Puheenaihe

Mielipide: Vantaalle tarvitaan kaksi ratikkalinjaa – "Yksinkertaisinta ja halvinta"

Voisi myös miettiä, onko tämä suunniteltu raideliikenne ollenkaan tarpeen, pohtii kirjoittaja mielipidekirjoituksessaan.

Johanna Erjonsalo

Yksinkertaisinta ja halvinta olisi tehdä kaksi ratikkalinjaa. Toinen Mellunmäestä Tikkurilan aseman itäpuolelle ja toinen sen länsipuolelle esimerkiksi leveää Asematietä pitkin lentoasemalle, kirjoittaja ehdottaa.

Vantaan kaupunki suunnittelee raitiotielinjaa Mellunmäestä Hakunilan, Tikkurilan, Jumbon ja Aviapoliksen kautta lentoasemalle. Ongelmana on Tikkurila, koska raitiotien pitäisi alittaa rautatieasema (ehkä sen kaikki kuusi raidetta) ja ykkösvaihtoehdossa kulkea Ratakujan kautta.

Ratakujan kautta kulkeva linja on todettu haastavaksi, siis vaikeaksi. Karttaa katsoessa se tuntuu luontevalta, mutta miten taataan sen varren asukkaiden, asiakkaiden ja muiden kulkijoiden turvallinen kulku?

Entä miten varmistetaan kadun varren talojen kestävyys ilman vaurioita ja asukkaiden turvallisuus hätätilanteissa?

Katu on kapea. Hiukan liian kapea jo nyt, koska sen varrelta ajetaan Tikkuparkkiin, jossa on kolme kerrosta maan alla ja viisi yläpuolella. Kumpaankin vilkas liikenne. Pysäköintitalo on iso. Ja edempänä Kirjastopuiston alla, suunnitellun ratikkalinjan alla, on toinen parkkihalli. Sen alittaminen vasta pulma onkin.

Ratakujan asukkaat ja sen varren asunto-osakeyhtiöt ovat valittaneet suunnitelmasta kaupungille.

On kai ajateltu raitiotien rakentamista kaivamalla kadut ja puisto auki 10 metrin syvyydeltä ja sitten kattamalla betonilla. Sehän ei riitä eikä ole mahdollista puiston eteläpäässä maanalaisen parkkihallin vuoksi. Ehkä pohjoisin siipi kaupungintalostakin pitäisi purkaa ja ainakin repiä auki juuri valmiiksi saatu hieno Kirjastopuisto.

Parempi vaihtoehto olisi viedä ratikka 30 metrin syvyyteen tunneliin kuin metro. Metrojen rakentajat tietävät, että tunnelin poraaminen on halvempaa kuin tehdä betonikate niin kuin ainakin Ratakujan kohdalla on suunniteltu. Betonitunnelin kai pitäisi jatkua Kielotielle asti, missä noustaisiin pintaan. Toinen vaihtoehto on linjata raitiotie pohjoisemmaksi Valkoisenlähteentielle. Sitä kautta pääsisi hyvin urheilukeskuksiin. Sen huono puoli olisi, että se ei kulkisi ihan Tikkurilan keskustan kautta.

Yksinkertaisinta ja halvinta olisi tehdä kaksi ratikkalinjaa. Toinen Mellunmäestä Tikkurilan aseman itäpuolelle ja toinen sen länsipuolelle esimerkiksi leveää Asematietä pitkin lentoasemalle. Toinen ratikka voisi olla nimeltään I niin kuin itä ja toinen L niin kuin länsi.

Voisi myös miettiä, onko tämä suunniteltu raideliikenne ollenkaan tarpeen. Ehkä. Se lisäisi julkisen liikenteen monipuolisuutta ja olisi hienoa. Raitiovaunujen väristä kansa voisi äänestää ellei kaupunginhallitus tai -valtuusto sitä päättäisi.

Jouni Tarjamo

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Ratikan paras reitti Tikkurilan aseman ohi kulkee tunnelissa – Se on kallein ja vaikein toteuttaa10.11.2018 07.10
Ratikkalinja uhkaa Vaaralan maamerkkiä – "Tää on niin mun tuuria!"6.12.2018 07.55
Mielipide: Vantaan ratikka päihittäisi bussin esteettömyydessä, pysyvyydessä ja ajon tasaisuudessa28.3.2019 07.05

Kommentit (6)

Kommentit

Ja länsi-Vantaa ei vaihteeksi

Ja länsi-Vantaa ei vaihteeksi tarvitse mitään? Ei ratikkalinjaa, ei kunnallisia terveyspalveluita, ei poliisia, ei TE-toimistoa... Mielestäni oikein hyvä ratikkalinja olisi sellainen, joka kulkisi Myyrmäestä Jumbon kauppakeskuksen kautta Peijaksen sairaalaan. Vuoroväli 10 min, yötä päivää.

Juuri näin! Kaikki aina itään

Juuri näin! Kaikki aina itään. Missä on esim. Kivistön palvelut? Ensin itketään, ettei Vantaalle muuta uusia veronmaksajia mutta sitten, kun muuttaa heille ei ole palveluja. Itä-Vantaalle kyllä muutetaan myös mutta sinne muuttaa veroja maksamattomia, joiden kustannuksen me muut maksamme. Heitäkö nyt aletaan helliä jopa omalla ratikalla? Tikkurilaa ei ole koskaan suunniteltu kaupungin keskustaksi ja väkisin tekemällä siitä ei ns. keskustaa synny, ei edes ratikalla.

Minä jo ajattelin, että kun

Minä jo ajattelin, että kun valtakunnallisen Kehä 3:sen maksaminen Vantaalla loppuu, niin lopultakin voidaan tarjota asukkaille Helsingin ja Espoon tasoiset palvelut pääkaupunkiseudun korkeimmalla veroäyrillä, mutta ei! Ensin rakennetaan kerrostalo kiinni toisiinsa ja sitten ruvetaan alle kaivamaan tunnelia tai jos se osoittautuu mahdottomaksi, niin ei kun kaksi raitiolinjaa ja tietenkin kumpikin Tikkurilaan. Espoo kertoo strategiassaan, että kaupunki kehittää kaikkia aluekeskuksiaan tasapuolisesti. Vantaalla kuvitellaan, että siellä, missä virkamiehet ja valtuutetut istuvat on kaupungin keskus, vaikka puolet asukkaista ei edes käy Tikkurilassa. Länsi-vantaalaisilla on vain iloisen veronmaksajan osa. Alueen kehittäminen on jäänyt pelkäksi asuntorakentamiseksi. Ehdotan, että ratikoista luovutaan ja ryhdytään kehittämään Vantaasta monikeskuksista kaupunkia, jossa tarjotaan Helsingin malliin ilmainen terveydenhoito ja jos terveyskeskus ei vedä, niin palveluseteli annetaan yksityiselle ja Espoon tapaan enemmän oppitunteja peruskouluun ja ilmainen esiopetus myös 5- vuotiaille. Tavallisen vantaalaisen eikä varsinkaan länsivantaalaisen vuoro taida tulla tässä kaupungissa koskaan. Kaupungin virkamiehethän asuvatkin jo lähes kaikki ympäryskunnissa.

Joskohan voisi Vantaakin

Joskohan voisi Vantaakin lopettaa sen älyttömän tarpeettoman rakentamisen jo? Onko Vantaalla liikaa euroja kun täytyy tällaiseenkin uskomattomia summia pistää rahaa, vaikka hanke on täysin turha ja tarpeeton? No, Vantaahan säästää silläkin, ettei täällä käytännössä kukaan saa esim. Omaishoidon tukea kun ovat mielivaltaisesti vetäneet sellaiset kriteerit, etteivät kriteerit täyty kuin hengityskone-potilaalla. Mutta turhanpäiväisiin hankkeisiin, kuten esim. Hakunilan urheilupuiston lähettyville kaunista luontoa pilaamaan kuntoiluhökötys - tämänkin sai helposti hylkäämällä parin perheen omaishoidon tuki -hakemus. Kyllä, muuttoa tehdään naapuriinkuntaan takaisin!

Olisin lähtökohtasesti sitä

Olisin lähtökohtasesti sitä mieltä, että koko ratikkalinjaa ei tarvita mihinkään.

Vantaan keinotekoinen

Vantaan keinotekoinen kaupunki perustettiin demaripolitrukien ja heidän grynderikamujen hillotolpaksi. Sama meno jatkuu ja laskun maksamme me veronmaksajat. Pk-seudun korkein kunnallisvero ja velkasuhde on tämän kuppauksen seurausta.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu