista kännyköistä on ns. älykännyköitä, joilla voi ostaa mobiililipun. Myös ratikkalipun myynti loppuu. Jatkossa kaikki lyhyet matkat ovat samanhintaisia kaikilla vyöhykkeillä kulkuvälineestä riippumatta.

Näin liput muuttuvat karkeasti ottaen:

Helsingin sisäinen + osa Espoota ja Vantaata = AB

Espoon ja Vantaan sisäiset = BC

Seutulippu = ABC, mutta monelle riittää pelkkä BC tai AB

Kerava–Sipoo–Tuusula = D

Kirkkonummi–Siuntio = D

Lähiseutu 2 = BCD

Lähiseutu 3 = ABCD

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

HSL:n jättiuudistus ja vyöhykemalli tulevat – näin sinun lippusi hinnat muuttuvat5.6.2018 14.10

Kommentit (19)

Kommentit

Kiitos tietorikkaasta ja

Kiitos tietorikkaasta ja asiallisesta artikkelista! Lopussa oleva yhteenveto meni kuitenkin pieleen mm. AB-lipun osalta. Kuten alussa olevasta kartasta selviää, AB-lippu riittää mm. läntisen Espoon ja Helsingin, Vantaanlaakson ja Helsingin sekä Länsimäen ja Helsingin välisillä matkoilla. Lisäksi suurelle osalle nykyisin seutulipulla matkustaville ei ABC ole jatkossa se paras lippu, vaan suurelle osalle seutulipulla reissanneista BC-lippu tai AB-lippu riittävät. Selitys löytyy kartasta.

Vyöhykekartassa pitäisi

Vyöhykekartassa pitäisi Lehtisaari ja Kulosaari värittää tummemman vihreällä värillä. Lisäksi itäisimmän Helsingin (D-vyöhykkeen?) alue pitäisi värittää eri värillä kuin B- ja C-vyöhykkeet, eikä haitanne jos muutkin D-vyöhykkeen alueet saisivat oman värinsä. Näin kuskit säästyisivät meidän kaltaisten näsäviisaiden matkustajien turhilta kysymyksiltä. Huomioikaapa nämä parannukset mm busseihin kiinnitettävissä kartoissa.

Surkein uudistus ikinä

Surkein uudistus ikinä kantakaupungissa asuville! Pitää ostaa kuukauslippu jolla pääsis jonnekin hiton espooseen ja vantaalle! Siispä skujaan skurulla pummilla! Kiitti v...ti

Urputi urputi. Ratikkakyydin

Urputi urputi. Ratikkakyydin mainoslauseeksi voisi laittaa "kävellen olisit jo perillä". Kannattaa siis ottaa jalat alle, jos rahat eivät riitä.

Ei ole fyrkast kiinni vaan

Ei ole fyrkast kiinni vaan siitä et teitä skutsis födanneita/budjaavia aina jeesataan.

No pysy ihmeessä siellä

No pysy ihmeessä siellä Kalliossa, äläkä lähde mihinkään hiton Espooseen tai Vantaalle. Kas näin on vakava harmin syy ja ongelma hoidettu.

Surkein uudistus ikinä

Surkein uudistus ikinä kantakaupungissa asuville! Pitää ostaa kuukauslippu jolla pääsis jonnekin hiton espooseen ja vantaalle! Siispä skujaan skurulla pummilla! Kiitti v...ti

Faktoja C-vyöhykkeen

Faktoja C-vyöhykkeen espoolaiselle (hinnat arvolla): Uusi Espoon sisäinen lippu (BC) maksaa 2.80€ - nyt 2.20 € -> noin 27% korotus Uusi "seutulippu" ABC maksaa 4.60€ - nyt 4.20€ -> noin 10% korotus HSL:n matematiikan mukaan hinnat laskevat??? Kun tähän yhdistää metron myötä tuhotun Espoonlahden alueen linjaston, niin ei tunnu reilulta...

Näköjään Espoonlahdesta voi

Näköjään Espoonlahdesta voi matkustaa BC lipulla Itäkeskukseen, kunhan vaihtaa 550 jokeribussiin ennen A-vyöhykettä. Eiköhän tällainen porsaanreikä jollain tavalla tukita ennen uudistuksen voimaantuloa....

Miksi yleensä on A ja B

Miksi yleensä on A ja B vyöhykkeet, jos kerran kumpaakaan ei ole yksinään? Ihan idioottimainen systeemi. A voisi vallan hyvin olla juuri kuvan osoittama ydinkeskus. A-lipulla pääsisi esim. Dianapuistosta pari kolme pysäkinväliä spåralla vaikka Sokoksen eteen. Mikä ihmeen idea tuossa oikein on? Kannattaa näemmä liikkua omalla autolla, kun julkinen liikenne tehdään mahdollisimman hankalaksi. Onneksi ei tarvitse siellä enää pyöriä!

Alennuslipuissa on huomioitu

Alennuslipuissa on huomioitu lapset, opiskelijat ja ikäihmiset hienosti. Varusmiehiltä oikeus alennuksiin on HSL alueella poistunut jo pari vuotta sitten; MIKSI HEITÄ EI HUOMIOITU TÄSSÄ UUDISTUKSESSA JA PALAUTTTU OIKEUKSIA???

Ja kaikista pienituloisimmat,

Ja kaikista pienituloisimmat, eli työttömät, jäävät edelleen kokonaan ilman alennusta. Jos ei ole varaa käytä työhaastatteluissa ja kiertämässä yrityksiä työllistymistarkoituksissa, niin kai on pakko istua kotona ja syrjäytyä. Työnhaku on vain niille, joilla on siihen varaa. Muiden on pakko säästää kaloreita, jotta seuraavana päivänä voimat riittäisi edes leipäjonon asti.

höpö höpö. Alennettua

höpö höpö. Alennettua peruspäivärahaa saat kuukaudessa 741 ja tähän vielä asumistuen. Eli saat kuukaudessa tekemättä yhtään mitään (poislukien muutaman työhakemuksen ja kelan paperit täyttämällä sähköisesti) rahaa. Sähkön, vuokran(sis.vesi), kännylaskun, pakollisen kotivakuutuksen jälkeen sinulle jää n. 400€/kk. Tuolla rahasummalla kyllä ostaa sen AB lipun 59€/kk ja käy bussilla vaikka halvemmassa kaupassa (Lidl, Prisma). Miten ihmeessä luulet että opiskelijat ovat hengissä, kun saavat pienempää taloudellista tukea kuin sinä? Oletko päihteiden väärinkäyttäjä jos ei meinaa ~340€/kk riittää ruokaan?

Raitiovaunulippujen myynti

Raitiovaunulippujen myynti loppuu kokonaan. Raitiovaunulla matkustavan helsinkiläisen lipun hinta nousee 65 prosenttia 1,70 eurosta 2,80 euroon. Siinä ei auta, vaikka olisi minkälainen älykännykkä.

Vyöhykeuudistuksen yhteydessä

Vyöhykeuudistuksen yhteydessä tehtävillä hinnankorotuksilla varmistetaan, että rahat riittävät Helsingin apulaispormestari Anni Sinnemäen ja hänen hengenheimolaistensa haluamille kaupunkibulevardeille ja jokeri-ratikalle. Nyt vaalien alla Sinnemäki tietenkin pysyy piilossa lippu-uudistukseen liittyvissä asioissa. Jotta hinnankorotusten aiheuttama raivo ei kohdistuisi liiaksi Vihreisiin ja Vasemmistoliittoon, vyöhykeuudistus astuu voimaan vasta eduskuntavaalien jälkeen.

Kyllä sitä HSL:ssäkin osataan

Kyllä sitä HSL:ssäkin osataan. Jokin aika sitten HSL käytännössä ampui alas suunnitelmat jatkaa Kehä-kakkonen Hämeenlinnanväylälle. HSL:n vastaavan päällikön perustelu oli suurinpiirtein tällainen: "Kokemuksemme on, että jos rakennetaan uusi tieyhteys, se täyttyy pian autoista, joten Kehä-kakkosen jatkoa ei kannata rakentaa". Eikö pääkaupunkiseudun äänestäjillä tai edes kaupunginvaltuustoilla ole valtaa valita ammattinsa osaavia johtamaan liikennesuunnittea ja HSL:ää? Tai sitten äänestäjät ovat äänestäneet väärin? Ehkä heistä eniten veroa maksavat äänestävät kohta jaloillaan.

Onneksi on omat autot....!

Onneksi on omat autot....!

Se raha, minkä esimerkiksi

Se raha, minkä esimerkiksi Vantaa on valmis uudistukseen satsaamaan, riittää tällaiseen vyöhykeratkaisuun. Lännessä Myyrmäki ja Martinlaakso kiittää, koska Helsingin keskusta on se suunta, jonne täältä useimmat matkustavat.

Tämähän on historiallinen

Tämähän on historiallinen uudistus myös siksi, että länsi-vantaalaiset saa jotakin hyötyä. Tähän asti kaikki edut on vedetty vain ja ainoastaan Tikkurilaan, aivan kuin se olisi koko Vantaa.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu