Puheenaihe

Mielipide: Vantaan ratikka päihittäisi bussin esteettömyydessä, pysyvyydessä ja ajon tasaisuudessa

Vantaan ratikan suunnitellaan korvaavan bussilinjan 562. Ratikka kulkisi Mellunmäestä Vaaralan, Hakunilan ja Tikkurilan kautta Aviapolikseen ja lentoasemalle.

Armi Suojanen

Nimimerkki Kvesku kritisoi Vantaan ratikkahanketta ja puolsi ratikkavapaata Vantaata (VS 20.3.). Vantaa kasvaa, ja tämä kasvu halutaan ohjata vahvojen joukkoliikenneyhteyksien varaan. Tästä syystä yleiskaavaluonnoksessa on määritelty ratikan reitti, jonka varteen suuri osa uudesta asumisesta ja työpaikoista on sijoitettu, kirjoittaa Vantaan kaupungin liikenneinsinööri vastauksessaan.

Vantaan ratikalle on ennustettu matkustajamääräksi 80 000 matkustajaa vuorokaudessa vuodelle 2040. Tällöin Vantaalla on ennustettu olevan noin 312 000 asukasta ja 175 000 työpaikkaa.

Jos ainoastaan Vantaan asukkaat käyttäisivät ratikkaa, eikä kukaan enempää kuin kerran päivässä, tulisi yhden neljästä vantaalaisesta tehdä yksi ratikkamatka päivässä jotta ennuste toteutuisi.

Usein samalla välineellä tehdään myös paluumatka, jolloin ratikalla matkustavia olisi noin yksi kahdeksasta asukkaasta. Kaikki matkustajat eivät kuitenkaan ole vantaalaisia, vaan osa kulkisi ratikalla muualta Vantaalle töihin.

Matkustajaennuste perustuu yleisesti liikennemäärien ennustamisessa käytetyn ohjelmiston tuottamaan arvioon, eikä ole kenenkään oma mielipide.

Suuren osan ratikkamatkoista on ennustettu olevan lyhyitä liityntämatkoja junaan tai metroon. Myös Helsingin nykyisten ratikoiden matkoista monet on tehty vaihdolla tai kausilipulla, jolloin vuodessa ostetut 4,5 miljoonaa ratikkalippua eivät kerro kovin selvästi matkustajamääristä. Matkustajalaskureiden mukaan Helsingin ratikoilla matkusti viime vuonna 61,5 miljoonaa matkustajaa.

Vantaan ratikan vaihtoehto olisi samaa reittiä liikennöivä runkobussi.

Helsingin ja Espoon raidejokerin osalta on arvioitu runkobussin liikennöintikustannuksiksi noin 15 miljoonaa euroa vuodessa ja ratikan noin 18 miljoonaa euroa vuodessa, jolloin liikennöintikustannukset ratikalla olisivat noin 3 miljoonaa euroa suuremmat. Tämä johtuu esimerkiksi ratikoiden suuremmista hankintakustannuksista.

Vantaan ratikan osalta kustannuslaskenta valmistuu ensi syksynä, jolloin haetaan valtuustolta jatkosuunnittelupäätöstä.

Tulevaisuuden uudet liikennemuodot voivat vastata moniin liikkumistarpeisiin, mutta keskusten välillä tarvitaan suurten ihmismäärien liikuttamiseen sopivia kulkuvälineitä jatkossakin. Vantaan ratikan reitin ympärille suunnitellun asukas- ja työpaikkamäärän osalta sopiva kulkumuoto voisi olla ratikka tai tavallista suurempi bussi.

Pienemmät kulkuvälineet eivät riitä ja suuremmat (kuten juna ja metro) ovat huomattavasti kalliimpia rakentaa. Suurimpina ratikan etuina nähdään bussiin verrattuna matkustajakapasiteetin lisäksi ratikkalinjan pysyvyys ja ajon tasaisuus sekä esteettömyys.

Vantaanlaakson Lidlin suunnitelmien johdosta on nähty tarpeelliseksi rakentaa Hämeenlinnanväylän itäpuoleisten ramppien päähän liikennevalot, jotka myös parantavat kävely-ylitysten turvallisuutta.

Tästä syystä tulee myös rakentaa yksi lyhyt lisäkaista Martinlaaksontielle. Noin vuonna 2040 liikennemäärät ovat saattaneet kasvaa alueella niin paljon, että nykyiselle kiertoliittymälle tulee tehdä parannustoimia.

Täysin näihin suunnitelmiin liittymättä Hämeenlinnanväylän varren pyörätietä on suunniteltu tulevaisuudessa parannettavan laadukkaaksi pyöräilyn baanaksi, jolloin väylän varteen rakennettaisiin pyörätie nykyisen mutkittelevan reitin vaihtoehdoksi.

Yhtäkään pyörätietä ei aiota alueelta poistaa, ja Vetokankaalle pääsee jatkossa ulkoilemaan kuten nytkin.

Tiina Hulkko 29 Liikenneinsinööri 29Vantaan kaupunki

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kommentit (1)

Kommentit

Mukava huomata, että

Mukava huomata, että liikenneinsinööri Hulkko on lukenut kirjoitukseni ja kommentoikin sitä. Vantaan matkustajaluvut tulevaisuuden ratikassa eivät edelleenkään tunnu uskottavilta, kun HSL:n 14 linjalla, 809 lähdöllä 117 vaunun voimalla kulki 60,2 matkustajaa viime vuonna. Pari vuotta aiemmin luku oli alle 50 miljoonaa. Jos Vantaan linjalla olisi 10 minuutin vuoroväli, kulkisi siellä 120 vuoroa vuorokaudessa. Kyllä jäätäisiin reilusti alle 29 miljoonan matkustajan määrästä vuosittain. Pysyvyys ei välttämättä olekaan ratikan hyvä puoli. Kaavoitusta joudutaan suunnittelemaan vahvasti raitiotien sijainnin ehdoilla. Työpaikkojen ja asumisen kehitystä on vaikea ennustaa. Siksi joustavat ratkaisut olisivat ympäristön kannalta parhaimpia ja myös kustannustehokkaampia. Ihmisten käyttäytymistä ei voida kaavoituksella loputtomiin ohjata. Tästä ovat huonoina esimerkkeinä Kivistö ja Helsingissä Jätkäsaari. Liikenne on sumputettu ja lapsiperheiden elämästä sekä sosiaalisesta kanssakäymisestä on tehty vaikeaa. Vantaan autokanta on kasvanut nopeimmin pääkaupunkiseudulla, joten siitäkin voisi jotain päätellä. Lasten ja nuorten harrastukset ovat harvoin nykyisellä joukkoliikenteellä saavutettavissa, eikä suurikapasiteettinen ratikka ole siihen ratkaisu. Pyöräily- ja ulkoilureittien sijoittaminen liikenteen valtaväylien välittömään läheisyyteen on ihmisten terveydelle erittäin vaarallista. Sen voi havaita kuka hyvänsä näinä päivinä kun pyöräilykausi alkaa. Ruskeanharmaa saaste, asvalttipöly, typen oksidit ja häkä leijuvat noin 100 metriä väylien molemmin puolin. Silloin ei pyöräilyteillä ole turvallista kulkea ilman hengityssuojainta. Lidlin tulo Vantaanlaaksoon tulee sumputtamaan liikenteen pahasti. Onko laskettu realistisesti kuinka monta autoa mahtuu Hämeenlinnantien ramppiin seisomaan punaisiin valoihin odottamaan, jotta Martin- ja Vantaanlaakson liikenne pääsee kulkemaan vihreällä. Ei liene mahdotonta, että ruuhka-aikoina Hämeenlinnantien oikean kaistan liikenne pysähtyy, eivätkä ketjukolaritkaan ole poissuljettuja. Ja lopuksi, saiko kaupunki liiketontista hinnan, joka täysin korvaa mittavien liikennejärjestelyjen kustannukset. Ellei saanut, niin se voidaan tulkita jopa kaupan kilpailua vääristäväksi tueksi.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu