Puheenaihe

Oletko varaamassa aikaa lääkärille? – Näin joudutat asiointia pahoin ruuhkautuneessa puhelinpalvelussa

Älypuhelimiin on ladattavissa sovellus, joka helpottaa hätäpuhelun paikannusta.

Toni Tervo

1. Vältä asiointia maanantaina.

Jos kyseessä on kiireetön asia, vältä soittamasta maanantaina, joka on puhelinpalvelun kiireisin päivä. Iltapäivisin jono on usein lyhyempi kuin aamupäivisin.

2. Ota henkilötunnus esille.

Etenkin silloin, kun soittaja asioi toisen puolesta, henkilötunnuksen muistelu tai etsiminen vie turhaa aikaa.

3. Älä päivittele jonotusaikaa.

Puhelinpalvelussa tiedetään kulloinenkin jonotilanne. Puheluihin vastaava hoitohenkilökunta voi vaikuttaa jonotuksen kestoon ainoastaan hoitamalla puhelut mahdollisimman ripeästi. Kirjallista palautetta voi antaa esimerkiksi tätä kautta.

4. Vastaa hoitajan esittämiin kysymyksiin.

Puhelinpalvelu ei ole vain ajanvarauspalvelu. Puheluihin vastaavat terveydenhuollon ammattilaiset ja heidän tehtävä on arvioida hoidon tarvetta. Hoitajan puhelimessa keräämillä ennakkotiedoilla sujuvoitetaan myös vastaanottokäyntiä.

5. Ota oma kalenteri lähelle.

Varaudu siihen, että kiireetön aika saattaa mennä viikkojen päähän. Mieti jo ennalta, millaiset ajat sinulle käyvät. Hoitajan ei ole tarpeen tietää lomasuunnitelmistasi tai matkoistasi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Sairaanhoitaja Maria Molin työskentelee terveysasemien ruuhkaisessa puhelinpalvelussa – Työpäivä alkaa sadan takaisinsoittopyynnön purkamisella19.6.2019 06.40
Hoitajia saatu lähteneiden tilalle – Vantaan parjattu puhelinpalvelu vahvistuu viidellä hoitajalla25.4.2019 06.55
Terveysasemien puhelinpalvelu jumittaa edelleen – Viisi hoitajaa lisäresurssiksi puheluita vastaanottamaan12.3.2019 06.15
Terveysasemien uusi puhelinpalvelu ruuhkautui heti – Puheluiden vastaanottajat myös sairaina5.2.2019 07.00

Kommentit (2)

Kommentit

Missä muussa palvelussa

Missä muussa palvelussa tällainen asiakasohjaus tulisi kysymykseen?

Hillitöntä ruuhkaa ei pureta

Hillitöntä ruuhkaa ei pureta sillä, että soittaja käyttää puhelinpalvelun henkilökunnan aikaa siihen, että lähtee etsimään KELA-korttiaan, haluaa valittaa jonotusajasta vähintään vartin tai kertoa elämänkertansa ja sukulaisten kuulumiset. Olisi hoidettava napakasti se asia jonka takia yhteyttä otti, ja sitten vastaaja pääsee seuraavan asiakkaan kanssa painimaan. Jonoa riittäisi varmaan vuorokauden ympäri, mutta hoitajillakin työaika päättyy klo 16.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu