Puheenaihe

Tiemaksusta uhkaa tulla autoilijalle jopa 1000 e/v -lisävero – "Vaikuttaa siltä, että päättäjät eivät ymmärrä"

Uusi hallitus lupaa säätää lain, joka mahdollistaa ruuhkamaksut.

Jorma Rinne

Hallitustunnustelija Antti Rinteen (sd.) maanantaina julkaisema hallitusohjelma kurittaa autoa työmatkoihin käyttäviä ihmisiä ja vanhentaa autokantaa, kritisoi Autoliitto.

Autoliitto arvostelee sekä suunniteltuja tiemaksuja että polttoaineverotuksen kiristämistä.

Ongelmana liitto pitää myös sitä, että edellisen hallituksen aikana aloitettu asteittainen autoveron alentaminen päättyy. Sen myötä autonomistajat pitävät todennäköisesti kiinni vanhoista autoistaan, eivätkä päästöt vähene.

– Olisi ollut toivottavaa, että liikenteen verotuksen tulevaisuudesta olisi ollut enemmän konkretiaa. Se olisi poistanut epävarmuutta, jonka seurauksena autonostajat ovat lykänneet ostopäätöksiään Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa tiedotteessa.

Autoliitto huomauttaa, että liikenteen ohjailemiseksi suunnitellut tiemaksut ovat perustuslain mukaan vero.

Hallitusohjelma ei ota kantaa siihen, mikä olisi tiemaksujen taso.

Aiempien selvitysten mukaan maksu voisi olla Helsingin kantakaupungissa asuvilla jopa 1000 euroa vuodessa. Muualla pk-seudulla maksu olisi useita satoja euroja vuodessa. Vastaavasti julkisen liikenteen lippujen hinnat voisivat laskea 15–30 prosenttia.

Tiemaksuja on pk-seudulle vaadittu etenkin hallitukseen nousevien vihreiden riveistä, mutta myös tulevasta hallituspuolue keskustasta.

Autoliitto huomauttaa, että verot iskevät autoilijaa jo nyt rajusti.

– Kansainvälisessä vertailussa Suomessa tieliikenne on jo nyt kireästi verotettua. Uudet verot ovat nykyisiä tehottomampia ja merkittävä osa tieveroista valuu pienessä maassa verojärjestelmien rakentamiseen ja niitä pyörittäville yrityksille sekä hallinnolliseen byrokratiaan. Tämä on todettu joka kerta, kun tieveroja on aiemmin suunniteltu, liitto kritisoi.

Autoliiton mukaan suomalaiset kaupunkiseudut ovat niin hajanaisia, että julkisenliikenteen palvelukyky ei riitä niissäkään täyttämään ihmisten päivittäisen liikkumisen tarpeita.

Näin ollen tieverosta muodostuisi uusi "kaupunkiasumisen lisävero", joka iskee tasaverona erityisesti työmatkaliikenteeseen ja työssäkäyntialueiden laidoilla asuviin.

– Suurilla kaupunkiseuduilla tehdään Suomen pisimpiä työmatkoja. Vaikuttaa siltä, että päättäjät eivät myöskään ymmärrä sitä, että kun kaupunkilaiset luopuvat autoistaan ja jäävät kaupunkeihin, niin suurin häviäjä on maaseutu, Nieminen huomauttaa tiedotteessa.

Polttoaineveroja hallitus aikoo korottaa 250 miljoonalla eurolla.

Tämä tarkoittaa noin 5 sentin korotusta litrahintoihin. Kun tähän lisätään arvonlisävero, nousee keskivertoautoilijan vuosittainen polttoainelasku noin 80 eurolla.

Laskelma perustuu siihen, että autoilija ajaa 20000 kilometriä vuodessa ja kulutus on 6,5 litraa 100 kilometrillä.

Kiitosta Autoliitto antaa hallitusohjelmassa kaavailtuun 300 miljoonan euron perusväylänpidon lisärahoitukseen sekä 20 miljoonan euron lisärahaan talvikunnossapitoon ja yksityistieavustuksiin

Liitto huomauttaa myös, että hallitusohjelmaan kirjattu tavoite 12-vuotisesta liikennejärjestelmäsuunnitelmasta toisi toteutuessaan kaivattua pitkäjänteisyyttä väylien rahoitukseen. Rahoitusta jaettaessa eri liikennemuotojen kesken pitää liiton mielestä huomioida tieverkon omaisuusarvo ja se, että sen osuus henkilöliikenteestä on yli 90 prosenttia ja tavaraliikenteestä noin kaksi kolmasosaa.

– Suomi on Euroopan unionin harvimmin asuttu maa, jossa henkilöauto on tulevaisuudessakin tärkein liikkumismuoto.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

"Tiemaksujen tuoton pitää jäädä Helsinkiin" – Näin hallituksen liikennelinjaukset vaikuttaisivat pääkaupunkiin4.6.2019 06.45
Keskustan Kärnä haluaa tiemaksut pääkaupunkiseudulle – vaatii kustannuksia karsittaviksi muilla seuduilla26.5.2019 12.29
Virkamiesten muistio on karua luettavaa autoilijalle – tiemaksut kaupunkiin, voimakas muutos verotukseen, myyntikielto...3.4.2019 19.00

Kommentit (31)

Kommentit

Sitä saa, mitä tilaa.

Sitä saa, mitä tilaa. Suomen osuus maailman hiilidioksidipäästöistä 0,15%. Ja liikenteen tästä noin 20%.... Ja päättäjät keskityy yksityisautoiluun. Miettikää sitä.

Kuka sanoi, että demarit

Kuka sanoi, että demarit kyykyttää köyhiä? Ehei, Antti Rinne panee köyhät suorastaan ryömimään!

Käykääpä katsomassa itiksen

Käykääpä katsomassa itiksen autokantaa sompuilla. Nykyisin on audit,etenkin a5:set ja a6:set suosiossa. Avobemaria näin parilla pojalla tänään. Ei näitä tunnu mitkään korotukset ainakaan haittaavan. Kämpätkin edukkaasti prisman talossa ja autot tottakai p-hallissa.

Mitä tästä pitäisi päätellä?

Mitä tästä pitäisi päätellä? Arveletko, että sossu on ostanut heille autot?

No sepäse. Puolivuotta sitten

No sepäse. Puolivuotta sitten juttelin erään autokauppiaan kanssa asiasta,niin ikäväktä kun se kuullostaakin..

Kuulin huhun, että jos vaikka

Kuulin huhun, että jos vaikka pakolaisella Somaliassa on ollut auto, joka jäi sinne, kun hätä tuli, niin jos sen pystyy todistaa, ollaan velvollisii hommaa tänne samanarvoinen auto. Voiko oikeasti olla näin? Vanhukset ja omat työttömät on ahtaalla. Mä toivoisin tähän avoimuutta, jos oikeasti on näin.

Varmasti

Varmasti työttömyyskorvauksesta ostivat. Sillä edes töissäkäyvillä suomalaisilla ole varaa ostaa sellaisia autoja.

Vuokraorja

Vuokraorja nollatuntisopimuksella ja tiemaksut. Hyvä diili, tämä maa tapetaan hitaasti mutta varmasti mutta sehän on vihreiden tahto.

Demarin käsi on tunnetusti

Demarin käsi on tunnetusti toisen taskulla, tällä kertaa vihreät painosti hyväksymään veronkorotukset jälleen autoiluun. Joku oli vaatinyt huvilemmikeistä veroa, sehän ei käynyt vihreille. On kyllä kummallista kaksinaismoralismia kun ajatellaan ilmastomuutosta. Koiranruokatehtaita on llukuisia ja muovirojuja raahataan ympäri maapalloa. Koska vihreistä saadaan maksajia maahanmuuttoon? Niiden, jotka asuu kasvukeskuksissa, oletetaan maksavan verot vapaamatkustajien muuttaessa seudulle. Arvasiko kukaan, että autoilijoitahan sillä pitää jälleen häiritsemän.

Rinne tekee kaikkensa että

Rinne tekee kaikkensa että päästöt kasvaa.

Ei s****na, jo riittää

Ei s****na, jo riittää autoilijoiden kyykyttäminen ja rahastaminen...etsikää miljoonanne joskus jostain muualta!

On ihan nätti puhua totuutta

On ihan nätti puhua totuutta verojen valuessa maassanne tuttuun Byrokratian rattaiden pyörittämiseen liikaa hämmennettäessä (harhaanjohtamisessa), pelkän polttoaineveron kohdistuneena mahdollisesti ja yksinkertaisesti realistisesti todellisuuteen... :-) - jos joku muistaa viimeisimmän, silloin vain väliaikaisesti luodun nk.Tuulilasiveron tarroineen, joka jäi pysyväksi ja näitä tarroja keränneitä koitettiin sen jälkeen julkishallinnon toimin poistaa kansalaistenne tuulilaseista mahdollisen sakon uhalla. Tämä viimeisin ei liity mihinkään muuhun kuin mihin tässä yhteiskunnassanne pystytään lisäämällä ja myöhemmin myös tämän "väliaikaisen" verojen keruun yksityistämisellä ja jopa ajoittain virastojen nimiä jostain syystä muuttamalla rahavirtojen valuessa edelleen täysin muita kautta Valtion kirstuun.

Tämä on nyt sitä vasemmiston

Tämä on nyt sitä vasemmiston kuuluttamaa sosiaalista oikeudenmukaisuutta. Miettikääs muuten, miten moni näistä veronkorotuksista osuu vihreiden äänestäjiin... ei kovin moni. Kyllä kohteena ovat ne pieni- ja keskituloiset, jotka vihervasemmistoa äänestivät. Sitä saa mitä tilaa, eikö niin? Sipilän hallitusta haukuttiin ja haukutaan edelleen jatkuvasti siitä, että se muka leikkasi köyhiltä ja antoi rikkaille - totuus oli päinvastainen, mutta mitäs siitä välittämään kun se oli epämukavaa oman ideologian kannalta. Nyt tulee paskaa silmille oikein urakalla, niin että se siitä köyhien ystävä demarista. Jokohan nyt alkaisi järjen valo löytyä noidenkin rosvojen äänestäjäkunnasta, vielä kun saavat taantuman alkamaan hyvissä ajoin eli etuajassa.

Julkistalouden menojen

Julkistalouden menojen noustessa 2000 luvun alun 33 miljardista jo yli 56 miljardiin kertoo enemmän missä maassanne nykyään mennään... :-)

Pistäkää ensin sitten pk

Pistäkää ensin sitten pk-seudun joukkoliikenne jokapuolella 24/7 kulkemaan, edelleen ei myöhään yöllä tai aamuyöstä pääse töihin kuin omalla autolla....

Nyt vasta saatiin oikea

Nyt vasta saatiin oikea kyykyttäjähallitus. Vihreät vetelehtijät ainoastaan hyötyvät.

Ansiosidonnaisellakin voi

Ansiosidonnaisellakin voi olla sitten mukavasti. Jää aikaa itselle ja kavereille. Ite en ainakaan rupee maksaan ruuhkamaksuu siitä, että joudun ajaan pk -seudun ulkopuolelle, jos ei töitä löydy lähistöltä niin olkoot. Voi keskittyä muihinkin asioihin elämässä.

Joukkoliikenne on juuri

Joukkoliikenne on juuri sekoitettu oikein kunnolla ja kaikista matkoista tehty vaihdollisia ja ajallisesti huomattavasti pidempiä kuin ennen eli työmatkat esimerkiksi Espoonlahden perukoilta keskustaan ovat ajallisesti lähes tuplaantuneet. Ensimmäistä kertaa elämässäni olen siirtynyt kulkemaan auton kyydissä, jotta pääsee edes jotenkin inhimillisesti kotiin eikä lemmikkiparka joudu istumaan tuntikausia kotona kärsimässä alati pidentyviä matkoja. Tottakai tähän tilanteeseen sitten heitetään tonnin lisäkustannus kostoksi siitä, että ei halua uhrata koko elämäänsä busseissa, metroissa ja ratikoissa istumiseen!

No juuri tämän takiahan se

No juuri tämän takiahan se HSL ja sen pääjohtaja vinkuu ja ulisee koko ajan näistä tielisähimoveroista pääkaupunkiseudulle: saataisiin pakotettua vaikka väkisin väki niihin totaalisen umpisurkeasti suunniteltuihin liityntäbusseihin. Kun autoille saataisiin hirmuinen lisämaksu, ei tarvitse kehittää julkisen kilpailukykyä. Tämä hallitus herättää suorastaan syvää inhoa ja halveksuntaa, vaikkeivat ole vielä edes aloittaneet. Tulee kalliit 4 vuotta tällaisen roskan kanssa.

Juuri tästähän siinä on

Juuri tästähän siinä on kysymys. Kun kansa joutuu ajamaan omalla autolla töihin koska joukkoliikenne ei ole vaihtoehto aikataulujen ja/tai reittien vuoksi, on heidät pakotettava lisäveroilla käyttämään puolen tunnin matkaan tunti. Minä en oikein ymmärrä, miten ja millä oikeudella Helsingin Seudun Liikenne voi painostaa ja vaatia valtiovaltaa tai edes kaupunkia ottamaan käyttöön ruuhkamaksut eli tietullit? Missä asemassa julkinen liikelaitos todellisuudessa on tässä yhteiskunnassa? Sama juttu kuin SAK:n mafiosot hallitusneuvotteluissa? Olisiko keltaiset liivit mitään?

Suomessa kaivattaisiin

Suomessa kaivattaisiin keltaliivejä. Tämä alkaa riittää. Täyttä soopaa tällainen roska, mitä hallitus suunnittelee. Pistää rajusti vihaksi.

Mitä muuta voisi odottaa

Mitä muuta voisi odottaa hallitukselta jonka kokoonpano on puna-vihreä? Autoilijoiden taskusta on helppo kaivaa lisää rahaa "tulevaisuuden" investointeihin... Autoilu on jo nyt Euroopan tasolla todella kovalla kädellä verotettua ja nyt autoilun kustannuksia nostetaan entisestään. Rinnehän lupasi, että pieni- ja keskituloisten verotus laskee. Tämä veronkorotus tulee iskemään eniten juuri työssäkäyviin pieni- ja keskituloisiin ihmisiin..

Säästä lainan kuluissa ja yhdistä kalliit lainat yhdeksi: https://www.yhdistalaina.com/

Hyvä homma!

Hyvä homma! Tyhjät tiet kun köyhät alkavat kulkea busseilla. Laittakaa kunnon lihavero myös jotta köyhät ei rillaile.

Ja älkääkä suotta pitäkö

Ja älkääkä suotta pitäkö kiirettä aktiivimallin poistosta kun kesääkin on vielä jäljellä. ;)

Rinne ja kumppanit hyppää

Rinne ja kumppanit hyppää työsuhde-etuna rankan työpäivän päätteeksi taksiin. Hakevat lääkärintodistuksen, ettei ole ajokelpoinen. Aina oma kuljettaja. Eikä penniäkään maksa kyyti edustajalle. Ylimääräiset muut kulut maksattavat kulukorvauksina. Ja me kaikki pässit ollaan maksajia. Kyllä nää osaa vetää hyvin. Yleislakko, sen tää kohta vaatinee.

Mitäpä luulet, masinoiko SAK

Mitäpä luulet, masinoiko SAK ja muu ay-mafia yleislakon siksi, että vasemmistolainen, itse ostamansa hallitus kurittaa työssäkäyvää kansalaista? >>huutonaurua>> En tiedä että kukaan muu olisi Suomeen koskaan yleislakkoa toimeenpannut... Ja onkohan ay-väki kohta toreilla huutamassa hallituksen vastaisia iskulauseita, kuten muutama vuosi sitten?

Jää nähtäväksi.Sen verran

Jää nähtäväksi.Sen verran ymmärrän, että valtiovallan päätökset ja ay-liitot on kaksi eri asiaa. AKT kyllä hanakasti lähtenyt tukilakkoon, jos eivät omaa lakon syytä keksi. Voihan se huuto alkaa tai hymy hyytyä, kun "leipä" loppuu kaupasta tai julkinen liikenne takkuaa.

Autoliitto on väärässä tässä

Autoliitto on väärässä tässä asiassa. Jos asetetaan vaivainen viiden sentin polttoaineen hinnankorotus oikeaan mittasuhteeseen ilmastonmuutoksen etenemisen suhteen, niin Autoliitto joutaa nurkkakuntaisine mielipiteineen häpeään. Fossiilisista polttoaineista pitää näet päästä kokonaan (!) eroon hyvin nopealla aikataululla, mistä aiheesta esim. tuore BBC:n ilmastonmuutosdokumentti kertoo hyvin selvin sanoin (ks. https://areena.yle.fi/1-50125474). Autoliitonkin kuuluisi pitää nykyisen aihettoman vero-kitinän sijasta ääntä sen takia, miksi maailman autoteollisuus ei kykene tarjoamaan kuluttajille vähäpäästöisiä autoja kohtuulliseen hintaan? Kun nyt katson vaikkapa Aamupostin autoliikkeiden myynti-ilmoituksia, niin tuolla on myynnissä lähinnä vanhaa fossiilista päästötekniikkaa mukamas uusina autoina! Mainosten mukaan uuden auton mukana näyttää vieläkin saavan lähes aina 130...170 g/km CO2-päästöt, joten ei ole mikään ihme, että automyynti sakkaa pahasti, kun ilmastomuutoksen tiedostavat kuluttajat näkevät tuon päästö-sumutuksen läpi. Kuluttajat tarvitsevat kohtuuhintaisia vähäpäästöisiä autoja, joita ei nyt yksinkertaisesti ole tarjolla. (Ja kaikilla autoliikkeillä on ilmeisen kova tarve saada pois varastosta vanhan fossiilisen polttoainetekniikan autot, jos niitä joku vielä suostuisi ostamaan normaaliin hintaan.) t. nimim. "Jo vm. 2014 autosta löytyi samat CO2-päästöt, pöh!"

Mistä sinä oikein oi aron

Mistä sinä oikein oi aron neropatti kuvittelet, että se vähäpäästöinen tekniikka oikein puoli-ilmaiseksi tipahtaisi? Vähän niin kuin sähkö pistorasiasta ja raha automaatista vihreille?

Autoilu on jo nyt Euroopan

Autoilu on jo nyt Euroopan tasolla todella kovalla kädellä verotettua ja nyt autoilun kustannuksia nostetaan entisestään. Rinnehän lupasi, että pieni- ja keskituloisten verotus laskee. Tämä veronkorotus tulee iskemään eniten juuri työssäkäyviin pieni- ja keskituloisiin ihmisiin.. Näin tämä menee.

Autoilun verotus on suomessa

Autoilun verotus on suomessa jo nyt hullun kallista....

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu