Puheenaihe

Mielipide: Pyöräilykiellon sijaan Tikkuraitille tulisi saada pyöräkaista

Kirjoittajan mielestä pyöräilykielto Tikkuraitille on huono päätös.

Ella Kajaste

Kirjoittajan mielestä pyöräilyn kieltäminen on outoa, kun pyöräilyn mahdollistamiseksi kaupunkipyörätkin on saatu katukuvaan.

Vantaan Sanomat kirjoitti teknisen lautakunnan päätöksestä kieltää pyöräily Tikkuraitilla, koska 10 prosenttia pyöräilijoistä kaahaa ja aiheuttaa ongelmia.

Päätös on epäoikeudenmukainen. Tikkuraitti on Tikkurilan ”sydän”, ja se on myös suora reitti juna- ja bussiasemalle. Mielestäni se on myös tarpeeksi leveä, jotta siihen saadaan oma kaista pyörille.

Itse pyöräilen joka päivä, ja olen todennut, että jalankulkijatkin aiheuttavat siellä läheltä piti -tilanteita. Väitän, että jopa puolet kävelijöistä ei katso sivuilleen kääntyessään yhtäkkiä vasemmalle tai oikealle. Ja vaikka kuinka varautuu siihen, että joku ryntää eteen, niin joutuu usein jarruttelemaan, vaikka ei ajakaan liian lähellä kävelijää.

Saako sitten pyöräilijä tästä kaahailijan maineen? Pyöräily on sallittava jatkossakin Tikkuraitilla. Nyt kun kaupunkipyöriäkin on tullut katukuvaan, niin pyöräilyä ei pitäisi rajoittaa kielloilla. Myös kävelijöillä on vastuu omasta liikkumisestaan, eihän autoiluakaan kielletä sillä perusteella, että osa autoilijoista kaahaa eikä noudata sääntöjä.

Toivon, että pyöräilykieltoa ei toteuteta vaan tehdään pyörille omat kaistat, jotka merkitään näkyvästi, jotta jalankulkijat ne huomaavat.

Suunnittelijat varmasti pystyvät tämänkin toteuttamaan. Toivon sopua ja sallivuutta kaikille liikkujille.

Haluan pyöräillä myös keskustassa

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Kuvat: Tältä näyttää Tikkuraitti uudistuksen jälkeen23.3.2019 07.50
Kulunut Tikkuraitti uudistuu vihdoin3.12.2016 07.20
Kaupunkipyöräkausi alkaa Vantaalla – HSL vahvisti päivän29.5.2019 10.13

Kommentit (1)

Kommentit

Näin. On.

Näin. On. Tikkuraittia pitää kehittää, siinä samaa mieltä. Ongelmana eivät ole raitilla kulkijat, heillehän se on olemassa, mutta raitti itsessään. Tikkuraitin neuvostoaikaista designia ei tarvitse museoida vaan suuret hukkakauraa ja pari puuta kasvavat istutuslaarit on Heti poistettava. Muutamat hyvin kasvavat puut säilytetään ja ympärille penkki mallia Sinirikonpuisto. Siinä on hyvä istuskella pitämässä sadetta tai aurinkoa. Muuten penkkejä maltillisesti ja pitkittäissuuntaan. Penkkien päihin 1x1m kukkaistutuslaatikoita, joita sitten pidetään kauniina. Nyt Pingviinin edessä 27x7 metrinen laari, missä muutamaa puu ja jotain heinää. Miksi ?? Tämän lisäksi pari metriä sivuun ja kulkua rajoittavat toiset istutusrivit jotain pensasta molemmin puolin?? Ei Mitään Järkeä. Kuvaavaa on, että rakennustyömaan vuoksi kavennettu raitti on tilavampi kuin tavallinen, kun ne istutuslaarit on poistettu. Tikkuraitti on KävelyKatu, mitä pitkin mennään palveluihin pyörällä , kävellen tai sitten maltillisesti läpi. Kaupunkipyörä-asemakin juuri saatiin. Tikkuraitti ei ole puisto. Läpiajolle kunnostaisin Unikkotien ja Lehdokkitien pyöräilyreittejä. Roskiksia tarpeeksi ja tilaa löytyy niin kävelijöille kuin pyöräilijöillekin ja raitista saadaan toimiva, viihtyisä ja avara. Emme halua pyörätöntä Tikkurilaa. Alue on laaja ja palveluihin tullaan usein näppärästi pyörällä. Jos joku ajaa joskus liian kovaa, samalla perusteella kaikki Suomen autotiet pitäisi kieltää. Kaikki.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu