Puheenaihe

Outo tilanne Suomen taksialalla – TE: Autot jatkuvasti ajossa, mutta tulot romahtivat

Taksien määrä on Suomessa kasvanut, mutta tulot puolestaan ovat kutistuneet. Tilannetta voi selittää muun muassa kuititta ajaminen. 

Toni Forssell / arkisto

Suomalaisten taksien keskuudessa vallitsee erikoinen tilanne: taksien määrä on kasvanut ja niillä on mukavasti ajoja – mutta samaan aikaan alan liikevaihto ja verotulot ovat pudonneet melkoisesti. Asiasta kertoo Talouselämä.

Viime kesänä vapautunut taksilupajärjestelmä on tuottanut noin neljäsosan verran kasvua taksilupien määrässä. Autojen määrä puolestaan on kasvanut kymmenesosan verran.

Syyskuun 2018 lopussa taksikäyttöön merkittyjä henkilöautoja oli Manner-Suomessa 11 158 kappaletta.

Ala on siis kasvanut. Samaan aikaan verotilastoissa tapahtuu kummia. Taksialan liikevaihto laski viime vuoden syys–joulukuussa kolme prosenttia verrattuna aiempaan vuoteen. Alan liikevaihto oli 304 miljoonaa euroa. Tämä näkyy melko suoraan verojen vähenemisessä, koska alan suurimpia menoeriä ei voi veroista vähentää.

Erikoinen tilanne voi Talouselämän mukaan johtua veronkierrosta tai siitä, että verohallinnon tilastoissa yrityksen liikevaihto kirjautuu yrityksen ilmoittaman toimialan mukaan.

Todennäköiseltä näyttää, että verot vuotavat. Todennäköistä on sekin, että syy ei ole vain joidenkin taksiyrittäjien, vaan kuititta ajaminen sopii osalle matkustajista.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kommentit (11)

Kommentit

Totta kai kuititta ajaminen

Totta kai kuititta ajaminen sopii osalle matkustajistakin. Eihän koko ilmiötä muuten voisi olla edes olemassa. Sitä voikin sitten miettiä, onkohan homman verotaso järkevä, jos veron osuus on niin suuri, että pimeänä toimimisella saa suuren edun.

Taksien ajot lisääntyvät,

Taksien ajot lisääntyvät, mutta verot jäävät maksamatta. Tämä oli hyvin ennakoitavissa jo silloin, kun muutenkin idioottimainen taksiuudistus vei autoista taksamittarit.

Tämä oli tiedossa mutta

Tämä oli tiedossa mutta kangaskauppias ei kuunnellut.

Olen käyttänyt taksia lähinnä

Olen käyttänyt taksia lähinnä viikonloppuisin. Ainoat kerrat kun en ole saanut kuittia on ne, kun kuljettajan paikalla on istunut maahanmuuttaja. En tiedä onko tämä sattumaan, mutta nuo tunnuksettomat taksit tuskin maksaa verojakaan tunnollisesti. Mielestäni tämä Bernerin ajama taksiuudistus on ollut susi.

Ei ne tulot ole pienentyneet,

Ei ne tulot ole pienentyneet, on vaan jäänyt verot maksamatta...heh...kuka yllättyi? Se on helppoa nykyisellä taksijärjestelmällä, kiitos sipilä/berner.

Ensinnäkin ajot on vähentynyt

Ensinnäkin ajot on vähentynyt dramaattisesti ei voi tulla veroja.

Kannattaa lukea Talouselämän

Kannattaa lukea Talouselämän artikkeli. Lähes kaikki harmaan talouden puolelle poistuva verovuoto tapahtuu uusien taksialan toimijoiden toimesta sillä vanhat taksit toimivat vanhan lain aikaisen valvonnan alaisina. On siis mittarit ja verottajan yhteydet. Kaikki vuotaa villeille takseille. Sipilän suojatti-Berner teki tuhotyön jonka vahingot on korjattava uudella tai täydennetyllä lainsäädännöllä. Muutoin 5-10v aikana kaikki lailliset veronmaksajataksit ovat poistuneet ja jäljelle jää vain kokoharmaa taksitalous mikä tuottaa valtiolle vain tappiota kun harmaat taksit vielä "yrittäjinä" vähentävät omassa verotuksessa tulonhankkimiskulut. Odotan lisäksi mielenkiinnolla liikenneonnettomuutta jossa yksityiskäyttöön rekisteröidyssä harmaataksissa tapahtuu vakavia henkilövahinkoja. Kuka korvaa...

Vakuutusyhtiö maksaa koska

Vakuutusyhtiö maksaa koska muuten ra....i.

Kovasti mietityttää saako

Kovasti mietityttää saako kuitin vai ei. Nykylainsäädännön mukaan yhdellä taksiluvalla saa liikennöidä useita takseja ja lupaa ei tarvitse pitää muutoin taksissa, mutta esim. kojelaudassa pitää näkyä yrityksen nimi ja y-tunnus. Voisiko joku uusi tulokas, jonka nimeä ole kirjoissa ja kansissa, keksiä laittaa kuitteihin ja kojelautaan taksikolleegan tiedot...

Harhauttamista harjoitetaan

Harhauttamista harjoitetaan jo nyt. Katolla voi olla taksikupu johon on liimattu laillisen ja oikean Lähitaksin tai Taksi-Helsingin järjestysnumero. Tai sitten aivan hatusta keksittyjä 5-numeroisiakin järjestysnumeroita on pääkaupunkiseudulla näkynyt. Uusimmat harhautukset ovat autojen helmojen teippaamiset mustakeltaisiksi lähes samalla tavalla Lähitaksin kanssa. Suomalaisen tekiessä moisen järjestysnumerolainan olisi se identiteettivarkaus. Taksiratsioissa ilman kupua ja tunnuksia toimivat harmaat taksit eivät joudu tarkastusten kohteiksi vaan ne ohjataan suoraan ratsian ohi yksityisautoina. Kiitos vaan uuden lain.

Nykyinen taksialalla on

Nykyinen taksialalla on rosvoille kuin Karkkilassa oleminen.Kaikki konnankoukkut on niin helppo toteuttaa niin kuin rakennusalallakin.Konkursista konkurssiin ja rahat fickaan.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu