Puheenaihe

Ratikkalinja vie tontin kulmia ja osan ostarista – Tarkentuneita suunnitelmia esitellään yleisötilaisuudessa maanantaina

Tikkurilassa ratikka kulkisi muun muassa Kielotiellä.

Tuomas Vuorinen / WSP

Vantaan ratikan suunnitelmakuvia sekä ratikkalinjan oheen luonnosteltua bussilinjastoa esitellään avoimessa yleisötilaisuudessa maanantaina kaupungintalolla.

– Tässä mennään jo metrin tarkkuudella, kertoo liikenneinsinööri Tiina Hulkko suunnittelutyön etenemisestä.

Linjan hankalin kohta toteutuksen kannalta on Tikkurilan keskusta, jossa ratikkalinja leikkaa junaradan. Tällä hetkellä vaihtoehtoina on, että raitiovaunulle rakennetaan oma tunneli radan ali tai että linjaus kulkisi Valkosenlähteentien alikulun kautta.

Yleissuunnitelman mukaan vajaan 20 kilometrin pituisen ratikan tieltä pitäisi näillä näkymin purkaa yksi rakennus, Hakunilassa ostarin yhteydessä oleva entinen Postin toimipiste.

Lisäksi suunnitelmassa kadun alle on jäämässä Jumbon lähellä Osuustien varrella kaksi hallirakennusta sekä liikehuoneisto Hakunilantien varressa sijaitsevasta kivitalosta. Näiden säästämistä selvitetään vielä tarkemmassa suunnittelussa.

Ratikkayhteyden rakentaminen vaatisi kymmeniä tontin reunojen lunastuksia eri puolilla kaupunkia.

Nämä ovat herättäneet kysymyksiä etenkin pientaloalueilla Vaaralassa ja Kuusikossa, joiden poikki linjaus kulkee.

– Asukkaat ovat kyselleet, miten linjaus vaikuttaa heidän alueillaan. Osa on puolesta, osa vastaan, Hulkko summaa.

Ratikkalinjaus on muuttamassa paikoin myös bussien reitistöä.

Helsingin Mellunmäestä lentoasemalle kulkeva raitiovaunu korvaisi nykyisen bussilinjan 562:n jättäen Rajakylän joukkoliikenteen katveeseen.

– Rajakylän saavutettavuus voitaisiin jatkossa turvata esimerkiksi jatkamalla Itäkeskuksesta Mellunmäkeen kulkevaa bussilinjaa Rajakylän kautta Jakomäkeen, Hulkko sanoo.

Tikkurilassa raitiovaunulinjaus siirtäisi bussilinjat Tikkurilantieltä Peltolantielle. Kielotie Tikkuraitin kohdalla jäisi pelkästään joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen käyttöön. Huoltoajo tieosuudella olisi sallittu.

Ratikkalinjaus vähentäisi ajokaistoja paikoitellen. Jalankulkijoille ja pyöräilijöille raidelinja toisi monin paikoin leveämmät väylät.

Kaupunginvaltuusto käsittelee yleissuunnitelmaa syksyllä. Mikäli se hyväksytään ja hanke saa jatkosuunnitteluluvan, alkaa asemakaavan ja katusuunnitelmien laatiminen. Ratikkalinjan toteuttamispäätöksen aika olisi aikaisintaan parin vuoden päästä.

Vantaan ratikan suunnitelmat etenevät -esittelytilaisuus 27.5. klo 16.30–19 Kaupungintalolla Tikkurilassa (Asematie 7). Paikalla on liikennesuunnittelijoita sekä asemakaavoittajia.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Mielipide: Vantaalle tarvitaan kaksi ratikkalinjaa – "Yksinkertaisinta ja halvinta"24.4.2019 08.10
Mielipide: Vantaan ratikka päihittäisi bussin esteettömyydessä, pysyvyydessä ja ajon tasaisuudessa28.3.2019 07.05
Ratikkalinja uhkaa Vaaralan maamerkkiä – "Tää on niin mun tuuria!"6.12.2018 07.55
Suunnitelma: Vantaan ratikka kulkee Tikkurilasta Jumboon alle vartissa – "Vauhti on riittävä"26.6.2018 07.15

Kommentit (1)

Kommentit

Tuota ratikkaa en kyllä

Tuota ratikkaa en kyllä Jumboon kaipaisi. Olisi hyvä, että pääkaupunkiseudulla olisi edes yksi ostoskeskus, johon ei pääse raideyhteydellä. Raideyhteys tuo myös kaikenlaiset notkujat paikalle, joita ilman on paljon mukavampi olla ostoskeskuksessa.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu