Puheenaihe

Vantaan ratikasta tehdään pian jatkosuunnittelupäätös – Bussilinjalle 562 tarvitaan korvaaja

Ratikka kulkee havainnekuvassa Rälssitietä Veromiehessä kohti kauppakeskus Jumboa.

Tuomas Vuorinen

Lähes 20 kilometrin pituisen Vantaan ratikkalinjan "askelmerkit" tarkentuvat loppuvuoden aikana. Kun tekninen lautakunta on tehnyt päätöksen yleissuunnitelmasta, kaupunginhallituksen ja -valtuuston on tarkoitus päättää toteutukseen tähtäävästä jatkosuunnittelusta loppuvuoden aikana.

Mikäli kaikki etenee suunnitelmien mukaan, ratikkayhteyttä Helsingin Mellunmäen metroasemalta Hakunilan, Tikkurilan ja kauppakeskus Jumbon kautta Helsinki-Vantaan lentoasemalle alettaisiin rakentaa 2024. Ratikan kyytiin pääsisi 2028.

Ensi tiistaina tekninen lautakunta päättää yleissuunnitelman hyväksymisestä. Yleissuunnitelma on pohja tarkemmalle maankäytön suunnittelulle, kuten reitin varrelle tehtäville asemakaavamuutoksille ja yksityiskohtaisille katusuunnitelmille. Silloin asukkaat pääsevät vaikuttamaan suunnitelmiin, huomauttaa Vantaan kaupungin liikenneinsinööri Tiina Hulkko.

Laajan sekä monialaisen yleissuunnitelman on tehnyt ammattilaisten joukko ja siitä löytyy muun muassa ehdotus liikennöintiratkaisuista.

Ruuhka-aikoina ratikka kulkisi viiden minuutin välein ja päivisin 10 minuutin välein. Varhain aamulla ja myöhään illalla ratikka liikennöisi 15–30 minuutin välein. Ratikalla on yhteensä 26 pysäkkiparia ja matka Mellunmäestä lentoasemalla taittuu iltaruuhkassa noin kolmessa vartissa.

Lautakunnassa puidaan myös reitin linjausta Tikkurilassa. Ratakujaa pitkin kulkevan reittivaihtoehdon lisäksi tutkitaan Lummetietä kulkeva vaihtoehto. Se olisi helpompi rakentaa, mutta matka-aika pitenisi hieman. Lopullinen reittilinjaus on tarkoitus tehdä näistä vaihtoehdoista ensi vuoden aikana.

Ratikan rakentaminen ei ole halpaa. Sen kustannusarvio on noin 393 miljoonaa euroa. Vantaa hakee ratikalle valtion ja EU:n tukea.

Raideyhteyden rakentamista Vantaalle puoltaa se, että nykyinen bussilinja 562, jonka reittiä ratikka pääsääntöisesti noudattaisi, toimii jo nyt äärirajoillaan. Ratikka pysyy aikataulussaan paremmin kuin bussi ja pystyy kuljettamaan kerralla suuremman määrän ihmisiä.

Ratikan matkustajamääräksi ennustetaan aluksi yli 80 000 matkustajaa vuorokaudessa, ja kun reitin varrelle rakennetaan lisää asuntoja sekä palveluja, matkustajamäärä nousee 20 vuodessa yli 100 000:een.

Hulkko sanoo, että muilla joukkoliikennemuodoilla ei saa samanlaista vetovoimaa ja kasvua aikaa kuin ratikalla.

Ratikan arvioidaan vähentävän ainakin 5 000 henkilöautomatkaa vuorokaudessa, mikä auttaa Vantaata lähemmäs hiilineutraaliutta vuonna 2030.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Päättäjät löytävät Vantaan budjetista purnattavaa – Kritiikkiä saavat ratikka ja taiteilijaresidenssi27.10.2019 08.05
Suunnitelma: Vantaan ratikka kulkee Tikkurilasta Jumboon alle vartissa – "Vauhti on riittävä"26.6.2018 07.15
Näin mutkittelee Vantaalle tuleva raitiolinja – Kaupunki arvioi alustavasti pikaratikan aloitusaikataulua24.3.2018 07.45
Ratikan paras reitti Tikkurilan aseman ohi kulkee tunnelissa – Se on kallein ja vaikein toteuttaa10.11.2018 07.10
Ratikkalinja uhkaa Vaaralan maamerkkiä – "Tää on niin mun tuuria!"6.12.2018 07.55
Ratikkalinja vie tontin kulmia ja osan ostarista – Tarkentuneita suunnitelmia esitellään yleisötilaisuudessa maanantaina25.5.2019 07.10
Mielipide: Vantaan ratikka on välttämätön investointi20.6.2019 07.15
Mielipide: Vantaan ratikka päihittäisi bussin esteettömyydessä, pysyvyydessä ja ajon tasaisuudessa28.3.2019 07.05
Mielipide: Tiuhaan liikkuva bussi toimisi Vantaalla ratikkaa paremmin12.6.2019 08.35
Mielipide: Vantaalle tarvitaan kaksi ratikkalinjaa – "Yksinkertaisinta ja halvinta"24.4.2019 08.10

Kommentit (7)

Kommentit

Manipulointi on tässä

Manipulointi on tässä käynnissä nimeä myöten. Ainakin median kannattaa olla tarkkana ja täsmällinen ja puhua Itä-Vantaan ratikasta. Vaikka Itä-Vantaan poliitikot ja kaupungin virkamiehet muuta puhuvat, kyse ei ole (koko) Vantaan ratikasta.

Vantaan kaupungin virkamiehet

Vantaan kaupungin virkamiehet tuntuvat unohtaneen, että heidän pitäisi työskennellä koko kaupungin kehittymisen ja sen väestön hyväksi eikä toteuttaa jääräpäisesti ikivanhoja, kankeita ratkaisuja, jota raitiotie parhaimmillaankin edustaa. Kiskoilla "hitsataan" koko kaupunkikehitys tiettyyn muotoon. Jokainen ylimääräinen yksikkö vilkkaan liikenteen palettiin hidastaa liikenteen sujuvuuttta lisäten myös onnettomuusriskiä. Kehä III on Suomen vilkkaimpia väyliä eikä ratikkaa voida toteuttaa ilman useita ylityksiä tai alituksia. Vantaa on myös velkainen. Koulut ja päiväkodit tarvitsisivat kipeästi kymmeniä miljoonia rakentamis- tai korjausrahaa, joka tuntuu olevan kiven alla. Ratikkaan sen sijaan ehdotetaan nytkin lähes 20 miljoonaa. Vantaalla voitaisiin ajatella miten kaupungista tehtäisiin houkutteleva vapaamman liikkumisen kaupunki, jossa veronmaksukykyinen yksilö voisi päättää omat liikkumismuotonsa. Iso osa ihmisistä tarvitsee autoa vielä tuleviasuudessakin, vaikka valinnee kuitenkin usein ekologisen vaihtoehdon etenkin päivittäisessä työmatkaliikenteessä.

Robobussit pistävät

Robobussit pistävät joukkoliikenteen pian täysin uusiksi. On typerää ylivelkaantuneelta vantaalta rakentaa kalliilla vanhalla tekniikalla lentokenttäyhteys itä-helsinkiläisille. No kait sillä jokunen demarivirkamies grynderikamuineen hyvän tilin tekee...

Vantaa voi muuttaa nimensä

Vantaa voi muuttaa nimensä Tikkurilaksi ja luovuttaa koko Länsi-Vantaan Helsingille. Olemme lopen kyllästyneitä rahoittamaan tätä Tikkurilan kehittämistä. Olemme pelkkiä veronmaksajia, joiden asuinalueen kehittäminen on pelkkää asuntorakentamista. Yhtään suunnitelmaa päiväkoti- ja koulurakentamisen lisäksi ei olla täällä lännessä nähty. Vantaan velkataakka senkun kasvaa ja Vantaalle muuttajista 70-80% on maahanmuuttajia. Palvelut laahaavat kaukana sote-tavoitteista. Rakennusvelka on mittava, mutta ratikka on saatava, kun bussilinjalle tarvitaan korvaaja. Voisiko hullumpaa perustetta tälle miljoonahankkeelle keksiä? Sittenpä voidaankin taas ryhtyä toteuttamaan velkaohjelmaa ja kurjistaa palveluja ja vähentää korjausrakentamista entisestään. Länsivantaalainen lukee vain lehdestä "Vantaan" eli Tikkurilan kehittämisestä. Sitähän ei omin silmin näe, kun ei siellä koskaan käy. Tämä ratikkahanke on kyllä minulle se viimeinen pisara. Sitä en aio enää verovaroillani rahoittaa.

Tämä ratikkahanke on outo,

Tämä ratikkahanke on outo, hyvin outo. Kunnollista selvitystä vertaileviin ja nopsasti kehittyviin nivel- ja superbusseihin ei ole mielestäni tehty. Niiden kapasiteetti riittää ja jos niille annetaan, tai vähän tehdään uuttakin bussikaistaa, jota toki muutkin bussit tulisivat käyttämään , sekä pidemmät pysäkit ja jonkun risteyksen loivennus, ei tarvittraisi massiivista uutta pääradan alitusta, ei tarvitsisi purkaa 7 kpl hyödyllisiä kevyen liikenteen siltoja, ei siirrellä ja vahvisteta maakaasu, kaukolämpö , vesi ja viemärilinjona...ilmajohtoja.. Sähköbussit ovat tulevaisuutta, joustava ja helposti modifioitava Koko kaupungin joukkoliikenneverkon osa. Tikkurilalaisena en tarvitse ratikkaa, meiltä pääsee Helsinkiin, Lentoasemalle, Aviapolikseen nopealla junalla ja Jumboon ... busseilla. Eli Tikkurilan vuoksi tätä ei olla tekemässä. Jos Itä-Vantaalta halutaan Mellunmäkeen metroon tai Tikkurilaan kehäradalle tai pääradalle, sähköbussit riittävät hyvin jatkossakin. Säästyy vaan 393 miljoonaa, jota ei Vantaalla ole varaa lisää velkaantua. Vantaa ei tarvitse yhtä 20 km ratikanpätkää. Vantaa tarvitsee koko Vantaan julkisen liikenteen järkeistämisen, linjat ja tarpeet nyt ja tulevaisuudessa palvelemaan Vantaalaisia ja tulevia Vantaalaisia. Ratikka ei tähän ole minkäänlainen ratkaisu.

Kiitos asiantutevasta ja

Kiitos asiantutevasta ja järkevästä ehdotuksestasi Vallu. Vantaalainen! En ymmärrä, mikä vantaalaisia päättäjiä ajaa suinpäin tarttumaan näihin miljoonahankkeisiin, kun rahaa ei oikeasti ole, vaan velkavedolla mennään eteenpäin. Vaikuttaa siltä kuin Vantaalla olisi kaksi rahapussia. Toinen on palveluihin tarkoitettu. Se pussi on aina tyhjä. Sitten on se toinen pussi, jossa on miljoonia käytettävissä esimerkiksi ratikkaan. Tämä kupla pitää puhkaista.

Vantaa haluaa ehdottomasti

Vantaa haluaa ehdottomasti saada ykkössijan valtakunnan velkaisimpana kaupunkina...No tällä menolla se kyllä onnistuu hyvin...Apottia,robottia,ratikkaa,ym pukkaa..Koulut ym rakennukset rapistuu ja homehtuu...Terveyspalvelut perseestä...Näin Vantaalla.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu