Puheenaihe

Helsinki laskee nopeusrajoituksia 30 km/h:iin kaikilla asuinalueilla – Mannerheimintielle 40 km/h

Helsinki laskee nopeusrajoituksia liikenneturvallisuuden parantamiseksi.

JOHANNA ERJONSALO

Helsinki laittaa nyt toteutukseen viime vuoden huhtikuussa tehdyn päätöksen, jolla nopeusrajoituksia kaupungissa alennetaan.

Stara alkaa vaihtaa liikennemerkkejä ja muuttaa tiemerkintöjä. Työ etenee vaiheittain ensi syksyyn saakka, ja sitä tehdään useassa kaupunginosassa yhtä aikaa.

Suurin muutos nykytilanteeseen verrattuna on lähes kaikkien asuinalueiden tonttikatujen nopeusrajoituksen laskeminen 30 kilometriin tunnissa.

Tällä hetkellä noin puolella tonttikaduista rajoituksena on vielä 40 km/h ja lopuilla tonttikaduista rajoitus on laskettu 30 kilometriin tunnissa jo aiemmin.

Keskustassa nopeusrajoitus lasketaan 30 kilometriin tunnissa lukuun ottamatta pääkatuja ja reittejä satamiin. Niillä rajoitus on 40 km/h.

Mannerheimintiellä 50 km/h -rajoitus laskee 40:een km/h Finlandia-talon ja Kuusitien välillä.

Nopeusrajoitusten laskemisen ansiosta henkilövahinkoihin johtavien onnettomuuksien arvioidaan vähenevän.

– Nopeusrajoitusten alentaminen on tärkeä keino parantaa liikenneturvallisuutta. Nopeuden laskiessa todennäköisyys joutua onnettomuuteen pienenee ja lisäksi onnettomuuksien seuraukset ovat lievempiä. Kun törmäysnopeus laskee 40:stä 30 kilometriin tunnissa, jalankulkijan kuolemanriski puolittuu, toteaa liikenne- ja katusuunnittelu päällikkö Reetta Putkonen.

– Matalammat nopeusrajoitukset parantavat myös kaupungin viihtyisyyttä. Esimerkiksi liikenteen melu vähenee, kun kiihdytykset vähenevät. Lisäksi maltilliset ajonopeudet lisäävät etenkin jalankulkijoiden turvallisuuden tunnetta, jatkaa tiedotteessa apulaispormestari Anni Sinnemäki.

Matka-aikoihin tai liikenteen sujuvuuteen alemmat nopeusrajoitukset vaikuttaisivat varsin vähän.

Reetta Putkosen mukaan käytännössä muutokset eivät vaikuta merkittävästi useimpiin ajoreitteihin, sillä kehäteillä ja sisääntuloväylillä nopeudet pysyvät ennallaan ja esikaupunkien pääväylilläkin muutokset ovat vähäisiä. Kantakaupungissa liikenne on jo muutenkin hidasta.

Kaupunginhallitus päätti uusista nopeusrajoituksista huhtikuussa 2018, Tämän jälkeen kaupunkiympäristön toimiala on tehnyt katukohtaiset suunnitelmat muutoksista.

Tänä vuonna nopeusrajoitusten muutos toteutetaan niillä kaduilla, joilla se on mahdollista tehdä suhteellisen helposti liikennemerkkiä vaihtamalla.

Osa kaduista vaatii alemman rajoituksen tueksi myös rakenteellisia muutoksia. Tällaisilla kaduilla uudet nopeusrajoitukset toteutetaan myöhemmin, kun katua peruskorjataan. Esimerkiksi Sörnäisten rantatien nopeusrajoitus pysyy tällä haavaa entisellään eli 50 km/h.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

"Nopeusrajoitusten lasku on sama kuin löisi lekalla kärpästä" – Ex-kokoomuspomo tyrmää Helsingin tavan suunnitella liikennettä25.9.2017 11.31
Uusi tilasto paljastaa: Näillä alueilla asuvat helsinkiläiset räpsyttävät eniten poliisin nopeuskameraa – kärjessä 00940, 00980 ja 0010017.4.2019 19.00
Helsinki aikoo alentaa nopeusrajoituksia 30 km/h:een – koskee keskustaa ja kaikkia asuinalueita13.9.2017 11.57

Kommentit (9)

Kommentit

Tulonlähde on taattu kun

Tulonlähde on taattu kun kadut vielä miinoitetaan kameroilla

Ilmansaastumisen

Ilmansaastumisen ehkäisemiseksi olisi paras ratkaisu kieltää liikkuminen missään muodossa Helsingin alueella?

Idioottimaista pelleilyä. Nuo

Idioottimaista pelleilyä. Nuo 30 km/h rajoitukset pitäisi varata vain niihin paikkoihin, missä niille on todellinen tarve, kuten koulujen ja päiväkotien vieressä. Nyt tuo niiden viljely täysin järjettömille alueille on jo johtanut siihen, että kukaan ei noudata niitä. En noudata itsekään. Kyse on ihan samasta asiata kuin vanhassa tarinassa pojasta ja sudesta.

Muualla sivistyneissä maissa

Muualla sivistyneissä maissa tehdään kaikki, että liikenne sujuisi eikä saastuttaisi turhaan ruuhkissa seisomalla. Suomessa tehdään päinvastoin. Yksi vihreiden ideologiasta on, että auto ei saastuta kun se seisoo liikennevaloissa.

Henkilövahingoilta Helsingin

Henkilövahingoilta Helsingin liikenteessä vältyttäisiin nopeusrajoituksiin koskematta mikäli jalankulkijat ja pyöräilijät noudattaisivat liikennevaloja. Nyt ei tehdä elettäkään tähän suuntaan vaan autoihin kohdistuva kyttäys vain tehostuu. Tarkoittaa sitä, että esim. espoolainen ei enää Oopperaan tai Stockalle tule. Pitäkää tunkkinne!

Turhaa himmailua: 30 kmh

Turhaa himmailua: 30 kmh valtaväylille ja 20 kmh tavallisille kaduile....tai jos sittenkin samantien 15 kmh kautta linjan.

Rekisterikilvet polkupyöriin

Rekisterikilvet polkupyöriin sitten eteen ja taakse!

Helsingin vihreät

Helsingin vihreät kaupunkipäättäjät laskevat katujen nopeusrajoitusta 30 kilometriin, koska polkupyörällä ei pääse kovempaa.

Sinnepäinmäki sanoi aikoinaan

Sinnepäinmäki sanoi aikoinaan Vallilanlaakson raitiotie asiassa, että 1 minuuttikin on pitkä aika matka-ajassa.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu