Puheenaihe

Taksiala mullistui vuodessa – "Eniten hävisivät kyytiläiset"

Taksiyrittäjä Pekka sai asiakkaita Tikkurilan asemalta, jossa takseja riittää.

Armi Suojanen

Uuden liikennepalvelulain jälkeen melkein mikään ei ole ennallaan. Kaikki muuttui vuodessa ja sen sai huomata myös sveitsiläinen taksimatkustaja. Mies päättyi Helsinki-Vantaan lentoasemalta kahden tunnin kiertoajelulle, vaikka halusi suorinta tietä Järvenpäähän, kertoo etunimellään Mikael esiintyvä taksinkuljettaja. Hän kuuli tarinan tutulta kuljettajalta.

– Mies oli pöyristynyt.

Hän oli ihmetellyt, miksi Suomen niin luotettava taksijärjestelmä oli rikottu ja otettu käyttöön "ruotsalainen systeemi".

Taksimatkojen hinnoista riittää myös tarinoita Tikkurilan aseman taksitolpalla Lähitaksin ja Taksi Helsingin kuljettajilla. Jukaksi esittäytyvä kuljettaja kertoo, että hänen ystävänsä otti yöllä taksin Helsingin Harjusta Nurmijärvelle. Kyyti maksoi 300 euroa.

Uudenmaan reuna-alueilla voi taksia joutua odottamaan pitkiäkin aikoja, koska kuljettajat keskittyvät vilkkaimmille paikoille, pääasiassa Kehä kolmosen sisäpuolelle.

– Surullista, kiteyttää Jukka ajatuksensa taksiuudistuksesta.

Aiemmin viranomaisella oli taksiluvan haltijoille vaatimuksia mutta "niiden kanssa pärjättiin", sanoo Jukka. Enää ei ole sen paremmin päivystypakkoa, määrättyä asemapaikkaa kuin enimmäistaksaakaan. Kuljettajan tarvitsee suorittaa vain ajolupa ja yrittäjän hakea taksiliikennelupa.

Omaa autoa ajava Pekka sanoo, että eniten uudistuksessa hävisivät kyytiläiset.

– Asiakkaan kannalta ennen oli paremmin.

Silloin saattoi hypätä taksin kuin taksin kyytiin ja tiesi mitä sai ja millä hinnalla.

– Kun olin odottamassa kyytiä Hakaniemessä, yksi kuski tuli kysymään, missä on Liisankatu, Jukka hämmästelee.

Se on "kivenheiton" päässä Hakaniemestä.

Uudistuksessa on hyvääkin.

– Se on antanut yrittäjille vapauksia, sanoo Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen.

Enää ei tarvitse pohtia, kuka hoitaa hiljaisen ajan. Ei tarvitse ajaa, jos ei halua. Kannattavinta on ajaa arkisin kello 7–17. Aiemmin yöt ja viikonloput hoidettiin, koska laki siihen velvoitti.

Mutta jos ei ole ajoa, ei saa tulojakaan. Lisäksi yrittäjiä on enemmän jakamassa samaa kyytikakkua. Tikkurilassa kuljettaja kertoo esimerkin torstaiaamulta: tunnin työstä jäi bruttotuloa neljä euroa. Päivää pitää venyttää yltääkseen samaan tuloon kuin ennen uudistusta.

Uudistus

Koko maassa oli rekisteröityjä takseja yhteensä 9 500 kesäkuussa 2018 ja tänä vuonna samaan aikaan noin 12 500.

Uudellamaalla ajaa tuhansia takseja. Tarkkaa määrää ei tiedetä, koska kaikki taksiluvan saaneet eivät välttämättä aja taksia.

Taksiala odottaa uuden hallituksen muutoksia liikennepalvelulakiin, jonka monet ongelmat ovat tiedossa. Taksiliiton mukaan korjaaminen on jälkikäteen hankalaa. Liitto itse yrittää palauttaa asiakkaiden luottamuksen alaan.

 

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Nyt tuli päätös – taksissa ei saa myydä alkoholia9.7.2019 12.59
Taksikuskien kiista johti käsirysyyn Helsingin päärautatieasemalla – poliisi avaa nyt tapahtumien kulkua3.7.2019 09.59
Outo tilanne Suomen taksialalla – TE: Autot jatkuvasti ajossa, mutta tulot romahtivat15.5.2019 08.31
Taksiliitto: Kuluttajien luottamus romahti taksialan vapautumisen jälkeen – myöskään piilokysyntä ei lisääntynyt1.7.2019 13.31
Yle: Taksialalla huolestuttavia merkkejä harmaasta taloudesta – noin joka neljäs taksiluvan saanut ei ole rekisteröitynyt verottajalle1.7.2019 14.03
Kesä ja lakiuudistus veivät kyytiläiset – Taksinkuljettaja: Voin joutua hakemaan toimeentulotukea8.7.2018 06.30

Kommentit (1)

Kommentit

Tämä uudistus meni toki

Tämä uudistus meni toki pieleen, koska tehtiin kerralla liikaa. Mutta ei se vanhakaan systeemi missään nimessä mikään onnela ollut asiakkaalle. Taksi peri aina ja kaikkialla sen määrätyn enimmäishinnan, eli hintakilpailu ei toiminut lainkaan. Tiettyinä aikoina taksin sai vain tunnin jonottamisella. Se ainoa sallittu tilaussovellus oli aivan totaalisen surkea. Joku välimuoto näistä pitää tehdä. Ei missään nimessä palata vanhaankaan vaan ottaa molemmista ne hyvät puolet.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu