Puheenaihe

Tuore selvitys teilaa Pietarin-radan oikomisen – johtuu kahdesta syystä

Haaveiltu itärata parantaisi tehokkaimmin porvoolaisten yhteyksiä. Muille radanvarren kaupungeille hyödyt olisivat pienemmät.

sauvo Jylhä

Uusi itärata Helsingistä Pietariin lyhentäisi matkustusaikoja vain maltillisesti eikä investointi olisi nykynäkymin kannattava. Tämä ilmenee tuoreesta Itärata-selvityksestä.

Itäradasta on haaveiltu uutta yhteyttä Itä-Suomesta Kouvolan ja Porvoon kautta Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Se parantaisi liikenneyhteyksiä eteläisen ja itäisen Suomen sekä Helsingin ja Pietarin välillä.

Itärata eli Lentorata–Porvoo–Kouvola-rata olisi uusi 106 kilometriä pitkä rataosuus. Se erkaantuisi lentoradasta Keravan pohjoispuolella Kytömaalla lentoradan tunneliosuudella ja liittyisi nykyiseen raiteeseen Kouvolan länsipuolella Korian seisakkeella.

Matka Helsingistä Kouvolaan lyhenisi noin 27 kilometriä verrattuna nykyiseen Lahden kautta kulkevaan rataan.

Itärata-selvitys perustuu tilanteeseen, jossa lentorata on toteutettu. Lentorata on Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta pääradalle suunniteltu rata. Alustavien arvioiden mukaan lentorataa voitaisiin operoida mahdollisesti jo 2030-luvun alkuun mennessä.

Väyläviraston arvion mukaan matka-aika Helsinki-Vantaan lentoaseman ja Kouvolan välillä olisi lyhin, jos lento- ja itärataa liikuttaisiin suurnopeusjunilla. Nopeusrajoituksella 220 kilometriä tunnissa Helsingin ja Kouvolan välinen matka-aika lyhenisi 13 minuuttia. Nopeusrajoituksella 300 kilometriä tunnissa matka-aikasäästö olisi 19 minuuttia.

Uuden itäradan arvioidaan lisäävän kotimaisia matkustajamääriä yhdeksän prosenttia. Lisäksi kasvua tulisi Pietarin suunnalta.

Väyläviraston alustavan arvion mukaan uuden rataosan kustannukset olisivat 1,7 miljardia euroa. Tällä hetkellä käytettävissä olevan tiedon mukaan hanke ei olisi kokonaistataloudellisesti kannattava.

Työmatkaliikenteen kannalta merkittävimmät vaikutukset itärata toisi Porvoon alueelle. Matka Porvoosta Helsinkiin uutta rataa myöten kestäisi noin puoli tuntia, kun se on nykyisin bussilla tunnin luokkaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Asiantuntijalta yllättävä näkemys: Tunnin juna Tampereelle onnistuu ilman lisäraiteita ja säästää jopa miljardeja – "Raiteilla on vapaata kapasiteettia 87 prosenttia"15.3.2019 06.45
Raidejokeri palautettiin uudelleen valmisteluun – 386 000 000 euron hinta hirvittää päättäjiä4.3.2019 18.31

Kommentit (4)

Kommentit

Itärata Kouvolaan on

Itärata Kouvolaan on omituinen keksintö. Oikeammin sen tulisi kulkea suoraan Helsingistä Porvoon, Loviisan kautta Kotkaan ja sieltä Vainikkalan kautta Venäjälle. Lentoaseman siihen voisi kytkeä niin, että junat lähtisivät Seutulasta ja kiertäisivät Helsingin kautta itään. Etelä- ja Pohjois-Karjalaan voitaisi rakentaa yhteys Hamina - Lappeenranta (~Luumäki). Sen lisäksi tarvittaisi Lahti - Mikkeli(~Mäntyharju) -yhteys Savonradalle. Sillloin matka-ajat oikeasti lyhenisivät. Tosin kiskoja ja sähköjohtoja pitäisi vetää enemmän mutta infrastruktuurirakentaminen on erityisen työllistävää. Ja tässä tapauksessa kääntäisi nimenomaan taantuvia seutuja nousuun.

Eikähän Porvoo olisi

Eikähän Porvoo olisi helpoimta hoitaa jatkamalla metroa itään. Sehän olisi kuitenkin vain henkilöliikennettä. Mittä ulee Itä-Suomeen, eiköhän riittäisi uuden radanpätkän rakentaminen Heinolan ja Mäntyharjun välille. Vai onko Lahti-Heinola väli niin hionokumytinen, että ppitäisi rakentaa koko Lagti-Mämtyharju väli kokonaan uudelleen. Joka tapauksessa Mikkelistä pääsisi Lahden kautta Helsinkkin ja tavaraliikenne Vuosaareen.

Lahti-Heinola -väli on

Lahti-Heinola -väli on todellakin huonossa kunnossa. Sillä ei Pendolinot aja edes nykyistä nopeuttaan n. 200 km/h kun nopeusrajoitus on 60 km/h. Eikä rataa ole sähköistetty. Oikeasti radan tulisi olla sopiva vähintäänkin yli 300 km/h nopeuksille ja lisäksi sillä tulisi olla kahdet raiteet. Todella hyvien yhteyksien saamiseksi Savonratakin pitäisi modernisoida Mäntyharjusta pohjoiseen, ainakin Kuopioon saakka.

joka työpäivä tuhansia autoja

joka työpäivä tuhansia autoja Porvoo-Helsinki välillä saastuttamassa luontoa/ilmaa.ilman helsingin(kokoomuksen/vihreiden) raha politiikkaa välillä olisi ollut jo kauan jonkinlainen juna/metro .

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat