Puheenaihe

Tutkimus: Sähköpotkulaudoista tuli uusi päänvaiva suomalaisille – "Aiheuttaa ongelmia erityisesti näkövammaisille"

Sähköpotkulaudat ilmestyivät Helsingin kaduille keväällä.

Jussi Vehkasalo

Liikenneturvan tuoreesta kyselytutkimuksesta selviää, että iso osa suomalaisista on huolissaan sähköpotkulautojen vaikutuksista liikenteen turvallisuuteen.

63 prosenttia vastaajasta oli sitä mieltä, että uudet kulkutavat, kuten sähköpotkulaudat, vaikeuttavat liikenteen ennakointia.

Vastaajista 59 prosenttia koki, että sähköiset liikkumisvälineet, kuten sähköpotkulaudat, tekevät kävelystä turvattomamman tuntuista.

– Nopeuserot eri liikkujien välillä kasvavat helposti, kun yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä kuljetaan yhä useammalla eri tavalla. Riittävän alhainen nopeus ja muiden kulkijoiden huomioon ottaminen ovatkin erittäin tärkeitä asioita, muistuttaa Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen.

 

Vuokrauskäytössä olevien laitteiden enimmäisnopeus on 25 km/h, joten ne luetaan polkupyöriin rinnastettaviksi kevyiksi sähköajoneuvoiksi.

– Näin ollen niillä ei saa ajaa jalkakäytävillä. Mahdolliseen onnettomuuteen kannattaa varautua käyttämällä kypärää.

Useat eri yritykset vuokraavat Helsingissä sähköpotkulautoja yhteiskäyttöön. Niitä on rantautunut myös muihin suomalaisiin kaupunkeihin.

Muualla Euroopassa on jo raportoitu tiheään sähköpotkulautojen eri ongelmista ja jopa kuolemaan johtaneista onnettomuuksista. Helsingissäkin on kerrottu sähköpotkulautailijoiden saamista vammoista.

Uudet liikkumistavat saavat kuitenkin myös kiitosta. 59 prosenttia kyselyyn vastanneista kiitteli sitä, että liikenteeseen tulee uusia liikkumismahdollisuuksia, kuten sähköpotkulautoja ja kaupunkipyöriä.

– On hienoa, että liikkumistapavaihtoehtoja on yhä enemmän. Jos ajaa ensi kertaa vieraalla kulkupelillä, kannattaa aluksi perehtyä laitteen toimintaan turvallisessa paikassa, jossa ei häiritse muuta liikennettä. Näin osaa varmasti esimerkiksi pysäyttää sähköpotkulaudan tarpeen vaatiessa, sanoo Valtonen.

Lisäksi on syytä olla selvin päin ja muutenkin tarkkana, sillä varsinkin kaupunkiliikenteessä tapahtuu paljon ja nopeassa tahdissa.

 

Iso osa sähköpotkulautakeskustelusta Suomessa on koskenut niiden pysäköintiä hankaliin paikkoihin. Useimpien palveluntarjoajien laudoille ei ole kiinteitä asemia, vaan ne ohjeistetaan pysäköimään sopivalle julkiselle paikalle.

Käyttäjän on kuitenkin pidettävä huolta siitä, ettei pysäköity lauta ole muiden kulkijoiden esteenä tai jopa aiheuttamassa vaaratilanteita.

– Sähköpotkulaudan jättäminen käytön jälkeen kulkuväylälle aiheuttaa ongelmia kaikille, mutta erityisesti näkövammaisille. Mihin tahansa laitetta ei siis voi jättää, vaan tässäkin pitää ottaa toiset liikkujat huomioon, Valtonen jatkaa.

Liikenneturvan teettämään kyselyyn vastasi touko-kesäkuussa 1 082 suomalaista, joista autoilevia oli 849.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Sähköpotkulautasotku virisi Helsingissä – Nyt poliisikin ottaa kantaa ja kertoo, mitä sääntöjä tulee noudattaa3.5.2019 09.32
Kolme skenaariota: Näin Segwayt ja sähköpotkulaudat vaikuttavat liikenneturvallisuuteen7.2.2016 21.27

Kommentit (8)

Kommentit

Joo,noita sokeita onkin joka

Joo,noita sokeita onkin joka kadunkulmassa. Ikkunat pitää myös kieltää,kun linnut lentelee niitä päin

Kiva kun joku laskisi kuinka

Kiva kun joku laskisi kuinka ison laskun nämä ulkomaalaiset vuokrafirmat aiheuttaa veronmaksajille ja työnantajille sairaskulujen muodossa.

Sosiaalidemokraattinen Suomi

Sosiaalidemokraattinen Suomi voisi kieltää nämä laitteet monen muun asian tavoin ja kirkko osaltaan julistaa ne liian kivoina synniksi.

Miksi nämä lähinnä

Miksi nämä lähinnä huvitukseen tarkoitetut laitteen ovat viranomaisten erityisessä suojelussa, kun hyötyliikennettä suorastaan vainotaan?

Osta halpa peruspyörä ja

Osta halpa peruspyörä ja sillä taitat nuo matkat kesät/talvet, kunhan vaan välillä muistat syödä hiukan kaurapuuroa. Nuo sähkövehkeet ovat vain laiskoille pullasorsille. Huvittavaa, kuinka Vantaallakin piti hommata alepa-fillareita ruostumaan moneen paikkaan. Nehän ovat jo auttamattomasti vanhanaikaisia (liian työläitä) kulkupelejä.

Maa, jossa vähemmistöt

Maa, jossa vähemmistöt päättävät asioista enemmistön puolesta.

Luulisi moisen menopelin

Luulisi moisen menopelin olevan kommunistin viher-unelma, pitääkö nyt sitten mennä autolla?

Eikö näihin saisi millään

Eikö näihin saisi millään kunnolla teipttua heijastin pintaa? Ovat auto-ja pyörä-kaistoille jätettynä hämärän tultua monesti melko vaikeita havaita vaikka kuinka olisi oma valaisin kunnossa!

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu