Puheenaihe

Luetun ymmärtäminen heikentynyt vantaalaisoppilailla – "Älylaitteet kiinnostavat lapsia enemmän kuin romaanit"

Vantaalaisilla kuudesluokkalaisilla tulokset heikkenivät vuodesta 2016 matemaattisessa ajattelussa, työmuistissa ja luetun ymmärtämisessä.

Arkisto/Päivi Tuovinen

Vantaalaisten peruskoululaisten taidot luetun ymmärtämisessä ovat heikentyneet.

Tuoreessa oppimaan oppimisen arvioinnin tuloksissa luetun ymmärtäminen on heikentynyt vuodesta 2016 kaikilla tutkituilla luokka-asteilla eli 3., 6. ja 9. luokkalaisilla.

Kuudesluokkalaisilla tulokset heikkenivät myös muissa tutkimuksessa testatuissa osa-alueissa eli matemaattisessa ajattelussa ja työmuistissa.

6. luokkalaisten poikien matemaattisen ajattelun tehtävien keskimääräinen ratkaisuprosentti 2016 oli 43.22 prosenttia ja vuonna 2018 37,33 prosenttia. 6. luokkalaisilla tytöillä luku tippui 46.12 prosentista 41.01 prosenttiin.

Luetun ymmärtämisen tehtävistä 6. luokkalaisten poikien keskimääräinen ratkaisuprosentti 30.88 prosenttia. Vuonna 2016 luku oli 34.55.

– Vuoden 2018 tuloksia ei suoraan voi verrata vuoden 2016 mittaukseen, sillä ajankohta ei ollut oppilaille sama. Viime syksyn mittauksessa oppilaat olivat puoli vuotta nuorempia kuin vuoden 2016 mittauksessa. Lisäksi tulokset eivät korreloi suoraan esimerkiksi kouluarvosanoihin, huomauttaa Vantaan perusopetuksen opetuspäällikkö Pepita Kaskentaus.

Oppimaan oppimisen arviointi toteutettiin kaikissa Vantaan peruskouluissa marras- ja joulukuun aikana. Arviointiin vastasi 89 prosenttia eli 6 774 oppilasta. Vain yhden koulun yksi ikäluokka ei ollut vastannut.

– Aina kun tulokset heikkenevät se huolestuttaa, Vantaan perusopetuksenjohtaja Ilkka Kalo sanoo.

Kalon mukaan tulokset ovat laskusuunnassa läpi Suomen. Kalo sanoo Vantaalla tuloksiin vaikuttavan erityisesti oppilaiden monikulttuurisuus.

– Suurella osalla oppilaista äidinkieli on joku muu kuin suomi tai ruotsi. Kun kieli on oppimisen väline, tämä ilman muuta vaikuttaa, hän selvittää.

Toinen merkittävä syy oppimistulosten heikkenemiselle on Kalon mukaan lukuharrastuksen väheneminen.

– Ponnistellemme asian eteen, mutta älylaitteet kiinnostavat lapsia enemmän kuin romaanit.

6. luokkalaisten ruotsinkielisten koulujen oppilaat suoriutuivat sen sijaan paremmin luetun ymmärtämisen ja matemaattisen ajattelun tehtävissä kuin muiden alueiden koulujen oppilaat.

3. luokkalaiset olivat ainut ryhmä, jonka matemaattisen ajattelun taidot olivat nousseet. Työmuistin tulokset paranivat 3. luokkalaisilla tytöillä sekä 9. luokkalaisilla tytöillä ja pojilla.

Vantaalla on tavoitteena parantaa oppimistuloksia vuoteen 2021 mennessä, jolloin uusi tutkimus on tarkoituksena toteuttaa.

– Vantaalla meidän tulee kiinnittää erityisesti huomiota maahanmuuttajataustaisten lasten oppimiseen, Kaskentaus sanoo.

Kaskentaus kertoo jokaisen koulun pohtivan mitä he voivat tehdä, jotta oppiminen paranee.

– Aina, jos tulokset heikkenevät, ilmiö huolestuttaa. Nivelvaiheisiin on jo kiinnitetty paljon huomiota, kun 5.–7. luokille on palkattu kokeiluna neljään kouluun tsemppari-opettaja varhaista pudokkuutta ehkäisemään, hän selvittää.

Vantaa monikulttuuristuu edelleen, joka täytyy Kalon mukaan huomioida koulujen arjessa.

– Valtakunnan tasolla katsottuna meidän pitää juosta kovaa, jotta pysytään tuloksissa edes paikallaan, hän sanoo.

Vantaan kaupungin perusopetus on teettänyt oppimaan oppimisen arviointeja Helsingin yliopiston koulutuksen arviointikeskuksella myös vuosina 2010 ja 2013.

Vuodesta 2010 on Kaskentauksen mukaan koulujen taso lähentynyt toisiaan. Viimeisimmissä tuloksissa mikään alue ei ole huonompi tai parempi kuin toinen, vaan koulut ovat oppilaiden taitojen suhteen tasaisia.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Joka viides päiväkotilapsi on vieraskielinen – Suomen kielen oppimista ja kotouttamista tuetaan kaupungin ja valtion rahoilla20.4.2019 06.40
Opettajilta täystyrmäys digi- ja ilmiöoppimiselle – Yle: "Emme ole viihdetyöntekijöitä"21.1.2019 09.15
Jo joka kuudes peruskoululainen saa voimakasta tukea oppimiseensa – suurin osa poikia13.6.2017 09.58

Kommentit (6)

Kommentit

No nyt hyvää päivää taas.

No nyt hyvää päivää taas. Otsikosta päätyy siihen käsitykseen, että kaikki Vantaalaiset oppilaat 6-16-vuotiaat ovat ihan ite päättäneet ja tahtoneet, että kaikilla tunneilla tökitään tabletteja. Sanni Grahn-Laasonen suurella viisaudella teki päätöksen, että päiväkodista (0-vuotiaista) alkaen jokaiselle päiväkoti- ja koululapselle on oltava tabletti käytössä säännöllisesti. Ei ihme, ettei lukeminen enää kiinnosta. Lapsia on helpompi hallita läppäreiden avulla, keskittyvät niihin ja ovat hiljaa. Syyttelyn lukutaidon heikkenemisestä voi osoittaa sinne, mihin se kuuluukin. Eduskuntaan.

On helppo yhtyä Kalon

On helppo yhtyä Kalon mielipiteeseen siitä, että taustalla on monikulttuurisuuden lisääntyminen. Ehkä kuitenkin enemmänkin se kuin liiallinen pelaaminen. Erittäin monelle vantaalaiselle koululaiselle suomi ei ole äidinkieli, jota luetun ymmärtämisem arvioinnissa käytetään, joten tulos on sen mukainen. Osuvasti Kalo toteaa, että on tehtävä todella paljon töitä, että pysytään edes tällä tasolla, kun monikulttuurisuus lisääntyy tulevina vuosina merkittävästi. Tämä on asia, johon Vantaalla olisi syytä paneutua ja satsata resursseja, koska perheet valitsevat asuinpaikkansa usein juuri koulun perusteella. Jos suuri osa oppilaista on ulkomaalaistaustaisia, se karkottaa kantasuomalaiset kouluista ja eriyttää asuinaleita entisestään.

Nyt et tiedä mistä puhut.

Nyt et tiedä mistä puhut. Vantaalla ei ole tätä "se karkottaa kantasuomalaiset kouluista" -ilmiötä nähty. Päinvastoin. Lapset ovat saaneet jo päiväkodista alkaen erilaisia näkökantoja elämään ja paljon erilaisia ystäviä. Lapsilla ei esiinny rasismia, ennenkuin vanhemmat sen heille käytöksellään opettavat.

Ainakin omat tuttavani

Ainakin omat tuttavani valikoivat mukuloidensa koulut tarkkaan ja mitä oppimistuloksiin tulee on niiden huonous suora seuraus heikentyneestä oppilasaineksesta.

Laajennetaanpa hiukan

Laajennetaanpa hiukan perspektiivia. Esimerkiksi Ruotsissa on nähty, että kun jonkin alueen ulkomaalaisten osuus nousee yli 25%, niin kantaväestön muutto alueelta kiihtyy. Jos opettajista on pulaa, niin he hakeutuvat alueille, jossa oppimistulokset ovat paremmat ja oppilasaines homogeenisempaa. Moni vantaalainen nuori hakee lukioon tänäkin vuonna esimerkiksi Helsingin hyvien oppimistulosten kouluihin. Nimitetäänkö tätä koulushoppailuksi vai parempien oppimistulosten varmistamiseksi, mutta kyllä nämä ilmiöt ovat tuttuja Vantaallakin. Kun kaupunkiin muutto on ollut melkein kokonaan maahanmuuton varassa, niin tämä on asia, joka kannattaa ottaa huomioon.

Pyydä työhaastattelussa

Pyydä työhaastattelussa kirjoittamaan virke tai pari lausetta vaikka yrityksestäsi ja mieti sitten haluatko kyseisen henkilön töihin "edustamaan" yritystäsi..... edellinen kynää ja paperia käyttäen, ei tökkimällä ruutua.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu