Puheenaihe

Uudesta nettikaupasta runsaasti valituksia – suomalaisille varoitus: "Älä maksa euroakaan"

Kuvituskuva.

Päivi Tuovinen

Horsepower ja Tentigo -nimisiä lisäravinteita markkinoivasta latvialaisyrityksestä on tullut runsaasti valituksia Euroopan kuluttajakeskukseen.

Useat kuluttajat ovat uskoneet saavansa nettisivujen kautta vain ilmaisen näytepakkauksen, mutta kotiin on tullut lasku maksullisesta tilauksesta.

Tilaamatonta tuotetta koskevaa laskua ei tarvitse maksaa, mutta kuluttajan tulee olla yhteydessä myyjään asian selvittämiseksi, Euroopan kuluttajakeskus muistuttaa

Lisäravinteita markkinoiva Aliaz Cooperation SIA -yritys on aihettanut harmaita hiuksia erityisesti Itävallassa.

Myös Suomen Euroopan kuluttajakeskus seuraa tilannetta siltä varalta, että toimija olisi aktivoitumassa myös Suomessa.

Toimi näin:

  • Ole yhteydessä myyjään asian selvittämiseksi.
  • Lähetä myyjälle sähköposti, jossa kerrot saaneesi lähetyksen. Sähköpostiosoitteen löydät usein laskusta.
  • Ilmoita, ettet ole tehnyt tilausta, ja kysy, miten myyjä haluaa paketin suhteen meneteltävän.

Voit kirjoittaa esimerkiksi seuraavasti (voit kirjoittaa suomeksi, jos lasku tai tarjousviesti on ollut suomeksi):

Olen saanut teiltä (PÄIVÄMÄÄRÄ) tuotelähetyksen ja laskun (LISÄÄ TILAUSNUMERO JA/TAI LASKUNUMERO). En ole tilannut tuotetta, joten en maksa laskua. En maksa virhelähetyksenne palauttamisesta aiheutuvia postikuluja. Säilytän tuotetta 3 viikon ajan, jonka jälkeen hävitän sen, jos en ole kuullut teistä. Miten haluatte menetellä tuotteen suhteen?

  • Älä maksa laskua, jos et ole tilannut tuotetta.
  • Llä lähetä pakettia takaisin, ennen kuin olet saanut palautusohjeet myyjältä.
  • Yritys ei voi edellyttää, että palautat tilaamatta toimitetun tavaran takaisin omalla kustannuksellasi.
  • Jos päädyt palauttamaan tavaran, muista säästää palautuskuitti.
  • Jos palautat tuotteen, mutta siitä huolimatta saat muistutuslaskun tai lisätuotelähetyksiä, lähetä myyjälle uudelleen sähköpostia, jossa kerrot, että olet jo palauttanut tuotteen ja vaadi, että lasku mitätöidään.

Jos yritykseltä saatu vastaus ota yhteyttä Euroopan kuluttajakeskukseen, mikäli kyseessä on toisessa EU-maassa, Norjassa tai Islannissa toimiva yritys.

Edit 14.5. klo 12.50: Jutun kuvituskuvaa on vaihdettu.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Älä hyväksy, älä klikkaa! Postin nimissä leviää äärimmäisen taitavia huijausviestejä – tässä esimerkki8.1.2019 14.31

Kommentit (9)

Kommentit

Ei tule sympatiaa. Ahneella

Ei tule sympatiaa. Ahneella on kakkainen loppu. Kun ei halua maksaa kotimaisen yrittäjän riskistä, voi totutella kuluttajan riskiin ja lotota tilauksensa ulkomaille.

Eihän suomesta edes saa

Eihän suomesta edes saa ostettu mitään. Valikoimat ovat huonoimmat kuin aikoinaan Neuvostoliitossa.

Ja höpö höpö! Miksi kirjoitat

Ja höpö höpö! Miksi kirjoitat tällaista soopaa?

Mikä soppa? Fakta se on! Jos

Mikä soppa? Fakta se on! Jos on vähän harvinnaisempi auto, niin käytännössä kaikki varaosat pitää tilata ulkomailta, suomessa saa vain pyyhkijän sulat ja nekin tuplasti kalliimmalla. Kameroiden objektiivit pitää tilata japanista, suomessa saa vain pullonpohjalinsseja. Vaatteet pitää tilata ulkomailta, lolita tai LIZ LISA merkkejä ei edes myydä suomessa. Oppikirjat ja tietokirjat pitää tilata ulkomailta, täällä ei myydä kuin jotain pääministerin morsian roskaa. Elektroniikka pitää tilata ulkomailta, tai ylipäätänsä minkä tahansa harrastuksen välineet. Eihän täältä saa ostettu edes polkupyörää, joka olisi rakennettu laadukkaista osista. Ainoastaan markettiroskaa kiinasta. En edes muista koska olisi jotain suomalaisesta liikkeestä jotain ostannut. Täällä ei edes hyvää ruokaa tai makeisia myydä! Melonimakuista leipää tai KitKat patukoita? Entäs kaikki erilaiset Fanta ja Cola maut, jotka ovat arkipäivä ulkomailla, jne... Suomi on euroopan takapaju, tänne ei tuoda mitään!

Kuluttajakeskus voi imeä

Kuluttajakeskus voi imeä keppiään. Minä en ainakaan vie postiin ainuttakaan tilaamatonta pakettia. Sen mikä tulee luukusta, yrityksen pitää todistaa, että minä olen saanut sen ja olen tilaajana ollut. Haastakoot vaikka käräjille jos viittiivät, niin ei tartte maksella semmosia. Pakettia ei tartte postista hakea eikä vastaanottaa! Se joka tuommosia lähettelee, maksaa itse toilailunsa.

Ja mistä tiedät mikä paketti

Ja mistä tiedät mikä paketti sinule tuli postiin? Kun postin saapumislähetyksessä ei edes lue lähettäjä. Joka ikinen postista saatu paketti on yllätys. Mulle tulee pari-kolme pakettia viikossa, jos postiluukusta tipahtaa saapumisilmoitus, niin en mitenkään voi tietää, että kyseessä on paketti, jota en ole tilannut, ennen kuin olen avannut sen kotona.

Mitä varten on Euroopan

Mitä varten on Euroopan kuluttaja keskus, kun se teetättää huijatulla kaikki työt jotta saatettaisiin saada lähettäjä edesvastuuseen rahastuksestaan? Tämäkin on vain kavereiden suojatyöpaikka ilman mitään vastuuta palkastaan. Kyllä EU organisaatiolle pitää kuulua myös huijausten sanktiointi ja estää tuollaiset petokset. Jostain syystä herää epäilys, että "hei me tienataan tällä" pitää paikkansa eikä näitä huijauksia voida sanktioida. Mistä johtuu, ettei rikoksista tuomita?

Nettikauppa on huijareiden

Nettikauppa on huijareiden paras paikka.

Posti vaatii kuittauksen

Posti vaatii kuittauksen ennen kun tiedät mikä paketti sieltä tupsahtaa? Sillon se on jo vastaanotettu. Ei näin.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu