Puheenaihe

Asuntoalan ammattilainen havahtui: Martinlaakso kiinnostaa, Kivistö ei

ALUEET   Kivistössä sijaitsevasta yksiöstä kiinnostui kolme, vastaavan asunnon Martinlaaksosta olisi halunnut 30 vuokralaista. 

Mari Fennander sanoo Kivistössä olevan paljon kivoja uusia asuntoja. Hän kuitenkin tietää erityisesti lapsiperheiden kärsivän siitä, ettei alueella ole palveluja. 

Tiina Örn

Kivistössä oli tänä keväänä tarjolla vuokrakodiksi uusi aseman vieressä sijaitseva yksiö. Saman rakentajan tekemiä täysin vastaava uusi yksiö oli tarjolla myös Martinlaaksossa. Kivistön yksiöstä kiinnostui kolme hakijaa, Martinlaakson yksiöstä noin 30 hakijaa. 

Tapahtuneesta kertoo Jukka Haikala, joka on  asuntosijoittamisen ammattilainen ja katsoo Vantaan alueiden kehitystä vetovoimavinkkelistä. Mainitut asunnot ovat hänen yhtiönsä omistuksessa. 

Vielä viime syksynä tilanne oli Haikalan mukaan aivan eri. 
– Kivistön suosio oli silloin vuokralaisten keskuudessa suurempaa kuin minkään muun alueen koskaan meidän yhtiömme asuntosijoittamisen historiassa. Nyt vuokralaiset eivät ole kiinnostuneet samaan pihapiiriin tulevista asunnoista.  

Haikalalla on oma arvionsa syistä, jotka ovat johtaneet Kivistön suosion laskuun. 
– Luvatusta kauppakeskuksesta ei ole tehty vieläkään päätöstä. Palvelurakenne on Kivistössä todella huono. 

Toiseksi syyksi Haikala arvelee HSL:n vyöhykeuudistusta. Martinlaakso kuuluu B-vyöhykkeeseen, Kivistö on puolestaan vyöhykkeellä C. 
–  Arabianrannasta Martinlaaksoon muuttava vuokralainen totesi ettei halua muuttaa c-vyöhykkeelle, koska silloin työmatkan hinta kallistuisi.  

Vantaan Habita oy:n toimitusjohtaja Santeri Mäkinen pohtii Kivistön asuntojen arvon kehittymistä. 
– Kivistön asuntojen arvossa on ollut sisäänrakennettuna oletus siitä, että alueelle tulee kauppakeskus, muotoilee Mäkinen. 

Hän lisää, että alueelle ollaan edelleen rakentamassa paljon uutta. 
– Hintataso pysynee vakaana. 

Mäkinen pohtii vyöhykeuudistuksen koskettavan erityisesti vuokramarkkinoita.  
– Onhan vuokralaisen silmiin kohde sitä kiinnostavampi mitä halvemmalla sieltä pääsee liikkumaan esimerkiksi Helsingin keskustaan.

Kaupunginvaltuutettu Jenni Chen-Ye (kok.) teki huhtikuun alussa valtuustoaloitteen, jossa vaaditaan Kivistöön palveluja. Aloitteen allekirjoitti Chen-Yenin lisäksi 42 valtuutettua. 

Itsekin Kivistössä asuva Chen-Ye muistuttaa kivistöläisten lähimmän apteekin ja terveysaseman sijaitsevan Martinlaaksossa. 
– Isoissa marketeissa käymme Jumbossa. Auto on Kivistössä välttämätön. 

 

"Kivistössä on ilmassa epäarvoisuuden kokemusta"

Kivistössä työasioissa liikkuva Mari Fennander kertoo vyöhykeuudistuksen synnyttäneen keskustelua.
– Kivistössä on ilmassa epäarvoisuuden kokemusta. Olen ymmärtänyt, että sama tilanne on Tikkurilassa, joka myös kuuluu c-vyöhykkeeseen. 

Fennarder lisää liikkumisen hinnan olevan yksi niistä asioista, jotka painavat silloin jos talous on tiukalla.  
Kivistön taakkana on Fennanderin mukaan myös pula palveluista. On jo yleisesti tiedossa, ettei alueella ole riittävästi palveluja. 
– Lapsiperheet kaipaavat terveysasemaa, isompia kauppoja ja apteekkia. Vähitellen Kivistöä aletaan karttaa.

Vyöhykerajan erottamat

Uudet vyöhykkeet korvaavat kuntarajoihin perustuvat lippualueet HSL:n joukkoliikenteessä 27.4.
Lippu ostetaan jatkossa vyöhykkeille ABCD.
Vantaalla esimerkiksi Kivistöstä Helsingin keskustaan matkaava tarvitsee lipun ABC, Martinlaaksosta pääsee Helsinkiin AB-lipulla. 
HSL-kortilla 30 vuorokauden AB-lippu maksaa 59,70 euroa ja ABC-lippu 107,50 euroa. 
www.hsl.fi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Kaupunki halusi Kivistöön kohtuuhintaisia asuntoja – neliöhinnaksi tulikin lähes 5 000 euroa2.2.2019 07.45
Yritykset haluavat pienentää Kivistön kauppakeskuksen aloitusta – Vantaa on pettynyt tilanteeseen: "Ei se ilahduta tippaakaan"20.12.2018 07.20
Kivistön lapsimäärä kasvaa – Puu-Kivistöön suunnitellaan nyt uutta päiväkotia18.12.2018 10.09
Kivistöön suunniteltu kauppakeskus kyntää vaikeuksissa: Rahaa ei löydy – suunnitelmaa kutistettiin14.12.2018 12.04

Kommentit (11)

Kommentit

Alusta asti on tuntunut

Alusta asti on tuntunut täysin utopistisilta koko Kivistön suunnitelmat. On luotu kuvaa siitä, että Kivistöön lähdetään esimerkiksi Myyrmäestä ostoksille junalla. Tämän suunnitelman jokainen myyrmäkeläinen olisi voinut torjua toteamalla, ettei kukaan lähde raahaamaan päivittäistavaroitaan junalla Kivistöstä. Täältä suunta on Kaareen, Jumboon ja Isoon omenaan ja jatkossa Triplaan. Vantaa ei ole yksikeskuksinen kaupunki. Täältä lännestä ei juuri koskaan käydä lentokenttää kauempana, vaan suunta on Helsinkiin tai Espooseen päin. Kivistön asujamisto on liian pieni suurelle kauppakeskukselle, joten katteettomat lupaukset tietenkin harmittavat sinne muuttaneita. Mitä tulee matkalippujen hintoihin, niin Vantaa eivätkä muutkaan pääkaupunkiseudun kunnat ole halukkaita maksamaan enemmän halvemmasta joukkoliikenteestä seuraavalle vyöhykkeelle. Täällä Myyrmäessä voimme iloita uudistuksesta ja ilmeisesti se on vilkastuttanut myös asuntomarkkinoita.

Naulan kantaan! Jos aikoinaan

Naulan kantaan! Jos aikoinaan olisi Martinlaakson radan ja Kehä-kolmosen rakentamisen aikoihin harrastettu kunnollista seudullista yhteistyötä ja laadittu asiallinen seutukaava, olisi voitu luoda järkevästi suunniteltu kaupunkimainen asutus Myyrmäen - Klaukkalan seudulle. Silloin siellä oli vielä runsaasti rakentamatonta maata, niin että suurinpiirtein Tikkurilan suuruinen kaupungin keskusta olisi voitu rakentaa lähelle Kehä-kolmosta ja Hämeenlinnanväylää. Riittävän suureksi kasvettuaan siitä olisi voitu luoda kunnollinen liike-, liikenne ja hallintokeskus "Länsi-Vantaan kaupungille", jonka alue olisi aikojen saatossa voinut kasvaa käsittämään suurimman osan Nurmijärven kunnasta, ehkä myös luoteisia osia Helsingistä (Kannelmäki, Malminkartano ym). Nyt tuollaisen "oikean kaupungin" luominen taitaa olla liian myöhäistä, joten Ylästön ja Aviapoliksen länsipuolella olevien kaupunginosien hallinto ja liikenne saataneen riittävän hyvin toimivaksi vain liittämällä Vantaan kaupunki tai sen länsiosa Helsinkiin. Toki liikenteen toimivaksi saaminen vaatisi täysremonttia Helsingin liikennesuunnittelussa ja ylimmässä johdossa, niin että Kehä-kakkosta päästään jatkamaan koillisen suuntaan ja kaupunkibulevardi-hankkeet voidaan peruuttaa.

Lentomelualueet rajaavat

Lentomelualueet rajaavat rakentamista läntisellä Vantaalla riippumatta siitä, mihin kuntaan alue kuuluu. Helsinki on valinnut linjakseen autoilun haittaamisen kaikin mahdollisin tavoin samalla, kun lähiöt näivetetään palveluiden puutteeseen. Ei kiitos liitokselle moisen naapurin kanssa.

Olet tainnut luoda ihan itse

Olet tainnut luoda ihan itse tuon kuvan "päänsisäisesti". Tuskinpa kukaan Kivistön kauppakeskusta suunnitellut on olettanut myyrmäkeläisten suuntaavan Kivistöön, kun siellä on jo ennestään oma keskus. Sen sijaan Kivistön kerrostaloalueiden väestön (nykyinen suunnitelma n. 45 000 asukkaalle) ja osin Klaukkalaan autoilevien voisi kuvitella asioivan siellä. Pitäisi riittää ihan kohtuullisen isolle kauppakeskukselle, kun sinne pääsee kätevästi autollakin. Mitä tulee jutun huomioon vuokratasoista, niin kyllähän se väkisinkin vaikuttaa vuokraan, paljonko kulkeminen maksaa. Siksi itsellänikin sijoitusasunnot ovat muualla vaikka itse asun Kivistössä. Toisaalta täällä on nytkin tarjolla ylipäätään aivan erilainen määrä uusia asuntoja kuin Martsarissa, jossa kaikki helpot täydennyskohteet on pian rakennettu.

Johan vedettiin pitkälle

Johan vedettiin pitkälle menevät johtopäätökset siitä, että lippu-uudistus on syypää tähän hillittömään ongelmaan. Eikö ongelma ole siinä, että 33 ihmistä kävi katsomassa yksiöitä, 2 sai kodin, 31 jäi ilman? 1600-luvulla oli paikka nimeltään Martinkylä... arvatkaapa minkä niminen lähiö siihen v.1968 alkaen rakennettiin? Kivistöön rakennettiin rukoushuoneyhdistyksen kirkko v.1967, eikä siellä sitten muuta ollutkaan ennen tätä uutta rataa ja uusia kerrostaloja. Kaikki tulee aikanaan. Koulut, kaupat ja muut tarvittavat. Juna tuo ja vie sinne, mistä kauppoja ja palveluja löytyy. Yksiöön tuskin suurta lapsiperhettä muutti, joten mikä tässä oikein on ongelma?

Voit tutustua Vantaan

Voit tutustua Vantaan kaupungin suunnitelmiin Kivistön kauppakeskuksen ajatelluista asiakasvirroista, jossa lähiarea on Kivistön seutu ja laajempi asiakasarea on piirretty käsitäämään sekä Nurmijärven että Myyrmäen. Oli näet ajateltu, että Kivistön ostoskeskuksesta tulee niin suuri ja monipuolinen, ettei sellaisia palveluja Myyrmannissa ole. Nyt vain näyttää kuitenkin siltä, että liikekeskus kutistuu supermarketiksi, kun Kivistön asukasmäärä ei riitä ja etelämmäksi on nousemassa Tripla. Olet oikeassa, että asunnon ostoon ja vuokraukseen vaikuttavat merkittävästi matkojen hinnat.

Mihin Myyrmäkeläiset

Mihin Myyrmäkeläiset tarvisivat Kivistön ostoskeskusta? Mannista löytyy päivittäistavarakaupat, ja harvoin mitään erikoisliikkeitä tarvitaan. Suunta on väärä, joten jos jotain erityistä tarvitsee, lähtee tietenkin Hesan keskustaan. Rollaattoreilla kulkeva vanhusväestö ei ruuan ja vaatteiden lisäksi juuri muuta shoppaile.

Tosiasiassa hyvin harva

Tosiasiassa hyvin harva lähtee Hesan keskustaan. Mitään sen luotaantyötävämpää, hitaammin saatutettavaa ja hitaampaa asiointipaikkaa ei ole, kuin Helsingin keskustassa ympäriinsä juoksentelu.

Keskustelua käydään "kysynnän

Keskustelua käydään "kysynnän ja asukkaiden puutteesta", koska totuus on kiusallinen rakennusliikkeelle ja johtaville virkamiehille. Asiahan on niin, että julkisuudessa olleilla tiedoilla, joiden mukaan suuri osa kauppakeskuksen pinta-alasta on jo vuokrattu (päivittäistavarakaupan suuryksiköt, Vantaan kaupunki), hanke olisi jo lähtenyt liikkeelle, jollei sopimus sallisi maksutonta vetkuttelua. Joku hölmö sen on hyväksynyt, ja rakennusliike vedättää nyt katteet tappiin herkuttelemalla vuokrausasteen aivan tappiin. Vai onko joku täällä todella niin naiivi, että ajattelee Triplan ja Redin tulleen Skanskalle yllätyksenä? Nehän on olleet tiedossa jo aiesopimushetkellä.

Sanoisin, että ihan pieni ei

Sanoisin, että ihan pieni ei ole myöskään sen vaikutus Kivistössä, että siellä on yritetty tehdä autoilusta mahdollisimman vaikeaa ja pysäköinnistä kallista. Ei kiinnostaisi todellakaan muuttaa tuollaiselle tukitulle alueelle.

Pysäköinti on tosiaan ongelma

Pysäköinti on tosiaan ongelma. Eipä tule hirveämmin asioitua aseman lähellä olevissa liikkeissä autokyydillä vaan pelkästään jalan. Pysäköinnin tukkoisuuteen löytyy julkisuudessa olevan parkkipaikkamitoituksen ohella pari muutakin syytä. Ensinnäkin alueella on valtava määrä asuntoja rakenteilla samanaikaisesti ja niitä rakentavienkin pitää saada autonsa jonnekin. Toisekseen viivästyneeseen ostoskeskukseen olisi tullut valtava määrä parkkipaikkoja, jotka olisivat olleet satunnaisten vierailijoiden käytettävissä.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat